Dokter worden
Datum: 14 oktober 2008
Oratie: prof.dr. J.W. Snoek, 16.15 uur, Academiegebouw, Broerstraat 5,
Groningen
Titel: Dokter worden
Leeropdracht: Klinisch Onderwijs, in het bijzonder voor de
Masteropleiding
Faculteit: Medische Wetenschappen
In de oratie schetst Snoek een historisch overzicht van het onderzoek
naar medisch probleemoplossen en een beschrijving gegeven van de
huidige stand van kennis over denkstrategieën van dokters. Ook de
cognitieve ontwikkeling van medisch student tot dokter komt aan de
orde.
Er bestaat een voldoende onderbouwd model van twee verschillende
vormen van denken door dokters, niet-analytisch en analytisch
redeneren. Dit model sluit nauw aan bij een momenteel in de
belangstelling staand denkmodel in de cognitieve en sociale
psychologie. Dat model voorziet in twee functioneel en wellicht
structureel gescheiden denksystemen, waarbij het eerste systeem
betrekking heeft op snelle, onbewuste mobilisatie van ervaringskennis,
terwijl in het tweede systeem gebruik wordt gemaakt van expliciete,
bewuste redeneerprocessen.
Snoek betoogt in zijn oratie dat het wellicht vruchtbaar is om het
bestaan van een derde systeem te postuleren, dat voorziet in
toepassing van intuïtieve heuristische methoden in situaties die
onzeker maar niet onbekend zijn. In dit verband wordt aandacht
geschonken aan de theorieën over intuïtie van wijlen prof.dr. A.D. de
Groot (in 1989 de promotor van Snoek), de psycholoog die wereldberoemd
werd met zijn onderzoeken over schaakdenken.
Verder besteedt Snoek aandacht aan de ontwikkeling van expertise
middels doelbewuste oefening (deliberate practice) en de betekenis van
talent. Hij benadrukt dat de kwaliteit van begeleiding van
coassistenten op de werkvloer cruciaal is voor de ontwikkeling van hun
klinische competentie. Daarom vindt Snoek het cruciaal om te
investeren in de opleiding en motivatie van hun begeleiders, de
klinische docenten.
Rijksuniversiteit Groningen