ChristenUnie
Notitie: Slimmer, Sneller en Zuiniger op het spoor
Notitie: Slimmer, Sneller en Zuiniger op het spoor
dinsdag 14 oktober 2008 10:14 Reizigers kunnen sneller van A naar B
reizen als de maximum snelheid van treinen omhoog wordt geschroefd van
140 km/uur naar 160 km/uur. Dat voorstel doet Kamerlid Ernst Cramer
van de ChristenUnie in zijn notitie over de werkwijze van ProRail.
Invoering van 160 kilometer per uur op een groot aantal spoortrajecten
in Nederland lijkt op korte termijn mogelijk, zonder aanpassingen van
infrastructuur en materieel en zonder het vergroten van de
veiligheidsrisico's.
Door het wegnemen of verlagen van snelheidsbeperkingen in spoorbogen
wordt niet alleen winst geboekt ten aanzien van de reistijd, het
levert ook veel energiewinst op. Een trein hoeft immers niet (of
aanzienlijk minder) af te remmen en weer op te trekken. Daardoor wordt
het aanpassen van zogenaamde `spoorverkanting' op meer plaatsen in
Nederland, vanuit deze optiek heel interessant voor zowel reiziger als
milieu.
Efficiënt en effectief werken
In de notitie `Slimmer, Sneller en Zuiniger op het spoor' wordt een
aantal actuele spoordossiers behandeld en de positie van ProRail
daarin. Aanleiding vormen de debatten over de evaluatie van het
functioneren van ProRail, capaciteitsknelpunten en
overbelastverklaringen, voortgang van het programma
reistijdverbetering en de invoering van het beveiligingssysteem ERTMS
in relatie tot capaciteitsvergroting.
De notitie draagt bij aan de beantwoording van de vraag: werkt ProRail
voldoende efficiënt en effectief? In deze notitie van de ChristenUnie
wordt daarom binnen het kader van deze actuele debatten gekeken welke
mogelijkheden er zijn om te komen tot meer efficiëntie en
doelmatigheid op het spoor. Hierbij staat het klantperspectief
centraal, dat ook een belangrijk onderdeel is van de evaluatie van
ProRail. Ernst Cramer: "Het gaat uiteindelijk niet om de vraag hoe
zoveel mogelijk treinen over het spoor kunnen worden gestuurd, maar om
de vraag hoe de klant (reizigers en vervoerders) een zo goed mogelijk
product kan worden geboden waardoor er meer klanten gebruik maken van
de trein. Je ontkomt er dan niet aan om ook te kijken naar een stuk
techniek, maar dit dient dus wel te gebeuren vanuit deze klantfocus."
De belangrijkste conclusies uit de notitie van de ChristenUnie:
* Een snelle invoering van 160 km/uur op veel plaatsen in het
spoorwegnet is mogelijk door gebruik van een bestaande functie in
ATB die sinds de jaren zeventig beschikbaar is: ATB-groen.
* De EUR 40 miljoen voor reistijdverbetering door aanpassing van
spoorbogen kan beter worden besteed door aanpassing van de
verkanting en de daarbij behorende ontwerpvoorschriften.
* Forse energiebesparing is mogelijk op het spoor door o.a.
intelligente rijadviezen (uitgesteld remmen) en aanpassing
spoorbogen. Maatregelen hebben waarschijnlijk een gunstige
kosten-baten verhouding.
* Snelheidsverhoging op regionale lijnen is op korte termijn
mogelijk door aanpassingen aan het
* Beveiligingssysteem.
* De toename van nacht- en weekendwerk aan het spoor kan ten koste
gaan van de kwaliteit en tijdige realisatie van werkzaamheden.
* Er is meer sturing nodig op efficiency en effectiviteit.
* Er zijn vragen te stellen over de onderbesteding van de budgetten
voor bovenbouwvernieuwing, groot onderhoud en kleine
infrastructuur. De achterstand bij de bovenbouwvernieuwing
bedraagt een jaar (jaarbudget circa EUR 250 mln) en lijkt
jaarlijks verder toe te nemen.
* ProRail is op grond van Europese richtlijnen verplicht om
onmiddellijk over te gaan tot overbelastverklaring indien er in de
nabije toekomst een capaciteitsknelpunt wordt verwacht. n de
praktijk wordt alleen gekeken naar de capaciteitsaanvragen voor de
komende dienstregeling.
* Het veiligheidsprobleem rond Tijdelijke Snelheids Beperkingen
(TSB's) kan worden verholpen door versnelde introductie van
ERTMS-componenten.
* Het programma Beter Benutten 21e eeuw heeft tot nu toe onvoldoende
opgeleverd en dient te worden geëvalueerd. Dit is een voorwaarde
voor een integrale aanpak van introductie van het nieuwe
beveiligingssysteem ERTMS en het vervangingsprogramma Mistral.