Gemeente Nijkerk
Nieuwe geleidewerken bij de Arkersluis
De ingang van de Arkersluis is 9 meter breed en diverse vrachtschepen
zijn 8.5 meter breed. Om te voorkomen dat de sluis beschadigd wordt
bij de invaart van de vrachtschepen, staan er aan beide zijden van de
Arkersluis staan houten geleidewerken waar de schipper zijn schip op
kan laten vallen waardoor hij recht voor de sluis komt met zijn schip.
Deze houten geleidewerken staan sinds 1987 bij de Arkersluis en zijn
op de waterlijn ernstig ingerot. Vervanging in 2008 is noodzakelijk.
In 1987 kwamen er 650 vrachtschepen naar Nijkerk toe die gezamenlijk
270.000 ton goederen aanvoerden. In 2007 is dit gegroeid naar 1374
vrachtschepen en 1.052.200 ton aan goederen.
De schepen zijn inmiddels bijna allemaal voorzien van een kopschroef
en de afmetingen van de schepen nemen toe.
De gemeente Nijkerk heeft voordat ze besloot om de geleidewerken te
vervangen voor nieuwe houten geleidwerken enkele gesprekken gevoerd
met de gebruikers van de geleidewerken, de beroepsschippers. Uit deze
gesprekken is gebleken dat de schippers liever een stijf geleidewerk
(staal) hebben dat niet veert. Een andere wens is de zichtbaarheid van
de geleidewerken. Als de vrachtschepen leeg zijn ligt de kop van het
schip soms wel 4 meter boven het water. Door de zogenaamde dode hoek
voor het schip kunnen de schippers nu niet zien waar de huidige
geleidewerken beginnen. Door de eerste palen 4.5 meter hoog te maken
is dit probleem opgelost. De gemeente heeft vervolgens in nauw overleg
met de schippers een ontwerp laten maken van een stalen geleidewerk.
De wensen van de schippers zijn hierin verwerkt.
Net als op vele andere locaties in Nederland is ook gekozen voor palen
die niet behandeld worden met een verfsysteem. De palen mogen roesten
en doordat er een extra dikke wand neemt kan dit zeker 40 jaar mee. Om
de palen in het donker goed te kunnen zien wordt de bovenzijde van de
beginpalen voorzien van een witte coating en verlichting.
Uit de bestaande houten geleidewerken komt hout vrij waarvan aan de
binnenzijde van de sluis een nieuwe wachtplaats voor de recreatievaart
gemaakt wordt. In tegenstelling tot de oude steiger wordt er nu een
verbinding met de wal gemaakt.
De werkzaamheden starten 15 oktober en zijn eind december afgerond. De
scheepvaart zal niet gestremd zijn tijdens de werkzaamheden.