Gemeente Montferland
Ruimtelijke en financiële mogelijkheden gemeentelijke huisvesting.
De gemeenteraad heeft op 3 juli 2008 het programma van eisen voor het
gemeentehuis vastgesteld. Op basis hiervan presenteert het college de
onderzoeksresultaten naar de ruimtelijke en financiële mogelijkheden
van gemeentelijke huisvesting. Om te komen tot definitieve huisvesting
moeten nog vele stappen gezet worden, waarvan het raadsvoorstel een
eerste is. Het college doet 3 aanvullende voorstellen op het programma
van eisen:
- de multifunctionele zaal;
- de bibliotheek. Met name de combinatie gemeentehuis - bibliotheek
kan voor de inwoners voordelen betekenen;
- parkeervoorzieningen op of rond de locatie gemeentewerf Didam door
het mogelijk verhuizen van de gemeentewerf naar Matjeskolk in Beek. Op
deze wijze kan de bereikbaarheid voor bezoekers en personeel goed
geregeld worden.
Ruimtelijke haalbaarheid
Op grond van het raadsbesluit van 3 juli 2008, de gehanteerde
uitgangspunten aangevuld met onderzoeksresultaten van het college,
zijn er 3 varianten te onderscheiden:
- Optie 1a: nieuwbouw Didam, ruim plangebied (betreft locatie
gemeentehuis, bibliotheek en postkantoor).
- Optie 1b: nieuwbouw Didam, beperkt plangebied (betreft locatie
gemeentehuis).
- Optie 2: verbouw (betreft hergebruik van alle bestaande bouwdelen en
uitbreiding locatie bibliotheek en postkantoor).
Op basis van het door stedenbouwkundig bureau Royal Haskoning
uitgevoerde ruimtelijk haalbaarheidsonderzoek stelt het college voor
optie 2 (verbouw Didam) te laten afvallen en te concluderen dat optie
1b (nieuwbouw Didam, beperkt plangebied) het beste alternatief is. Dit
voorstel kan het centrumgebied Didam een goede stedenbouwkundige
impuls geven. Daarbij garandeert deze optie de meeste efficiënte
bedrijfsvoering voor de gemeentelijke organisatie.
Projectmanagement, beheer en eigendom
Het college stelt de raad voor om ten aanzien van de investering te
kiezen voor een risicodragend projectmanagement en participatie door
een externe marktpartij waarbij de financiële risicos voor de gemeente
geminimaliseerd worden. Ook het beheer en exploitatie van de
gemeentehuizen door een externe partij kan in het verdere onderzoek
betrokken worden. Het gaat daarbij om zowel de locatie Didam als de
optimale frontoffice in s-Heerenberg, waar burgers blijvend terecht
kunnen voor 80 % van de burgervragen. De historische gebouwen behouden
daarbij hun bijzondere status.
Financiële haalbaarheid
De gemeenteraad heeft vastgesteld dat de definitieve huisvesting
budgettair neutraal gerealiseerd moet worden. Dit betekent dat de
huisvestingslasten niet hoger mogen zijn dan de huidige lasten, zodat
de plannen niet leiden tot extra lastendruk voor de inwoners. Om
hiervoor een goede vergelijking te maken zijn de gemiddelde
huisvestingslasten incl. noodzakelijke investeringen voor een periode
van ca. 40 jaar vergeleken. Op basis van deze vergelijking stelt het
college de raad voor om het gunstigste alternatief, optie 1b
(nieuwbouw), met een gemiddelde jaarlast van circa 1,5 mln verder uit
te werken.
Centrale huisvesting biedt de mogelijkheid om maximale voordelen te
behalen op zowel de exploitatie als bedrijfsvoering. Optie 1a valt in
het voorstel af.
Voorzetting van de huidige tijdelijke huisvesting op verschillende
locaties zou in de toekomst overigens steeds meer geld kosten
(gemiddelde jaarlast van circa 2,2 mln). Met de keuze voor optie 1b
kan het gemeentehuis budgettair neutraal gerealiseerd worden. Daarbij
worden tevens de beperkingen van de huidige locaties opgelost, kan een
stedenbouwkundige impuls worden gegeven aan het centrum van Didam én
wordt de dienstverlening naar de burgers verbeterd.
In totaliteit is nieuwbouw goedkoper dan voortzetting van de huidige
tijdelijke huisvesting op verschillende locaties. Nieuwbouw leidt
echter tot tijdelijke hogere lasten ten opzichte van de huidige
gemeentebegroting. Om dit effect te egaliseren worden er 2
mogelijkheden voorgesteld:
- Interne financiering (in eigen beheer) d.m.v. een vrij te maken
egalisatiereserve kapitaallasten. Op termijn kunnen de voordelen ten
gunste worden gebracht van de gemeentebegroting.
- Externe financiering (door externe partij) d.m.v. huur of huurkoop
van een ontwikkelaar/ verhuurder.
Tot slot
Ook overige financiële aspecten zoals BTW en subsidiemogelijkheden
zijn in het onderzoek betrokken. De gemeenteraad besluit aan de hand
van bovenstaande beslispunten over het vervolgtraject.
- Raadsvoorstel
- Raadsbesluit