Mercedes-Benz S 320 CDI BlueEFFICIENCY: de zuinigste S-Klasse aller tijden
(10/15/2008)
Eind dit jaar start Mercedes-Benz met de levering van de nieuwe S 320
CDI BlueEFFICIENCY, een van de zuinigste limousines in het topsegment.
Dankzij gerichte detailverbeteringen en de toepassing van innovatieve
techniek konden het verbruik en de CO2 -uitstoot ten opzichte van het
toch al zuinige voorgaande model met zoân tien procent worden
verminderd.
De eerste BlueEFFICIENCY-uitvoering van de S-Klasse is onder andere
voorzien van stuurbekrachtiging die indien nodig beschikbaar is, een
automatische transmissie met ontkoppelinrichting tijdens stilstand en
banden met verminderde rolweerstand. Comfort, prestaties en rijplezier
blijven niettemin op het huidige hoge S-Klasse-niveau.
Met de nieuwe S 320 CDI BlueEFFICIENCY zet Mercedes-Benz de
ontwikkeling van milieuverdraagzame premium-modellen voort. De nieuwe
variant van de topklasse-limousine, die vanaf eind dit jaar de S 320
CDI opvolgt, is zuiniger dan zijn voorganger. Met een verbruik van 7,6
liter per 100 km (0,7 liter minder) en een CO2 -uitstoot van 199
gram/km (21 gram minder) behoort de S 320 CDI BlueEFFICIENCY tot de
uitermate zuinige autoâs in zijn segment. De voorbeeldige zuinigheid
is te danken aan een pakket van maatregelen die zijn samengevat onder
de term BlueEFFICIENCY. De belangrijkste elementen:
* De door een elektromotor aangedreven hydraulische pomp van de
stuurbekrachtiging werkt alleen wanneer dat nodig is en bouwt
slechts druk op wanneer de bestuurder aan het stuurwiel draait.
Daardoor wordt er minder energie en brandstof verbruikt met name
wanneer er lange tijd rechtuit gereden wordt, bijvoorbeeld op
autosnelwegen.
* De 7G-TRONIC automatische transmissie is voorzien van een
ontkoppelinrichting tijdens stilstand met draaiende motor. Dat
betekent dat de koppelomvormer net zoals een koppeling bij een
handgeschakelde versnellingsbak de verbinding in dergelijke
situaties onderbreekt. Hierdoor valt de hydrodynamische weerstand
van de koppelomvormer weg, de motor wordt minder belast en het
verbruik daalt. Bovendien worden zo het geluid en de trillingen
bij stilstand verminderd. Zo gauw de rem wordt losgelaten, wordt
er door een slipkoppeling weer contact gemaakt en trekt de auto
zonder vertraging op.
* De S 320 CDI BlueEFFICIENCY is standaard voorzien van 17-inch
lichtmetalen wielen en banden die dankzij een speciale
karkasopbouw minder rolweerstand hebben.
* Vermogen en koppel van de V6-CDI-motor blijven met 173 kW/235 pk
en 540 Nm onveranderd goed. Hiermee accelereert de S 320 CDI
BlueEFFICIENCY in 7,8 seconden van 0-100 km/u en bereikt hij een
topsnelheid van 250 km/u.
Aan de buitenkant is de topklasse-limousine met verbruiks- en
emissiewaarden van een middenklasser herkenbaar aan het
âBlueEFFICIENCYâ-opschrift op de voorspatborden. De prijs van de S 320
CDI BlueEFFICIENCY bedraagt ⬠96.338 inclusief BTW en BPM. De
verlengde uitvoering kost ⬠107.375 inclusief BTW en BPM.
Overzicht van alle Mercedes-Benz BlueEFFICIENCY-modellen:
Model
Verm.
kW/pk
Koppel Nm
O -100 km/h
sec.
Topsn. km/h
Verbruik l/100 km
CO2
g /km
C 180 KOMPRESSOR
115/156
230
9,5
230
6,5
156
C 200 CDI
100/136
270
10,4
220
5,1
133
C 250 CDI*
150/204
500
7,0
250
5,2
138
A 160 CDI**
60/82
180
15,0
170
4,5
119
A 150
70/95
140
12,6
175
5,8
139
A 170
85/116
155
10,9
188
6,1
146
B 150
70/95
140
13,2
174
6,2
148
B 170
85/116
155
11,3
184
6,4
152
B 170 NGT
85/116
165
12,4
184
4,9 kg/100 km (7,3)
135/
175
S 320 CDI
173/235
540
7,8
250
7,6
199
*alleen met handgeschakelde versnellingsbak, **A 160 CDI Coupé
Eerste Mercedes-Benz S-Klasse met hybride-aandrijving vanaf 2009
Met de S 400 BlueHYBRID presenteert Mercedes-Benz dit najaar bovendien
zijn eerste personenauto met hybride-aandrijving. Deze uitvoering komt
in het late voorjaar van 2009 op de markt. Dankzij de combinatie van
een V6-benzinemotor met een hybridemodule is de S 400 BlueHYBRID de
zuinigste luxe limousine met benzinemotor ter wereld. Het verbruik
bedraagt 7,9 liter per 100 km bij een CO2 -uitstoot van 190 gram/km.
Bovendien levert Mercedes-Benz als eerste fabrikant in de S 400
BlueHYBRID standaard een lithium-ion-accu met hoog voltage. Daarmee
zeten wij als fabrikant een belangrijke stap bij de ontwikkeling van
elektrische autoâs. De S-Klasse geldt daarbij opnieuw als
technologiedrager.
AutoRai