Kamerbrief inzake de geannoteerde agenda van de Europese Raad van 15 en 16 oktober 2008
08-10-2008
Samenvatting:
Graag bieden wij u hierbij, mede namens de minister-president, de
geannoteerde agenda aan van de Europese Raad van 15 en 16 oktober 2008.
De minister van Buitenlandse Zaken,
Drs. M.J.M. Verhagen
De staatssecretaris voor Europese Zaken,
Drs. F.C.G.M. Timmermans
Geannoteerde Agenda van de Europese Raad van 15 en 16 oktober 2008.
Economische en financiële situatie
- Versterking van de financiële stabiliteit
De recente onrust op de financiële markten toont aan dat het einde van de
kredietcrisis nog niet in zicht is. Financiële instellingen moeten wereldwijd
hun aangetaste kapitaalpositie herstellen. Dit kost tijd en beïnvloedt de
kredietverstrekking nadelig.
De Europese Raad zal de situatie in de financiële sector bespreken. Nederland
heeft steeds aangedrongen op een gecoördineerde aanpak van de EU ter bevordering
van de financiële stabiliteit. In dit licht vindt Nederland het belangrijk dat
de EU de Immediate responses to the financial turmoil, de Roadmap
on Financial Supervision en de Actions taken in response to the
Financial turmoil volgens plan implementeert. De samenwerking tussen de
toezichthouders binnen en buiten de EU moet geïntensifieerd worden.
Hiernaast heeft Nederland in de afgelopen weken een aantal suggesties gedaan
om te komen tot een gecoördineerde aanpak om de stabiliteit van het financiële
stelsel te borgen. De door Nederland gesuggereerde aanpak betrof een collectieve
aankondiging dat alle lidstaten bereid zijn om, wanneer dat nodig zou zijn,
kapitaalinjecties te plegen in op zich gezonde financiële instellingen die door
de uitzonderlijke omstandigheden in te grote moeilijkheden dreigen te geraken.
Het gaat daarbij nadrukkelijk om nationale middelen, die nationaal worden in
gezet. Europa speelt een coördinerende rol. Een dergelijk collectief
'commitment' kan bijdragen aan het herstel van het onderlinge vertrouwen tussen
de financiële instellingen en zo een verdieping van de huidige problemen
voorkomen.
Over de Nederlandse ideeën is intensief overleg gepleegd met de andere
EU-lidstaten. De minister-president besprak op 2 oktober jl. het Nederlandse
plan met de Franse president Sarkozy. Ook vond intensief overleg met de andere
relevante hoofdsteden plaats, op verschillende niveaus.
In de aanloop naar de Europese Raad is een aantal Europese overleggen van
belang. De door president Sarkozy op 4 oktober jl. in Parijs georganiseerde
bijeenkomst over de financiële crisis met de regeringsleiders van het VK, Italië
en Duitsland en de presidenten van de ECB, de Europese Commissie en de
Eurogroep. De daar aanwezige landen riepen onder andere op tot een
gecoördineerde Europese aanpak van de crisis (iets waar Nederland dus ook
voorstander van is).
Op 6 oktober besloten de Europese Staatshoofden en Regeringsleiders om met
alle 27 lidstaten een nog steviger signaal af te geven over de bereidheid van
alle lidstaten om de stabiliteit van het financiële systeem te handhaven - door
liquiditeit te garanderen, door maatregelen ten behoeve van individuele banken,
of door verbeterde garantiesystemen voor spaartegoeden. Door het treffen van
deze maatregelen gaven de Europese leiders zich rekenschap van de noodzaak tot
intensieve coördinatie en samenwerking.
