Onderzoek: Jongeren bereid om te betalen voor duurzame kleding

15/10/2008 11:01

De Vos en Jansen Marktonderzoek

Ondanks de modebewuste insteek van populaire ketens en merken, is vier op de tien jongeren van mening dat duurzame kleding nog steeds een geiten-wollen-sokken imago heeft. Veel jongeren geven dan ook aan dat duurzame mode meer en beter gepromoot moet worden. Toch koopt ruim 40% van de jongeren bewust wel eens duurzame kleding, waarvan de helft zelfs aangeeft hier meer geld voor over te hebben. Dit blijkt uit onderzoek van YoungVotes, onder ruim 500 jongeren tussen de 13 en 29 jaar.

Duurzame kleding wordt volgens jonge mensen nog te weinig gedragen en verkocht. Kledingwinkels en modemerken zouden er meer aan moeten doen om duurzame kleding in hun assortiment op te nemen, aldus de jongeren. Slechts één op de vijf kan spontaan een merk of winkel noemen dat deze kleding verkoopt. Meest genoemde merken en winkels zijn Kuyuchi, H? en C?, maar ook de Wereldwinkel, Nukuhiva (winkel van Floortje Dessing) en Jack & Jones.

Het feit dat kleding duurzaam moet zijn, heeft voor jongeren niet de hoogste prioriteit. De jonge generatie zou eerder meer geld uitgeven aan kleding met een hoge kwaliteit of merkkleding. Toch denkt één op de vijf jongeren hier anders over. Zij hebben wel degelijk meer geld over voor duurzame mode. De hype rondom het global warming effect is inmiddels voorbij. Duurzaamheid mag zeker een trend worden genoemd, hoewel nog in de kinderschoenen. Jongeren zijn er over uit: het is tijd om voorgoed een einde aan te breien aan het geiten-wollen-sokken imago!





http://www.youngvotes.nl