Unilever NV




Unilever ondersteunt Wereld Handenwasdag en Wereldvoedseldag

15/10/2008 : Op achtereenvolgens Wereld Handenwasdag (15 oktober) en Wereldvoedseldag (16 oktober) werkt Unilever op wereldwijde schaal samen met tal van partners om aandacht te vragen voor het belang van handenwassen en voor de honger in de wereld.

Beide initiatieven richten zich op het leveren van een positieve bijdrage aan de samenleving en bieden tegelijkertijd de mogelijkheid de groei van de onderneming te ondersteunen - een van de pijlers van Unilevers strategie.

Op 15 oktober zal Unilevers zeepmerk Lifebuoy, met een half miljard omzet, in meer dan 23 landen in Azië, Afrika en het Midden-Oosten de boodschap uitdragen dat handenwassen met zeep levens redt. Unilever zal op die dag proberen een wereldrecord te vestigen door een recordaantal kinderen de handen te laten wassen en werkt daarbij samen met partners als UNICEF, Wereldbank, Procter and Gamble, USAID, London School of Hygiene and Tropical Medicine en de Ministeries van Gezondheid en Onderwijs in de vijf verschillende continenten. Unilever is een van de initiatiefnemers van Wereld Handenwasdag. Aan de allereerste editie van dit evenement zal in meer dan 70 landen aandacht worden besteed. Ook beroemdheden doen mee, zoals de Indiase topcricketspeler Sachin Tendulkar, de koning van Cambodja en de president van Madagaskar.

Ook op het hoofdkantoor van Unilever in Rotterdam zal op 15 oktober het handenwassen in de schijnwerpers staan. Rond lunchtijd zal Rob Geus, van het bekende tv-programma `de Smaakpolitie', de medewerkers uitleggen hoe belangrijk hygiëne is, vooral in combinatie met voeding. Daarna zal hij samen met Frank Weijers (Unilevers SVP Marketing Operations Europe) de aftrap geven voor een ludieke handenwasactie.

Op 16 oktober, sinds 1979 door de Verenigde Naties (VN) aangewezen als Wereldvoedseldag, zal op kantoren van Unilever aandacht worden gevraagd voor honger bij kinderen en zal geld worden ingezameld voor het Wereldvoedselprogramma (WFP) van de VN. Via Unilevers samenwerkings-verband met het WFP zorgen haar 'Family Goodness'-margarinemerken (zoals Blue Band en Rama), met een omzet van meer dan 1 miljard euro, ervoor dat een aantal van de armste schoolkinderen ter wereld schoolmaaltijden krijgen. In 2007 kwam dat neer op zo'n 15 miljoen maaltijden voor 80.000 schoolkinderen in Kenia, Ghana, Indonesië en Colombia.

De inzamelingsacties op Wereldvoedseldag omvatten onder meer een `maaltijd voor een maaltijd', waarbij Unilever-medewerkers een WFP-schoolmaaltijd kunnen doneren wanneer zij hun eigen lunch afrekenen. In sommige kantoren, zoals het hoofdkantoor in Londen en kantoren in de Verenigde Staten en Pakistan, kunnen medewerkers een maaltijd uitproberen zoals het WFP die aanbiedt op een aantal van de armste scholen ter wereld. De opbrengst daarvan gaat naar het WFP. In Kenia worden kinderen uit de armste lokale scholen, die voordeel hebben van het samenwerkingsverband van Unilever en het WFP, uitgenodigd om Wereldvoedseldag te vieren op de kantoren van Unilever in Nairobi.

"Onze merken zijn bij uitstek geschikt om zowel problemen op het gebied van hygiëne als op het gebied van voeding aan te pakken", aldus Vindi Banga, Unilevers President Voedingsmiddelen & Huishoudelijke en Persoonlijke Verzorging. "En de uitdagingen zijn enorm: jaarlijks halen meer dan 3,5 miljoen kinderen hun vijfde verjaardag niet, doordat zij overlijden aan diarree of longontsteking, en elke vijf seconden sterft een kind aan ondervoeding. Wereld Handenwasdag biedt ons een geweldige kans de boodschap over te brengen dat handenwassen met zeep het aantal sterfgevallen door diarree kan halveren en het aantal sterfgevallen door acute ontstekingen aan de luchtwegen, zoals longontsteking, met een kwart kan verminderen", voegt hij hieraan toe. "En door de slechtere economische omstandigheden en de almaar stijgende voedselprijzen is het extra geld dat wij inzamelen op Wereldvoedseldag meer dan ooit nodig voor het schoolvoedselprogramma van het WFP."