Nederlandse Politiebond
NPB: roostersoftware BVCM leidt tot CHAOS
Het gebruik van het nieuwe softwareprogramma dat de inroostering van
het politiepersoneel zou moeten verbeteren de Basisvoorziening
Capaciteitsmanagement leidt in de praktijk tot chaotische toestanden.
De BVCM is momenteel in drie regiokorpsen operationeel (Drenthe,
Noord-Holland Noord en IJsselland) en de problemen zijn daar niet van
de lucht.
Morgen (donderdag 16 oktober) komen de politiebonden en de minister
van BZK bijeen voor hun maandelijkse overleg. De NPB zal dan op
aandringen op een zo snel mogelijk upgrade van de prestaties van de
BVCM. Wat de NPB betreft moet de ingebruikname door alle korpsen
(gepland vanaf 1 januari 2009) worden uitgesteld totdat de niet
geringe mankementen van het huidige systeem overtuigend zijn opgelost.
De praktijkervaringen tot nu toe hebben twee zaken pijnlijk duidelijk
gemaakt: 1). het programma staat bol van de technische onvolkomenheden
en 2). er zijn op landelijk niveau veel te weinig deskundige mensen
beschikbaar voor het functioneel beheer. Veelzeggend genoeg is het
oplossen van een aantal cruciale problemen doodleuk doorgeschoven
naar... juni 2009!
Roosteren op hoop van zege
In de drie korpsen die al met de BVCM werken, is de roosterplanning
inmiddels volledig in de soep gedraaid. De planners hebben de grootste
moeite op tijd fatsoenlijke werkroosters uit het ingewikkelde en
blijkbaar van 'computerbugs' wemelende programma te krijgen. Aan de
resultaten moet dan vaak ook nog het nodige gecorrigeerd worden op
individueel niveau. Het doorvoeren van wijzigingen in lopende roosters
is zeer bewerkelijk en leidt tot extra achterstand in het produceren
van de volgende roosters. Het systeem voorziet niet in een
totaaloverzicht, wat het werken voor de planners enorm bemoeilijkt en
ertoe leidt dat het praktisch onmogelijk is om verlofaanvragen in
behandeling te nemen.
Onduidelijkheid troef
Dienstroosters zijn pas zeven dagen van te voren te zien; inzicht in
eerdere concept-roosters is onmogelijk. Dat is funest voor zowel de
kwaliteit van de bedrijfsvoering als het sociale leven van de
werknemers (afspraken maken over kinderopvang wordt daardoor
bijvoorbeeld zeer moeilijk). De medewerkers hebben geen zicht op hun
uren. Het is zowel voor hen als voor hun leidinggevenden onduidelijk
wie wanneer waar in dienst moet komen; de gebruikelijke daglijsten
bestaan niet meer. Ook levert het systeem geen enkel overzicht van
aantal overuren, meer/minderuren, jaarplanuren en verschuivingsuren.
Door dit laatste lijken ook de afspraken met de minister van BZK over
de herinvoering van de verschuivingsvergoeding in het gedrang te
komen.
Ondernemingsraden slaan alarm
Inmiddels heeft ook de medezeggenschap aan de bel getrokken, met name
in Drenthe en Noord-Holland Noord. De voorzitter van de
ondernemingsraad van dat laatste regiokorps, NPB-kaderlid Karin
Rietveld, heeft over de ervaringen met BVCM zelfs een brandbrief
geschreven aan het overkoepelende overlegorgaan van alle
ondernemingsraden binnen de politieorganisatie (de COP). Kern van haar
betoog: voorkom de invoering van het huidige BVCM-systeem in alle
andere korpsen, want dan zal het leed niet meer te overzien zijn!
De NPB deelt haar zorgen en zal dat de minister morgen op niet mis te
verstane wijze duidelijk maken.
Gepubliceerd op 15 oktober 2008 door Dick Harte.
Overname van dit nieuwsbericht is toegestaan, mits met bronvermelding:
Nederlandse Politiebond - www.politiebond.nl ©2008.