Ingezonden persbericht


Dreiging stijging hypotheeklasten is beperkt

Slechts 16% van de woningeigenaren moet binnen 3 jaar de hypotheek verlengen

Rotterdam - 13 oktober 2008. De gestegen hypotheekrente in de afgelopen periode heeft niet alleen gevolgen voor de Nederlanders die een hypotheek willen afsluiten, het heeft ook invloed op de woningeigenaren die hun hypotheek moeten verlengen. Echter slechts één op de 6 woningeigenaren moet de hypotheek verlengen de komende 3 jaar. Van deze groep verwacht 69% dat de hypotheeklasten zullen gaan stijgen. Dit blijkt uit het WoonOmnibus onderzoek van USP Marketing Consultancy onder 335 woningeigenaren.

Van de Nederlandse consumenten met een koopwoning moet 16% binnen 3 jaar de hypotheek verlengen omdat de rentevaste periode afgelopen is. De ruime meerderheid van deze groep verwacht dat de hypotheeklasten hierdoor zullen gaan stijgen (69%); dit komt neer op 11% van alle woningeigenaren. Verder denkt 6% van de woningeigenaren die de komende 3 jaar hun hypotheek moeten verlengen dat de hypotheeklasten zullen dalen; dit komt neer op 1% van alle woningeigenaren.

Indien de hypotheeklasten stijgen kunnen consumenten minder uitgeven aan andere zaken. De meubel en elektronicabranche zullen hier de meeste hinder van ondervinden, dit geldt ook voor de bedrijven die actief zijn in de vrijetijdsbranche (vakantie en uitstapjes). De respondenten geven namelijk vooral aan te gaan besparen op de aanschaf van meubels (39%), elektronica (38%), vakantie (33%) en uitstapjes (31%). Voor partijen uit de doe-het-zelf- en woningverfraaiingsbranche ziet het er een stuk positiever uit; slechts 17% van de woningeigenaren zal gaan besparen op het onderhoud en de verfraaiing van de woning indien de hypotheeklasten stijgen. Ook de kleding-, auto- en levensmiddelensector zullen relatief gezien minder hinder ondervinden van stijgende hypotheeklasten dan fabrikanten uit andere branches.

©2008 USP MARKETING CONSULTANCY

Voor nadere informatie kunt u contact opnemen met: USP Marketing Consultancy
K. Joosten M.Sc.
Telefoon: 010-2066900
E-mail: joosten@usp-mc.nl Website: www.usp-mc.nl

Technische achtergrond/verantwoording:
Voor het onderzoek van USP Marketing Consultancy zijn 335 online enquêtes afgenomen onder leden van het consumentenpanel DeelUwMening.nl met een koopwoning. De enquêtes zijn afgenomen in de maand oktober 2008. Deze vragen waren onderdeel van de WoonOmnibus, waarin elke maand woontrends en woongedrag worden gevolgd. Organisaties hebben elke maand de mogelijkheid vragen in de WoonOmnibus mee te laten lopen, om zaken van tactische aard in kaart gebracht te krijgen. Voor meer informatie over de WoonOmnibus kunt u contact opnemen met Kitty Joosten (joosten@usp-mc.nl/010-2066900).

De vraagstelling die ten grondslag ligt aan dit persbericht is als volgt geweest:
- Moet u binnen nu en 3 jaar uw hypotheek verlengen?
- Verwacht u dat uw hypotheeklasten hierdoor sterk zullen stijgen, stijgen, ongeveer gelijk blijven, dalen of sterk dalen?
- Indien uw hypotheeklasten stijgen, aan welk van de volgende zaken zou u dan minder uit gaan geven.

---- --