Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
Inhoud pagina: Brief aan Tweede Kamer over eindrapportage Territoriale
Congruentie Haarlemmermeer (incl. Schiphol)
8 oktober 2008
Hierbij informeer ik u over de voortgang van de implementatie van het
besluit, dat aan u is meegedeeld bij brief van 30 maart 2006 (TK
2005-2006, 29 517, nr.12) om territoriale congruentie voor de gemeente
Haarlemmermeer (inclusief Schiphol) op de schaal van de politieregio
Kennemerland te realiseren.
Territoriale congruentie
Bij algemene maatregel van bestuur (Stb 2008, nr. 21) is bepaald dat
de gemeente Haarlemmermeer per 1 januari 2008 bestuurlijk deel uit van
de veiligheidsregio Kennemerland. Daarmee is de territoriale
congruentie van de gemeente Haarlemmermeer (inclusief Schiphol)
verwezenlijkt en is het kabinetsbesluit van maart 2006 uitgevoerd. De
operationele overgang heeft plaatsgevonden op 7 januari 2008. Deze
overgang is zonder problemen verlopen.
Voorbereiding en implementatie
In 2006 en 2007 hebben de regio's Kennemerland en Amsterdam-Amstelland
en de gemeente Haarlemmermeer incidentele bijdragen ontvangen voor de
voorbereidingsfase tot 1 juli 2007. De regio Kennemerland heeft EUR
3.332.500,-- ontvangen, de regio Amsterdam-Amstelland EUR 1.027.900,--
en de gemeente Haarlemmermeer EUR 600.000,--. In aanvulling hierop
hebben zij incidentele bijdragen ontvangen voor het
implementatietraject van 1 juli 2007 tot en met 31 december 2007. De
regio Kennemerland heeft een bijdrage ontvangen van EUR 3.031.250,--,
de regio Amsterdam-Amstelland EUR 325.050,-- en de gemeente
Haarlemmermeer EUR 257.150,--. Voor de structurele gevolgen van het
besluit territoriale congruentie zijn de regio's eenmalig
gecompenseerd.
Regionale en interregionale versterking
In 2006 heeft het kabinet extra middelen beschikbaar gesteld voor de
structurele versterking van het gehele gebied. Op verzoek van mijn
ministerie heeft de veiligheidsregio Kennemerland een regionaal
versterkingsplan opgesteld en hebben de veiligheidsregio's
Kennemerland en Amsterdam-Amstelland een gezamenlijk interregionaal
versterkingsplan opgesteld. Inmiddels heb ik een structurele bijdrage
van EUR 5.000.000,-- voor de regionale versterking van Kennemerland
toegekend. Ook heb ik een structurele bijdrage van EUR 2.500.000,--
toegekend aan de regio's Kennemerland en Amsterdam-Amstelland
gezamenlijk voor de interregionale versterking. Daarnaast heb ik met
beide regio's een convenant Veiligheidsregio's afgesloten.
Inspectie Openbare Orde en Veiligheid (OOV)
Op mijn verzoek heeft de Inspectie OOV de uitvoering van het besluit
gemonitord en getoetst. Over de rol van de Inspectie OOV bent u
geïnformeerd bij brief van 21 november 2006 (TK 2006-2007, 29 517, nr.
21). Onlangs heb ik de Inspectie verzocht om bij toekomstige
toetsmomenten uitdrukkelijk aandacht te besteden aan zowel de
versterking van de regio Kennemerland als de interregionale
versterking van de regio's Kennemerland en Amsterdam-Amstelland.
Voortgangsrapportage november 2007
In november 2007 heeft de Inspectie OOV nogmaals de voortgang getoetst
van de stand van zaken met betrekking tot de voorbereidingen van de
overgang van de gemeente Haarlemmermeer (inclusief Schiphol) naar de
regio Kennemerland. De bijbehorende rapportage is als bijlage aan deze
brief toegevoegd.
De Inspectie OOV kwam tot de volgende conclusies:
1. Met betrekking tot de stand van zaken aangaande de voorbereidingen
van de overgang van de gemeente Haarlemmermeer naar de regio
Kennemerland, concludeert de Inspectie OOV dat de hulpdiensten van
de regio Kennemerland de organisatorische (rand-)voorwaarden
hebben gecreëerd, die nodig zijn om de gevolgen van een ramp of
crisis adequaat te kunnen bestrijden.
2. Ten aanzien van de resultaten uit het implementatieplan
constateert de Inspectie OOV dat het implementatietraject in de
regio Kennemerland op hoofdlijnen is afgerond.
3. De Inspectie OOV constateert dat de voorbereiding/implementatie
met betrekking tot het proces van melding en alarmering op orde
is.
