4. "Informatie moet haar weg vinden in de hele organisatie"
Zorgzwaartebekostiging
"Informatie moet haar weg vinden in de hele organisatie"
Nieuwsbericht, 16 oktober 2008
Het waren intensieve dagen, maar hij kwam 's avonds toch vol energie
thuis. Voor ZZP-support bezocht Hans Oosterkamp, adviseur van
PricewaterhouseCoopers, zo'n negen instellingen. "Het was een
prachtopdracht. Zorgzwaartebekostiging is namelijk geen puur
financieel-technische verandering, het gaat veel verder."
Mensen die denken dat zorgzwaartebekostiging alleen over geld gaat,
hebben het mis. Het nieuwe systeem verandert de werkwijze van
instellingen die zorg met verblijf bieden radicaal. "Zorgaanbieders
zijn gewend te plannen op capaciteit. De financiering per bed was
gegarandeerd", legt Hans Oosterkamp uit. "Vanaf 2009 moeten ze zich
gaan richten op klantvragen. Dan bepalen de aanwezige klanten het
budget." Met andere woorden: waar eerst gestuurd werd op kosten, moet
dat straks óók op opbrengsten. En dan is nodig dat de hele organisatie
in zorgzwaartebekostiging denkt.
Pijlers
Wil zorgzwaartebekostiging slagen, dan is integraal management
vereist. Want alles grijpt in elkaar. Om dat inzichtelijk te maken,
onderscheidt Oosterkamp vier pijlers binnen een instelling:
organisatie, personeel, registratie, en managementinformatie. "Onder
organisatie vallen bijvoorbeeld de regelruimte van een
(locatie)manager en het strategisch wachtlijstbeheer. De pijler
personeel gaat over formatie, die afgestemd moet zijn op de aanwezige
cliënten, dus op de ZZP-mix. Maar ook over medewerkers die zich bewust
moeten zijn van de effecten van ZZP's: dat hun aanwezigheid kosten
genereert bijvoorbeeld, maar tegelijkertijd waarde vertegenwoordigt.
Registratie heeft betrekking op zaken als instroom en uitstroom: met
welk ZZP komen cliënten binnen, is de procedure van herindicatie goed
opgezet? Managementinformatie ten slotte behelst het analyseren van
trends in zorgzwaarte en het monitoren van kosten én opbrengsten.
Echter, die informatie moet vervolgens wel haar weg vinden in de hele
organisatie."
Samenhang
Oosterkamp adviseert instellingen te zorgen voor samenhang tussen de
vier pijlers. "En breng mensen met elkaar in gesprek", voegt hij toe.
"Het viel mij op dat de meeste instellingen die ik bezocht, aardig op
orde waren met het financieel-technische aspect van
zorgzwaartebekostiging. Het is natuurlijk ook logisch dat de aandacht
hier eerst naar uitgaat. Ik ontmoette bestuurders, controllers en
locatieleiders die vol enthousiasme met de invoering van het nieuwe
systeem bezig zijn. Maar ik zat ook een keer met een paar teamleiders
aan tafel, die nog erg weinig van zorgzwaartebekostiging wisten.
Daarom is communicatie zo belangrijk: informeer de medewerkers over
het proces en de inhoud."
Tarieven
Oosterkamp ontmoette ook bezorgdheid bij de instellingen: over de
herallocatie en de krapte op de tarieven. De herallocatie is inmiddels
bekend. Wanneer het gaat over de hoogte van de tarieven moet er een
koppeling zijn met de kwaliteit van de zorg. Oosterkamp: "Zorg de
komende tijd eerst voor de rust om twee à drie jaar met
zorgzwaartebekostiging te gaan werken. Het is een klantgericht systeem
dat bijdraagt aan de duurzaamheid van de AWBZ. De instellingen en het
departement zouden wel wat meer trots mogen uitstralen. Ze zijn met
iets groots bezig. Draag dat ook uit!"
Verwante informatie
Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport