Blauw New Media


---

Zorgen tevreden medewerkers ook voor betere financiële prestaties? Rotterdam , 14 oktober 2008
Blauw Research en de vakgroep Accounting & Control van de Rotterdam School of Management, Erasmus University gaan samen onderzoeken of het mogelijk is om de financiële prestaties van bedrijven te voorspellen. Het Rotterdamse onderzoekbureau voert jaarlijks onderzoeken uit naar klanttevredenheid, medewerkertevredenheid, aantrekkingskracht en reputatie onder Nederlandse organisaties. Met de resultaten uit deze onderzoeken gaan wij nu samen met de vakgroep Accounting & Control van RSM bekijken of er een verband bestaat tussen medewerkertevredenheid, klanttevredenheid en de financiële prestaties van organisaties, zegt Algemeen Directeur Rijn Vogelaar van Blauw. Wij willen graag weten of een tevreden klant of medewerker de organisatie ook zou aanbevelen bij anderen, waardoor het bedrijf het beter doet dan de concurrentie en zijn omzet ziet stijgen.

De Amerikaan Reichheld (Harvard Business Review, 2003) geeft aan dat er een verband is tussen omzetgroei en aanbevelingsgedrag van klanten (NPS). Daarnaast geven de Amerikanen Kaplan en Norton (Harvard Business Review, 2004) aan dat medewerkertevredenheid en klanttevredenheid belangrijke factoren zijn voor de toekomstige financiële prestaties. Een verband tussen medewerkertevredenheid en financiële prestaties is nog maar zeer beperkt onderzocht; een onafhankelijk onderzoek naar medewerkertevredenheid van deze omvang is voor zover ons bekend nog nergens ter wereld uitgevoerd, zegt Dr. Frank Verbeeten MBA, Universitair docent aan RSM. Als vanuit deze "zachte" indicatoren inderdaad voorspellingen gedaan kunnen worden voor de financiële prestaties, dan worden deze indicatoren in de nabije toekomst misschien wel net zo belangrijk als de huidige "harde" financiële cijfers van een organisatie Je kunt dan sneller bijsturen als je ziet dat medewerkertevredenheid of klanttevredenheid dalen, wat hardere ingrepen op een later tijdstip (als de winst al gedaald zou zijn) kan voorkomen.

Over de Rotterdam School of Management, Erasmus University RSM is een internationaal zeer hoog aangeschreven business school die bekend staat om zijn baanbrekend onderzoek naar duurzaam ondernemen en de ontwikkeling van internationale zakelijk leiders. Het biedt een brede waaier aan Bachelor-Master, doctoraal, MBA en Executive Education programmas. RSM staat in de top 10 van Europese business schools. www.rsm.nl