Nederlandse Zorgautoriteit
Hoofdlijnennotitie over mogelijkheden vrije prijsvorming farmacie
Publicatiedatum: 15-10-2008
De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) legt vandaag een
consultatiedocument over vrije tarieven voor farmacotherapeutische
dienstverlening voor aan haar stakeholders. De notitie van de NZa
geeft de hoofdlijnen weer van de invulling van haar advies aan de
Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) over de
mogelijkheden van vrije tarieven voor apothekers per uiterlijk 1
januari 2010. De minister heeft de NZa gevraagd hem uiterlijk op 1
december 2008 te adviseren over vrije prijsvorming, hetgeen
uitgangspunt is in zijn langetermijnvisie op de (extramurale)
geneesmiddelenvoorziening. De hoofdlijnennotitie en de bijbehorende
consultatie vormen, samen met gegevens uit de monitor, de basis voor
dit advies.
De hoofdlijnennotitie van de NZa benoemt de voor- en nadelen van het
loslaten van de tarieven voor apothekers en de daarbij behorende
randvoorwaarden. Daarnaast is gekeken naar een realistische
invoeringsdatum. De voorlopige conclusie is dat vrije prijsvorming,
mits aan de benoemde randvoorwaarden is voldaan, haalbaar is per
1 januari 2010.
De consumentenbelangen kwaliteit, toegankelijkheid en betaalbaarheid
staan bij deze hoofdlijnennotitie en in het uiteindelijke advies aan
de minister centraal. De gevolgen van vrije prijzen op deze drie
belangen worden zorgvuldig in kaart gebracht en gewogen. Ook de
positie van de apotheker als verlener van farmaceutische zorg is een
belangrijk uitgangspunt. Het borgen van de belangen van de consument
betekent dat de betrokken partijen zodanig werken dat dit leidt tot de
meeste toegevoegde waarde voor de consument. Op de farmaceutische
markt betekent dit dat de zorgverzekeraar farmaceutische zorg inkoopt
tegen de beste prijs/kwaliteitsverhouding en dat de apotheker primair
werkzaamheden verricht die gerelateerd zijn aan zorginhoudelijk
advies. Aanvullend daarbij kan hij inkoop- en distributietaken hebben.
De NZa hecht bij het opstellen van haar advies veel waarde aan de
input van relevante partijen. Tijdens consultaties als deze toetst de
NZa haar opvattingen en beleidsvoornemens dan ook bij deze partijen.
De NZa betrekt de daaruit voortkomende reacties bij het opstellen van
het uiteindelijke advies.
De tarieven die in de toekomst mogelijk worden vrijgegeven, betreffen
de vergoeding voor farmacotherapeutische dienstverlening door openbare
apotheken, apotheekhoudende huisartsen en internetapotheken. Deze
vergoeding bestaat op dit moment uit de huidige receptregelvergoeding
en de tarieven die vallen onder overige voor de apotheekhoudende
relevante prijsbepalende regels, zoals de rekenregels in de
Wmg-tariefbeschikking voor de vergoeding van de kosten van
geneesmiddelen, inclusief clawback.
De NZa heeft zich bij het opstellen van de hoofdlijnennotitie
gebaseerd op informatie afkomstig van een quickscan van de huidige
farmaceutische markt. Deze is recentelijk uitgevoerd in opdracht van
de NZa en bestond uit interviews met belangrijke stakeholders.
Daarnaast is gebruik gemaakt van eigen onderzoek naar de
farmaceutische markt in Nederland. Ook ervaringen met vrije
prijsvorming in het buitenland zijn bij de totstandkoming van de
hoofdlijnennotitie meegewogen.
De consultatieronde is schriftelijk en bedoeld voor iedereen die
zichzelf als belanghebbende beschouwt. Daarnaast spreekt de NZa de
komende weken met vertegenwoordigers van de diverse relevante
koepelorganisaties. Het is mogelijk te reageren op de
hoofdlijnennotitie tot en met 3 november 2008. De NZa biedt haar
'advies lange termijnvisie farmacie' op 1 december 2008 aan de
Minister van VWS aan.
Bijlage:
* Consultatiedocument Advies lange termijnvisie Geneesmiddelenbeleid
Zie het origineel