Deze positieve conclusies bevestigen het beeld uit de
voortgangsrapportage van juli vorig jaar. In mijn brief van 13 juli
2007 (TK 2006-2007, 29 517, nr.26) heb ik uw Kamer hierover
geïnformeerd. In de voortgangsrapportage van juli 2007 concludeerde de
Inspectie, dat er op dat moment geen concrete aanleiding was om te
veronderstellen dat de regio Kennemerland niet gereed zou kunnen zijn
voor de overgang op 1 januari 2008. Daarbij stelde de Inspectie OOV
wel de voorwaarde dat voortvarend en in overeenstemming met de
planning zou worden gewerkt.
Eindtoets maart 2008
In maart 2008 heeft de Inspectie OOV een uitgebreide simulatie
uitgevoerd in de regio Kennemerland. Ik beschouw deze toets als
eindtoets voor het implementatietraject territoriale congruentie. De
bijbehorende rapportage is als bijlage aan deze brief toegevoegd. De
Inspectie OOV kwam tot de volgende eindconclusie en leermomenten:
Eindconclusie
De bevindingen uit de simulatie bevestigen het beeld dat de
Veiligheidsregio Kennemerland een regio is die zich in de afgelopen
periode snel ontwikkeld heeft. De Inspectie OOV constateert dat de
basis van de rampenbestrijdingsorganisatie aanwezig is. Een groot
aantal aspecten van de rampenbestrijding verloopt tijdens de simulatie
volgens de plannen. Hierbij moet gedacht worden aan het tijdig
verwerken en vastleggen van meldingen, het organiseren van bijstand
uit andere regio's, de opschaling, de alarmering (buiten de Staf
Grootschalig en Bijzonder Optreden (SGBO) en de gemeentelijke
functionarissen), de opkomst (buiten de Leider Meetplan Organisatie
(LMPO) en de gemeentelijke functionarissen) en het opstarten van de
meest relevante processen door de operationele diensten.
De onderdelen van de rampenbestrijdingsorganisatie sluiten echter nog
niet overal optimaal op elkaar aan, waardoor de benodigde
integraliteit (met als doel het functioneren als één
rampenbestrijdingsorganisatie) nog onvoldoende tot stand komt. Zowel
de verschillende teams als de operationele diensten zijn nog te weinig
gericht op de meerwaarde die de teams en diensten voor elkaar kunnen
betekenen. De Inspectie wijst erop dat deze conclusie gelet op de
recente afronding van de implementatie niet verrassend te noemen is.
Leermomenten
De Inspectie OOV benoemt de volgende drie belangrijkste, meest
structurele, leermomenten.
Ten eerste het gebrek aan structuur in de verschillende overleggen. Er
wordt onvoldoende gebruik gemaakt van voorbereide agenda's, standaard
actielijsten en uniforme situatierapportages (sitraps). Dit heeft
gevolgen voor het delen van gegevens, informatie en besluiten. Door
dit niet in de structuur vast te leggen, is men hiervoor sterk
afhankelijk van het optreden van individuele functionarissen.
Ten tweede de afwezigheid van een integraal informatiemanagement. Op
alle locaties zijn gegevens verzameld. De huidige werkwijze voorziet
er niet in dat deze gegevens op een centrale plek worden vastgelegd.
De gegevens kunnen hierdoor onvoldoende onderling met elkaar in
verband worden gebracht, waardoor een actueel, multidisciplinair en
gedeeld totaalbeeld niet kan ontstaan.
Ten derde de gemeentelijke processen. De Inspectie OOV onderkent de
recente verbeterontwikkelingen op dit gebied, maar wil op basis van de
bevindingen over het functioneren van de gemeentelijke processen in de
gemeente Haarlem tijdens de simulatie nogmaals aandacht hiervoor
vragen. De bevindingen hebben betrekking op meerdere onderdelen van
het functioneren.
In mijn reactie aan Kennemerland op het Inspectierapport heb ik
aangegeven, dat ik verheugd ben met de snelle ontwikkeling van de
regio in de afgelopen periode. Daarbij heb ik wel opgemerkt ervan uit
te gaan dat de rampenbestrijdingsorganisatie van de regio zich
voortvarend doorontwikkelt tot een integrale
rampenbestrijdingsorganisatie. Tenslotte heb ik de regio verzocht om
voor 1 januari 2009 aan te geven hoe zij invulling gaat geven aan de
door de Inspectie OOV geconstateerde leermomenten.
Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd. Voor de
goede orde merk ik op dat ik van mening ben dat er, nu zowel de
bestuurlijke als de operationele overgang is geregeld, geen aanleiding
meer is om u via voortgangsrapportages te blijven informeren. Dat
neemt overigens niet weg dat, indien toekomstige ontwikkelingen met
betrekking tot de regionale en interregionale versterking hiertoe
aanleiding geven, ik u daarover zal informeren.
DE MINISTER VAN BINNENLANDSE ZAKEN EN KONINKRIJKSRELATIES,
Mevrouw dr. G. ter Horst
Naar boven
Zie ook
Zie het origineel
* Persbericht Veiligheidsregio Kennemerland heeft basis
rampenbestrijding op orde
* Rapport Veiligheidsregio Kennemerland, Project Territoriale
Congruentie Simulatie
---
Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties