Nederlandse Zorgautoriteit


Hoofdlijnennotitie over mogelijkheden vrije prijsvorming farmacie

Publicatiedatum: 15-10-2008

De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) legt vandaag een consultatiedocument over vrije tarieven voor farmacotherapeutische dienstverlening voor aan haar stakeholders. De notitie van de NZa geeft de hoofdlijnen weer van de invulling van haar advies aan de Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) over de mogelijkheden van vrije tarieven voor apothekers per uiterlijk 1 januari 2010. De minister heeft de NZa gevraagd hem uiterlijk op 1 december 2008 te adviseren over vrije prijsvorming, hetgeen uitgangspunt is in zijn langetermijnvisie op de (extramurale) geneesmiddelenvoorziening. De hoofdlijnennotitie en de bijbehorende consultatie vormen, samen met gegevens uit de monitor, de basis voor dit advies.

De hoofdlijnennotitie van de NZa benoemt de voor- en nadelen van het loslaten van de tarieven voor apothekers en de daarbij behorende randvoorwaarden. Daarnaast is gekeken naar een realistische invoeringsdatum. De voorlopige conclusie is dat vrije prijsvorming, mits aan de benoemde randvoorwaarden is voldaan, haalbaar is per
1 januari 2010.

De consumentenbelangen kwaliteit, toegankelijkheid en betaalbaarheid staan bij deze hoofdlijnennotitie en in het uiteindelijke advies aan de minister centraal. De gevolgen van vrije prijzen op deze drie belangen worden zorgvuldig in kaart gebracht en gewogen. Ook de positie van de apotheker als verlener van farmaceutische zorg is een belangrijk uitgangspunt. Het borgen van de belangen van de consument betekent dat de betrokken partijen zodanig werken dat dit leidt tot de meeste toegevoegde waarde voor de consument. Op de farmaceutische markt betekent dit dat de zorgverzekeraar farmaceutische zorg inkoopt tegen de beste prijs/kwaliteitsverhouding en dat de apotheker primair werkzaamheden verricht die gerelateerd zijn aan zorginhoudelijk advies. Aanvullend daarbij kan hij inkoop- en distributietaken hebben.

De NZa hecht bij het opstellen van haar advies veel waarde aan de input van relevante partijen. Tijdens consultaties als deze toetst de NZa haar opvattingen en beleidsvoornemens dan ook bij deze partijen. De NZa betrekt de daaruit voortkomende reacties bij het opstellen van het uiteindelijke advies.

De tarieven die in de toekomst mogelijk worden vrijgegeven, betreffen de vergoeding voor farmacotherapeutische dienstverlening door openbare apotheken, apotheekhoudende huisartsen en internetapotheken. Deze vergoeding bestaat op dit moment uit de huidige receptregelvergoeding en de tarieven die vallen onder overige voor de apotheekhoudende relevante prijsbepalende regels, zoals de rekenregels in de Wmg-tariefbeschikking voor de vergoeding van de kosten van geneesmiddelen, inclusief clawback.

De NZa heeft zich bij het opstellen van de hoofdlijnennotitie gebaseerd op informatie afkomstig van een quickscan van de huidige farmaceutische markt. Deze is recentelijk uitgevoerd in opdracht van de NZa en bestond uit interviews met belangrijke stakeholders. Daarnaast is gebruik gemaakt van eigen onderzoek naar de farmaceutische markt in Nederland. Ook ervaringen met vrije prijsvorming in het buitenland zijn bij de totstandkoming van de hoofdlijnennotitie meegewogen.

De consultatieronde is schriftelijk en bedoeld voor iedereen die zichzelf als belanghebbende beschouwt. Daarnaast spreekt de NZa de komende weken met vertegenwoordigers van de diverse relevante koepelorganisaties. Het is mogelijk te reageren op de hoofdlijnennotitie tot en met 3 november 2008. De NZa biedt haar 'advies lange termijnvisie farmacie' op 1 december 2008 aan de Minister van VWS aan.

Bijlage:

* Consultatiedocument Advies lange termijnvisie Geneesmiddelenbeleid Zie het origineel