FNV Bouw blijft actie voeren voor hogere kilometervergoeding
16/10/2008 10:08
FNV Bouw
FNV Bouw voerde gisteren landelijk actie voor een verhoging van de kilometervergoeding. In Rotterdam, Utrecht, Weert, Assen en Apeldoorn deelde FNV Bouw autostickers uit aan bouwers en sympathisanten. Volgens FNV Bouw is de kilometervergoeding ontoereikend om de werkelijk gemaakte reiskosten te dekken. De onbelaste kilometervergoeding staat al jaren op 19 cent. Terwijl de benzineprijzen en overige autokosten stijgen. FNV Bouw wil dat het kabinet de onbelaste kilometervergoeding verhoogt. Daarnaast zal de bond ook aan de cao-tafel onderhandelen over de hoogte van de reiskostenvergoeding.
Inmiddels heeft staatssecretaris Jan Kees de Jager van Financiën in zijn antwoord op kamervragen aangeven de onbelaste kilometervergoeding niet te willen verhogen. Hij vindt de huidige kilometervergoeding wèl toereikend en bovendien zou "een verhoging van de kilometervergoeding de stimulans om weinig kilometers af te leggen verlagen". Uit onderzoek van ADV Market Research, in opdracht van FNV Bouw, blijkt dat voor 80% van de leden van FNV Bouw het openbaar vervoer geen optie is. Vooral onregelmatige werktijden, wisselende werkplekken en materiaalvervoer maken de auto tot het enige alternatief. 85% van de ondervraagden zegt tevens dat de kilometervergoeding niet toereikend is om de werkelijke reiskosten te dekken.
Staatssecretaris De Jager meet met twee maten
FNV Bouw maakt gehakt van de argumenten van de staatssecretaris. Op gezag van het NIBUD zegt De Jager dat de kilometervergoeding niet omhoog hoeft, omdat de variabele kosten minder zijn dan 19 cent per kilometer. "Het gaat niet alleen om variabele kosten", zegt Dick van Haaster, voorzitter van FNV Bouw. "We moeten kijken naar alle kosten. Want het gaat om werknemers die geen keuze hebben om met het openbaar vervoer naar hun werk te gaan. Het 'milieu-argument' van de staatssecretaris gaat dan ook niet op." De staatssecretaris vindt de kilometervergoeding voor het overheidspersoneel vreemd genoeg wel redelijk. Van Haaster: "De Jager vindt het volkomen terecht dat medewerkers in dienst van de overheid 0,37 cent per kilometer ontvangen 'indien de dienstreis niet of niet op doelmatige wijze per openbaar vervoer kan worden ondernomen'. Dat lijkt mij een prachtig uitgangspunt, want 80% van onze leden kan dienstreizen niet per openbaar vervoer ondernemen."
FNV Bouw vindt de berekening van 100 miljoen per cent verhoging niet juist. Van Haaster: "Ten eerste vragen wij geen algehele verhoging van de belastingvrije kilometervergoeding, maar alleen een regeling voor mensen die niet met het openbaar vervoer naar hun werk kunnen. Ten tweede gaat het niet om een kostenpost voor de fiscus, want als de grens van 19 cent niet verandert, verdient de schatkist aan elke cent extra vergoeding, die we bij de komende CAO-onderhandelingen afspreken.
FNV Bouw neemt geen genoegen met het antwoord van de staatssecretaris. FNV Bouw zet in op een verhoging van de onbelaste voet voor werknemers in de bouwnijverheid. En op een hogere reiskostenvergoeding aan de CAO-onderhandelingstafel. Van Haaster: "Met een beetje goede wil kan het met gesloten beurzen opgelost worden."