Persbericht
Fujitsu lid Continua Health Alliance
~ Platform streeft naar connectiestandaard zorgsystemen ~
Maarssen, 14 oktober 2008 Fujitsu, wereldwijd leverancier van IT-oplossingen, is lid geworden van de Continua Health Alliance. Deze wereldwijde alliantie heeft tot doel persoonlijke zorgsystemen op elkaar aan te laten sluiten, zodat patiënten de best mogelijke zorg ontvangen. Voor Fujitsu Services, specialist in IT-infrastructuurbeheer en outsourcing-services, is een belangrijke taak weggelegd. De services-divisie van Fujitsu gaat zich richten op het end-to-end beheren van deze persoonlijke zorgsystemen middels zijn Device Managed Solutions.
De Continua Health Alliance is een non-profit samenwerkingsverband van s werelds beste gezondheidszorgorganisaties en technologiebedrijven. Naast Fujitsu maken onder meer Intel, Eaton en Philips deel uit van de alliantie. Zij streven ernaar gezamenlijk de kwaliteit van de gezondheidszorg te verbeteren. Doelstelling is om wereldwijd connectiestandaarden te definiëren voor medische informatiesystemen en persoonlijke medische apparatuur, bestemd voor zelfgebruik door (chronische) patiënten. Een verdere digitalisering van deze systemen en koppeling in een netwerk van devices als pda s, notebooks en desktops staat hierin centraal. Apparatuur die aan de connectiestandaard voldoet, wordt voorzien van het Continua-logo. In 2009 komen de eerste systemen commercieel op de markt.
Fujitsu Services
Essentieel onderdeel van de optimalisering van een persoonlijk gezondheidssysteem is het realiseren van een goede koppeling (end-to-end) met de juiste centrale IT-systemen. Fujitsu Services wil hier als lid van de Continua Health Alliance een bijdrage aan leveren door de devices te managen en deze aan te sluiten op de infrastructuur. Hiervoor zal Fujitsu Services gebruik maken van zijn Service desk, Device Managed Solutions en Network Services. De Device Managed Solutions van Fujitsu Services zijn al volledig ingericht om hier invulling aan te geven.
Met de koppeling van medische instrumenten en informatiesystemen, kan persoonlijke zorg meer pro-actief benaderd worden. Zo kunnen patiënten hun gezondheid beter controleren doordat zij via devices en services voorzien worden van actuele informatie over hun gesteldheid en gezondheid. Professionele zorgverleners en naasten worden in staat gesteld om chronische patiënten en zelfstandig wonende ouderen beter te monitoren en te begeleiden. Met de invoering van connectiestandaarden kunnen fabrikanten van medische en fitnessapparatuur snel interoperabele devices en services ontwikkelen. Voor zorgaanbieders betekent dit dat zij een betere zorgkwaliteit kunnen bieden door inzet van gepersonaliseerde zorgoplossingen.
Wij kijken er naar uit om een bijdrage te gaan leveren aan dit wereldwijde initiatief. Met onze kennis en kunde kunnen we een centrale rol spelen in het optimaliseren van de zorgvoorzieningen in de thuisomgeving , zegt Eric Bouwer, algemeen directeur van Fujitsu Services Nederland. Met de standaardisatie van de connectiviteit tussen zorginstrumenten en centrale IT-systemen worden zowel patiënten als zorgverleners en leveranciers van zorgvoorzieningen enorm geholpen.