Tijdens de Eurogroep/Ecofin vergadering van 6 en 7 oktober werd een concrete
uitwerking overeengekomen van een coherent Europees optreden. Het instrument van
kapitaalinjecties wordt in de conclusies op de voorgrond geplaatst. In lijn met
de eerdere Nederlandse suggesties werd daaraan een zevental principes voor
mogelijke overheidsinterventie bij financiële instellingen toegevoegd. Er is in
dit stadium voor gekozen geen aanduiding te geven van de potentiele omvang van
de financiële interventies van de lidstaten. De hierboven genoemde bereidheid om
maatregelen te nemen is dus niet aan een maximum gebonden. Daarnaast werd
afgesproken dat EU-lidstaten ten minste ¤ 50.000 aan spaartegoeden gaan
garanderen, waarbij werd vastgesteld dat een groep lidstaten voornemens was dat
minimum op te hogen naar ¤ 100.000. De minister van Financiën zal u nader
informeren over de uitkomsten van de Eurogroep/Ecofin vergadering van 6 en 7
oktober.
- Actuele economische situatie
De economische vooruitzichten zijn op dit moment onzeker als gevolg van
de aanhoudende turbulentie op de financiële markten. De jongste tussentijdse
voorspellingen van de Europese Commissie gaan uit van een economische vertraging
voor het eurogebied van 2,7% in 2007 naar 1,3% in 2008. Het CPB raamt voor 2009
in de Macro Economische Verkenning 2009 een verdere vertraging naar 1%.
De Europese Raad zal spreken over de economische situatie en de eventueel te
nemen maatregelen. Nederland vindt dat lidstaten die de benodigde budgettaire
ruimte hebben in eerste instantie de automatische
stabilisatoren1 (#ftn1) op de begroting hun werk moeten
doen als reflex op de economische neergang. Het laten werken van automatische
stabilisatoren is in Nederlandse ogen een belangrijk onderdeel van het
Stabiliteits- en Groeipact.
Verdrag van Lissabon
Op de Europese Raad van juni jl. is afgesproken dat tijdens de Europese Raad van
oktober aan de hand van een verslag van de Ierse premier wederom overleg gevoerd
zal worden over de situatie rond het Verdrag van Lissabon en een
gemeenschappelijke weg vooruit.
De Europese Raad van juni besloot tevens met het ratificatieproces in andere
lidstaten verder te gaan. Inmiddels hebben 24 van de 27 lidstaten het Verdrag
van Lissabon parlementair goedgekeurd of geratificeerd.
Op 10 september jl. werd een onafhankelijk onderzoek naar de achtergronden
van het Iers 'nee' publiek gemaakt. De verwerping van het Verdrag van Lissabon
wordt daarin onder andere toegeschreven aan een gebrek aan informatie over het
Verdrag van Lissabon en aan zorgen over de Ierse zeggenschap over een aantal
specifieke beleidsterreinen. De Ierse premier zal tijdens de Europese Raad
hierop een toelichting geven.
Hopelijk biedt de toelichting van de Ierse premier aangrijpingspunten voor de
richting waarin een gezamenlijke oplossing gevonden kan worden. Het debat
hierover zal op de Europese Raad van december voortgezet worden.
Nederland acht het van belang dat een gezamenlijke oplossing wordt gevonden.
Nederland zal zich blijven inzetten voor de inwerkingtreding van het Verdrag van
Lissabon. De discussie over de institutionele structuur en de spelregels van de
Unie moet afgerond worden, opdat de focus volledig komt te liggen op wat Europa
concreet voor de burger kan betekenen.
Migratie en asiel
De Europese Raad zal het Asiel- en Migratiepact bekrachtigen dat tijdens de Raad
Justitie en Binnenlandse Zaken van 25 september jl. is aangenomen. Dit pact
beoogt een nieuwe impuls te geven aan de discussie over asiel en migratie in de
Unie. Daarnaast dient het pact als inbreng voor het nieuwe werkprogramma inzake
Justitie en Binnenlandse Zaken, dat in 2009 uitgewerkt zal worden. Nederland is
verheugd over het initiatief van het Franse voorzitterschap om het pact op te
stellen. In het pact worden politieke prioriteiten vervat inzake grensbewaking,
legale en illegale migratie, integratie, terugkeer, asiel en migratie in relatie
tot ontwikkeling.
