Blauw New Media
---
Zorgen tevreden medewerkers ook voor betere financiële prestaties?
Rotterdam , 14 oktober 2008
Blauw Research en de vakgroep Accounting & Control van de Rotterdam
School of Management, Erasmus University gaan samen onderzoeken of het
mogelijk is om de financiële prestaties van bedrijven te voorspellen.
Het Rotterdamse onderzoekbureau voert jaarlijks onderzoeken uit naar
klanttevredenheid, medewerkertevredenheid, aantrekkingskracht en
reputatie onder Nederlandse organisaties. Met de resultaten uit deze
onderzoeken gaan wij nu samen met de vakgroep Accounting & Control van
RSM bekijken of er een verband bestaat tussen medewerkertevredenheid,
klanttevredenheid en de financiële prestaties van organisaties, zegt
Algemeen Directeur Rijn Vogelaar van Blauw. Wij willen graag weten of
een tevreden klant of medewerker de organisatie ook zou aanbevelen bij
anderen, waardoor het bedrijf het beter doet dan de concurrentie en
zijn omzet ziet stijgen.
De Amerikaan Reichheld (Harvard Business Review, 2003) geeft aan dat
er een verband is tussen omzetgroei en aanbevelingsgedrag van klanten
(NPS). Daarnaast geven de Amerikanen Kaplan en Norton (Harvard
Business Review, 2004) aan dat medewerkertevredenheid en
klanttevredenheid belangrijke factoren zijn voor de toekomstige
financiële prestaties. Een verband tussen medewerkertevredenheid en
financiële prestaties is nog maar zeer beperkt onderzocht; een
onafhankelijk onderzoek naar medewerkertevredenheid van deze omvang is
voor zover ons bekend nog nergens ter wereld uitgevoerd, zegt Dr.
Frank Verbeeten MBA, Universitair docent aan RSM. Als vanuit deze
"zachte" indicatoren inderdaad voorspellingen gedaan kunnen worden
voor de financiële prestaties, dan worden deze indicatoren in de
nabije toekomst misschien wel net zo belangrijk als de huidige "harde"
financiële cijfers van een organisatie Je kunt dan sneller bijsturen
als je ziet dat medewerkertevredenheid of klanttevredenheid dalen, wat
hardere ingrepen op een later tijdstip (als de winst al gedaald zou
zijn) kan voorkomen.
Over de Rotterdam School of Management, Erasmus University
RSM is een internationaal zeer hoog aangeschreven business school die
bekend staat om zijn baanbrekend onderzoek naar duurzaam ondernemen en
de ontwikkeling van internationale zakelijk leiders. Het biedt een
brede waaier aan Bachelor-Master, doctoraal, MBA en Executive
Education programmas. RSM staat in de top 10 van Europese business
schools. www.rsm.nl