abcdefgh
Aan
de voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Binnenhof 4
2513 AA DEN HAAG
Contactpersoon Doorkiesnummer
- -
Datum Bijlage(n)
15 oktober 2008 1
Ons kenmerk Uw kenmerk
VENW/DGW-2008/1717 2008Z04051/2008D09330
Onderwerp
Kamervragen
Geachte voorzitter,
Hiermee beantwoord ik de vragen die uw vaste Commissie voor Verkeer en Waterstaat heeft
gesteld over `Herziening van het Besluit rijksrivieren'.
De vraag betreft een nadere toelichting op de brief die mijn Directeur Generaal Water op
26 september 2008 aan `enkele gemeenten in Limburg' inzake de herziening van het Besluit
rijksrivieren heeft doen toekomen.
In het kader van de voorgenomen herziening van het Besluit rijksrivieren is er voor gekozen
om alle riviergemeenten in de provincies Zuid-Holland, Noord-Brabant, Utrecht, Overijssel,
Gelderland en Limburg, de rivierprovincies en de waterschappen te informeren over de
beoogde wijzigingen. In de brief is aan iedere riviergemeente afzonderlijk aangegeven wat de
wijzigingen voor de betreffende gemeente specifiek inhouden. Aan de provincies en
waterschappen zijn de (eventuele) aanpassingen voor alle riviergemeenten inzichtelijk
gemaakt in de vorm van een tabel. Deze tabel voeg ik als bijlage bij deze brief.
Het Besluit rijksrivieren is een algemene maatregel van bestuur (AMvB) met de grondslag in de
Wet beheer rijkswaterstaatswerken (Wbr). Het besluit rijksrivieren regelt:
a. de begrenzing van het rivierbed van de grote rivieren, waar dijken als primaire kering
ontbreken (artikel 1a van de Wbr);
b. de uitzonderingsgebieden voor die delen van het rivierbed waar geen vergunning op basis
van de Wbr wordt verlangd (artikel 2a van de Wbr).
De begrenzingen van het rivierbed en de aangewezen uitzonderingsgebieden zijn door
veranderingen in de rivier, het klimaat, de maatgevende afvoeren en nieuwe inzichten aan
Postadres Postbus 20901, 2500 EX Den Haag Telefoon 070 351 61 71
Bezoekadres Plesmanweg 1-6, 2597 JG Den Haag Fax 070 351 78 95
bereikbaar met tram 9 (station hs en cs) en bus 22 (station cs)
VENW/DGW-2008/1717
veranderingen onderhevig. De huidige kaarten dateren uit 2001 en bevatten veldgegevens
van voor 1998. Deze gegevens zijn verouderd en komen niet altijd meer overeen met de
nieuwste inzichten en modelgegevens. Na uitgevoerde rivierkundige modelberekeningen
bleek aanpassing van de begrenzing van het rivierbed voor met name de onbedijkte Maas in
Limburg noodzakelijk om ook in de toekomst voldoende ruimte beschikbaar te hebben voor
de afvoer van maatgevend hoogwater.
In uw brief vraagt u met name in te gaan op de vraag of ik het acceptabel acht dat de
gemeenten de ingrijpende maatregelen, die in de herziening van het Besluit rijksrivieren vervat
zijn, enkel via internet kunnen inzien en zij enkel via e-mail op de herziening van het Besluit
kunnen reageren, terwijl een reactie van hun kant niet als bezwaar wordt gezien.
Indien er geen wettelijke grondslag is voor het voeren van een openbare bezwaar en
beroepsprocedure ten aanzien van een conceptbesluit tot wijziging van een algemene
maatregel van bestuur, kan een reactie op het betreffende conceptbesluit niet gezien worden
als een officiële `zienswijze' of `bezwaar' met de daarbij geldende vervolgprocedures. In de
Wet beheer rijkswaterstaatswerken is geen verplichting opgenomen voor het officieel ter
inzage leggen van een (herziening van een) algemene maatregel van bestuur, zoals het Besluit
rijksrivieren.
Wijziging van de in het Besluit rijksrivieren geregelde begrenzing van het rivierbed en
uitzonderingsgebieden kunnen voor een gemeente ingrijpend zijn. Hiervan ben ik mij bewust.
In dat kader vond ik het noodzakelijk om de gemeenten te informeren over het conceptbesluit
tot wijziging van het Besluit rijksrivieren. Daarnaast biedt een dergelijke consultatie de
mogelijkheid voor een inhoudelijke controle op juistheid van de bij het besluit behorende
kaarten. Aangezien de kaarten bij het Besluit rijksrivieren van een dergelijke grote omvang
zijn, is gekozen voor het digitaal aanbieden van het conceptbesluit en de daarbij behorende
kaarten. Voor vragen of problemen bij het downloaden van de kaarten is in de brief een
contactpersoon en telefoonnummer opgenomen, zodat naar een passende oplossing kan
worden gezocht. Ten behoeve van de voortgang van de herziening, de duur van de
reactietermijn, het bieden van een toegankelijke en eenvoudige manier van reageren en het
feit dat de reactie niet gezien wordt als een officieel bezwaar, is gekozen voor het openstellen
van een e-mailadres. De e-mail biedt tevens de mogelijkheid om per ommegaande te voorzien
in nadere informatie en te reageren op vragen. Ik acht een consultatieronde in deze vorm
acceptabel. Inmiddels hebben verschillende gemeenten en waterschappen gebruik gemaakt
van deze mogelijkheid. Tevens heeft een aantal gemeenten aangegeven de reactie per e-mail
te willen bevestigen in een brief van het College. Dat is uiteraard een goede gang van zaken.
Hoogachtend,
DE STAATSSECRETARIS VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
J.C. Huizinga-Heringa
---
Ministerie van Verkeer en Waterstaat