Unilever ondersteunt Wereld Handenwasdag en Wereldvoedseldag
15/10/2008 : Op achtereenvolgens Wereld Handenwasdag (15 oktober) en
Wereldvoedseldag (16 oktober) werkt Unilever op wereldwijde schaal
samen met tal van partners om aandacht te vragen voor het belang van
handenwassen en voor de honger in de wereld.
Beide initiatieven richten zich op het leveren van een positieve
bijdrage aan de samenleving en bieden tegelijkertijd de mogelijkheid
de groei van de onderneming te ondersteunen - een van de pijlers van
Unilevers strategie.
Op 15 oktober zal Unilevers zeepmerk Lifebuoy, met een half miljard
omzet, in meer dan 23 landen in Azië, Afrika en het Midden-Oosten de
boodschap uitdragen dat handenwassen met zeep levens redt. Unilever
zal op die dag proberen een wereldrecord te vestigen door een
recordaantal kinderen de handen te laten wassen en werkt daarbij samen
met partners als UNICEF, Wereldbank, Procter and Gamble, USAID, London
School of Hygiene and Tropical Medicine en de Ministeries van
Gezondheid en Onderwijs in de vijf verschillende continenten. Unilever
is een van de initiatiefnemers van Wereld Handenwasdag. Aan de
allereerste editie van dit evenement zal in meer dan 70 landen
aandacht worden besteed. Ook beroemdheden doen mee, zoals de Indiase
topcricketspeler Sachin Tendulkar, de koning van Cambodja en de
president van Madagaskar.
Ook op het hoofdkantoor van Unilever in Rotterdam zal op 15 oktober
het handenwassen in de schijnwerpers staan. Rond lunchtijd zal Rob
Geus, van het bekende tv-programma `de Smaakpolitie', de medewerkers
uitleggen hoe belangrijk hygiëne is, vooral in combinatie met voeding.
Daarna zal hij samen met Frank Weijers (Unilevers SVP Marketing
Operations Europe) de aftrap geven voor een ludieke handenwasactie.
Op 16 oktober, sinds 1979 door de Verenigde Naties (VN) aangewezen als
Wereldvoedseldag, zal op kantoren van Unilever aandacht worden
gevraagd voor honger bij kinderen en zal geld worden ingezameld voor
het Wereldvoedselprogramma (WFP) van de VN. Via Unilevers
samenwerkings-verband met het WFP zorgen haar 'Family
Goodness'-margarinemerken (zoals Blue Band en Rama), met een omzet van
meer dan 1 miljard euro, ervoor dat een aantal van de armste
schoolkinderen ter wereld schoolmaaltijden krijgen. In 2007 kwam dat
neer op zo'n 15 miljoen maaltijden voor 80.000 schoolkinderen in
Kenia, Ghana, Indonesië en Colombia.
De inzamelingsacties op Wereldvoedseldag omvatten onder meer een
`maaltijd voor een maaltijd', waarbij Unilever-medewerkers een
WFP-schoolmaaltijd kunnen doneren wanneer zij hun eigen lunch
afrekenen. In sommige kantoren, zoals het hoofdkantoor in Londen en
kantoren in de Verenigde Staten en Pakistan, kunnen medewerkers een
maaltijd uitproberen zoals het WFP die aanbiedt op een aantal van de
armste scholen ter wereld. De opbrengst daarvan gaat naar het WFP. In
Kenia worden kinderen uit de armste lokale scholen, die voordeel
hebben van het samenwerkingsverband van Unilever en het WFP,
uitgenodigd om Wereldvoedseldag te vieren op de kantoren van Unilever
in Nairobi.
"Onze merken zijn bij uitstek geschikt om zowel problemen op het
gebied van hygiëne als op het gebied van voeding aan te pakken", aldus
Vindi Banga, Unilevers President Voedingsmiddelen & Huishoudelijke en
Persoonlijke Verzorging. "En de uitdagingen zijn enorm: jaarlijks
halen meer dan 3,5 miljoen kinderen hun vijfde verjaardag niet,
doordat zij overlijden aan diarree of longontsteking, en elke vijf
seconden sterft een kind aan ondervoeding. Wereld Handenwasdag biedt
ons een geweldige kans de boodschap over te brengen dat handenwassen
met zeep het aantal sterfgevallen door diarree kan halveren en het
aantal sterfgevallen door acute ontstekingen aan de luchtwegen, zoals
longontsteking, met een kwart kan verminderen", voegt hij hieraan toe.
"En door de slechtere economische omstandigheden en de almaar
stijgende voedselprijzen is het extra geld dat wij inzamelen op
Wereldvoedseldag meer dan ooit nodig voor het schoolvoedselprogramma
van het WFP."
Unilever NV