Ingezonden persbericht
MARK NIEUWLAAR KAMPIOEN UIT EIGEN MITSUBISHI COLT CUP GELEDEREN
Schiphol-Rijk, 13 oktober 2008. Analoog aan de wijze waarop Erik Wevers in de
Nederlandrally de Rallyclinic Dutch Open-titel naar zich toe trok, pakte Mark
Nieuwlaar de hoofdprijs in de Merwede Springs Mitsubishi Colt Cup. De Tukker,
bijgestaan door zijn trouwe navigator Jan-Coert Kaptein, zette met een klinkende
zege de kroon op een gedegen gereden kampioenschap.
Drie jaar geleden maakten Mark Nieuwlaar en Jan-Coert Kaptein hun rallydebuut in de
Mitsubishi Colt Cup. Niet bepaald een makkelijke klasse om de sport te leren kennen en de
equipe viel dan ook regelmatig op door zijn harde rijden en navenante slippertjes. In het
tweede seizoen ging het al een stuk beter maar dit jaar vielen alle puzzelstukjes op hun
plaats. Er werd onderdak gevonden bij het team van de ervaren streekgenoot Dirk Boers en
op slag ging Mark Nieuwlaar er minder drastisch tegenaan. Met als gevolg een regen aan
overwinningen en punten, uitmondend in een titel die al voor de laatste rally werd veilig
gesteld. "We zijn door het team van Dirk heel erg goed gecoacht in de benadering van het
klassementrijden. Wel hard rijden maar vooral rust in de auto en geen fratsen uithalen", zo
verklaart de kersverse kampioen, bijgevallen door zijn navigator: "Mark hoefde zich dit jaar
niet meer met de techniek te bemoeien maar kon zich helemaal op de wedstrijd focussen.
Tijdens de services kon hij zich ontspannen in plaats van dat hij onder de auto lag.
Bovendien waren we vaak al een week voor de wedstrijd klaar met de auto. Dat gaf een
geweldig stuk rust", verklaarde Jan-Coert Kapteijn de vier zeges, drie derde plaatsen en nul
uitvallers.
De Nederlandrally zal voor meerdere Colt equipes in de herinnering blijven als een
psychisch zware kluif. Het parcours is met zijn vele slingerende weggetjes bijzonder
uitdagend. Wat op een flauwe bocht lijkt wordt bij een snelheid van 180 km/u ineens een
scherpe knik. Met bomen, greppels en hekken als omzoming kan ieder klein foutje het
definitieve einde van de rally betekenen. Na de Hellendoornrally liepen er toch een paar
rijders met knikkende knieën in Barneveld rond. Zowel Hermen Kobus als Timo van der
Marel bekende eerlijk dat ze, na hun crashes in Hellendoorn, met een zekere vrees de
eerste klassementsproeven opgingen. Pas na een drietal KP's kwam het oude ritme weer
terug. Kobus, die in eerste instantie ook nog werd geplaagd door een los getrild stekkertje
van het motormanagement, zette tweemaal de snelste tijd op de klokken, waarvan een
gedeeld met Nieuwlaar, die verder nog 4 KP's won. De grote verrassing was echter André
Hof. Normaal gesproken iemand die zich steevast in de tweede helft van de inschrijvers
nestelt maar dit keer ongekend hard ging. Hij was zelfs op de laatste twee KP's de snelste
van allemaal. De als immer joviaal gestemde Nijkerker voelde zich in zijn thuisomgeving
kennelijk als een vis in het water, ondanks dat de proeven toch echt tot de allermoeilijkste
van ons land behoren. Dat hij in Barneveld achter Nieuwlaar en Kobus een prachtige
podiumplaats pakte was dan ook meer dan verdiend.
De proeven van de Nederlandrally deden wel een flinke aanslag op het remvermogen van
de razendsnelle Mitsubishi's en verscheidene rijders ontsnapten meer dan eens
ternauwernood aan nieuw onheil. Zo niet Corné Damen, die als enige van de acht
deelnemers van de weg raakte. En dat terwijl zijn team na het echec in Hellendoorn de auto
weer helemaal opnieuw had opgebouwd. De routinier had last van hete remmen, schoof
rechtdoor een boerenerf op en belandde tegen een stapel ijzeren balken. "We zitten
kennelijk even in de hoek waar de klappen vallen. Tien jaar geen schade, nu tweemaal
achter elkaar. Maar in Hengelo zijn we er echt weer bij om onze tweede plaats te
verdedigen". Ook Mark van der Heide ontdekte bij hoge snelheid dat zijn rempedaal bijna
op de bodem lag en wist met kunst en vliegwerk de auto via de binnenkant van een greppel
toch nog de bocht door te wurmen. "Het was een heel leerzame dag, kun je wel stellen",
vond Van der Heide met veel gevoel voor understatement. "Maar we hebben weer veel
bijgeleerd en vooral ontzettend genoten". Henk Westerbeek gleed bij een hairpin een keer
flink door en had bovendien problemen met een loszittend rempedaal. Voor nieuwkomer
Frank Cruts was het in feite zijn eerste echte Mitsubishi Colt rally. In Hellendoorn lag hij er
immers ook al snel naast. Ook deze routinier hij heeft al ruim 10 jaar ervaring met
Peugeots 205 en Renaults Clio had in Barneveld door zijn schuiver in Hellendoorn wat
last van podiumvrees maar kwam al snel in zijn ritme. "In wezen verschilt het rijden met de
Colt niet zo heel veel met de Clio, al is de vermogensontwikkeling vanwege de turbo totaal
anders. Ik merk wel dat ik de afgelopen twee jaar niet heb gereden. Het is nu nog even
aftasten maar ik denk dat ik er in de Euregiorally al aardig bij kan zitten".
Nadat het feestgedruis van de huldiging weer wat was bedaard blikte kersvers kampioen
Mark Nieuwlaar nog even terug. "Ik besef het nog niet zo goed, merk ik. Wel weet ik dat ik
mijn team ontzettend veel dank verschuldigd ben. Weet je, bij zo'n operatie ben je als rijder
en navigator maar een schakeltje in de ketting. Natuurlijk moet je achter het stuur
presteren. Maar achter de schermen wordt minstens zoveel nuttig werk verricht. Dat wordt
nog wel eens vergeten, net zoals het belang en de support van je sponsors".
Uitslag van de zevende wedstrijd van de Merwede Springs Mitsubishi Colt Cup
1. Nieuwlaar/Kaptein 99 km, 9 KP's in 59 min. 45 sec.
2. Kobus/Schop op 19 sec.
3. Hof/Besselen op 55 sec.
4. Van der Marel/Strooper op 1 min. 5 sec.
5. Westerbeek/Roelofs op 1 min. 14 sec.
6. Cruts/Van den Einde op 3 min. 25 sec.
7. Van der Heide/Jansma op 4 min. 06 sec.
Snelste op de klassementsproeven
Mark Nieuwlaar 5x (waarvan 1x ex aequo)
André Hof 2x
Hermen Kobus 2x (1x e.a.)
Stand
1. Mark Nieuwlaar 122 (kampioen)
2. Corné Damen 96
3. Hermen Kobus 88
4. Timo van der Marel 82
5. Henk Westerbeek 47
6. Marc van der Heide 38
7. André Hof 36
8. Frank Cruts 9