Stijgende voedsel- en olieprijzen
De Europese Raad zal (wederom) spreken over de stijgende voedsel- en
olieprijzen.
Nederland is een voorstander van een gezamenlijke Europese respons op de hoge
voedselprijzen zoals besproken in de Europese Raad van juni.
Tijdens de Europese Raad van juni jl. zijn er reeds verschillende maatregelen
besproken in reactie op de hoge olieprijzen. De focus van de voorstellen lag op
maatregelen die de juiste prikkels geven om tot aanpassing te komen aan een
situatie met een structureel hogere olieprijs. Tijdens de komende Europese Raad
zal de discussie voortgezet worden.
Nederland vindt dat maatregelen gericht moeten zijn op het leveren van
structurele oplossingen als reactie op de hogere olieprijzen, waarbij
marktverstorende fiscale en andere beleidsmaatregelen vermeden moeten worden.
Nederland is voorstander van een grotere transparantie. Een hogere frequentie
van rapporteren van olievoorraden kan instrumenteel zijn in het vergroten van de
transparantie, mits er afdoende waarborgen komen voor de kwaliteit van de data
en de extra administratieve lasten in verhouding staan tot de additionele baten.
Andere structurele oplossingen in reactie op de hogere olieprijzen zijn het
introduceren van financiële instrumenten die leiden tot verhoogde
energie-efficiëntie, het gebruik van alternatieve energiebronnen en een
milieuvriendelijker gebruik van fossiele brandstoffen.
Klimaat- en energiepakket
Naar verwachting zal de Europese Raad een debat voeren ter voorbereiding op de
eindonderhandelingen over het klimaat- en energiepakket. Het voorzitterschap zal
trachten een oriëntatie van de Raad op hoofdlijnen te krijgen ten behoeve van de
onderhandelingen met het Europees Parlement. Mogelijk zullen ook reeds enkele
meer specifieke vraagstukken aan de orde komen.
Voor Nederland staat voorop dat de systematiek van de voorstellen van de
Commissie overeind moet blijven. Het is onverstandig en onwenselijk om
wijzigingen aan te brengen in de lastenverdeling tussen de lidstaten. De balans
in de Commissievoorstellen, waarin draagkracht en kosteneffectiviteit centraal
staan, dient gehandhaafd te blijven. Alleen op die manier is een politiek
akkoord vóór de verkiezingen voor het Europees Parlement een haalbare kaart.
Energievoorzieningszekerheid
Begin november zal de Europese Commissie naar verwachting haar tweede Strategic
Energy Review uitbrengen. Deze mededeling zal geheel gewijd zijn aan de Europese
energievoorzieningzekerheid en tijdens de Energieraad van december en de
Voorjaarsraad van 2009 besproken worden.
Follow-up buitengewone Europese Raad van 1 september 2008
Tijdens het diner van de ministers van Buitenlandse Zaken zal gesproken
worden over Georgië en de relaties van de EU met Rusland, Moldavie en het MOVP.
Ten aanzien van de eerste onderwerpen zal de bespreking door de Razeb worden
vervolgd. Minister Kouchner zal daarnaast de ministers informeren over zijn
bezoek aan de regio van 3 t/m 5 oktober.
Reflectiegroep
In beginsel streeft het voorzitterschap ernaar, conform de conclusies van de
Europese Raad van december 2007, op de Europese Raad thans de overige leden van
de EU Reflectiegroep te benoemen. Het proces van consultaties van voorzitter
Gonzàlez van de Reflectiegroep met de lidstaten is nog gaande.
1 (http://www.minbuza.nl:80#): Automatische stabilisatoren zijn de begrotingsmechansimen waarvan
een stabiliserende invloed uitgaat op de conjuncturele ontwikkeling
(belastingen, sociale uitkeringen).
Ministerie van Buitenlandse Zaken