Gemeente Anna Paulowna
Rookmelder ook dit jaar centraal tijdens Brandpreventieweken
Tijdens de brandpreventieweken, die plaats vinden tussen 4 en 25
oktober, staat de rookmelder centraal. Dit jaar is gekozen verder te
gaan met waar in 2006 en 2007 al begonnen is, het thema Rookmelders.
De laatste twee jaar is een stijging van ruim vier procent waar te
nemen in het aantal huishoudens dat een rookmelder heeft aangeschaft
tijdens de Brandpreventieweken. Om verder te borduren op deze winst,
wordt de campagne deze maand herhaald.
Zonder rookmelder 100% hogere overlijdenskans
Een recent Engels onderzoek (2007) toont aan dat de overlijdenskans
bij brand honderd procent hoger is in huizen zonder rookmelders.
Jaarlijks komen minstens zeventig mensen om door brand en enkele
honderden raken ernstig gewond. Dit aantal kan drastisch omlaag als er
in alle huizen rookmelders zouden hangen. Dit is echter niet het
geval. In een groot aantal woningen in Nederland ontbreekt een
rookmelder. Reden genoeg voor de Stichting Nationale
Brandpreventieweek om ook dit jaar samen met de brandweer en
Brandwonden Stichting een de rookmeldercampagne van afgelopen jaren
voort te zetten. Een extra focus in campagne de van dit jaar gaat uit
naar huishoudens met een laag inkomen en allochtone huishoudens. Zij
vormen de grootste doelgroep van binnen de rookmelderloze huishoudens.
Acties
De rookmeldercampagne bestaat dit jaar uit advertenties in dagbladen,
radio- en tv-spots en banners op internet. Er komen voor speciale
voorlichting- en verkoopacties. In onze regio wordt de campagne
aangevuld doordat veel brandweerkorpsen voorlichtingsacties geven. Een
aantal korpsen breidt haar takenpakket uit door rookmelders tegen een
speciale actieprijs te verkopen.
Doel
De Brandpreventieweek is een initiatief van de Stichting Nationale
Brandpreventieweek en wordt jaarlijks gehouden in oktober. Deze week
is in het leven geroepen om voorlichting over brandveiligheid- en
preventie effectiever bij het Nederlandse publiek over te brengen. Dit
wordt zowel rechtstreeks vanuit de organisatie gebeuren als via
brandweerkorpsen gedaan. Een toevoeging van een centraal thema zorgt
ervoor dat de boodschap duidelijk overkomt. Het doel van de campagne
is tweeledig. Enerzijds wil men mensen stimuleren rookmelders aan te
schaffen; anderzijds wil men mensen die wel rookmelders hebben wijzen
op de noodzaak van het controleren en vervangen van de batterijen en
op het ophangen van rookmelders op de juiste plek. Meer informatie
over de Brandpreventieweek is te vinden op: www.brandpreventieweek.nl.