Ingezonden persbericht


Toerisme naar New York groeit
Burgemeester Bloomberg en NYC & Company openen 18de kantoor in Mumbai

Amsterdam, 13 oktober 2008
Waar de financiële wereld het op het moment zwaar heeft te verduren, gaat het in het wereldwijde hart van de wereld goed met het toerisme. De reisindustrie in New York noteerde tijdens de eerste helft van 2008 wederom een flinke groei. Met een stijging van maar liefst 10% in het aantal reizigers ten opzichte van dezelfde periode in het jaar ervoor, blijft New York de nummer één op de lijst van Amerikaanse topbestemmingen. Verdeeld over de vijf stadswijken, vertegenwoordigt de toeristenindustrie een economische waarde van bijna 30 biljoen dollar. Eerder dit jaar werd de doelstelling van Bloomberg om in 2015 50 miljoen bezoekers te verwelkomen al positief bijgesteld naar 2012. New York is goed op weg om deze bijgestelde doelstelling te halen.

Meer buitenlandse kantoren
Vandaag werd in New York door burgemeester Bloomberg en CEO van NYC & Company de 18de en voorlopig laatste buitenlandse vertegenwoordiging van NYC & Company in Mumbai bekendgemaakt. India is hiermee de hekkensluiter van het tweejarige internationale uitbreidingsplan van het toeristenbureau van New York City en staat tevens symbool voor de toeristische branche als belangrijke injectiemotor voor de stad. Met de opening van het nieuwe kantoor in Mumbai weet New York City zich nu wereldwijd verzekerd van zijn aanwezigheid op 25 lokale markten en lijkt de verwezenlijking van de doelstelling "50 by 12" meer dan ooit binnen handbereik. Hoewel de bezoekers uit de 'States' nog steeds de grootste toeristengroep vormen voor de stad, neemt het aandeel toeristen uit het buitenland ongeveer 50% van de totale uitgaven voor hun rekening. Een belangrijke doelgroep dus voor de stad.

Onder impuls van burgemeester Michael Bloomberg smolt NYC & Company in 2006 samen met NYC Marketing en NYC Big Events. Vanaf het voorjaar van 2007 werden wereldwijd 11 nieuwe buitenlandse kantoren geopend om het toeristisch verkeer naar New York te promoten en meer diversiteit in de economische gesteldheid van New York te bewerkstelligen. De fusie, de globale expansie en de strategische marketingcampagnes zoals "This is New York City" en "Just ask the Locals" hebben de leiderspositie van New York City verder verstevigd

New York City en Benelux
Ook voor de Benelux markt is New York een graag bezochte stad. In 2007 bezochten ongeveer 300.000 toeristen de Big Apple. Op 15 oktober aanstaande start Open Skies, dochterondernemening van British Airways, met een dagelijkse lijndienst van Amsterdam Schiphol naar New York JFK, hetgeen het verkeer vanuit Nederland naar New York verder zal bevorderen.

Voor meer informatie over New York City: www.nycvisit.com.

Over NYC & Company:
NYC & Company is de officiële marketing en tourism organisatie voor de stad New York, verantwoordelijk voor het optimaliseren van mogelijkheden op het gebied van travel en tourism in de 5 wijken van de stad, het bevorderen van de economische welvaart en het verspreiden van het positieve imago van New York City wereldwijd.

NYC & Company Benelux Kantoor:
Tel. +31 (0)20 6551171 - nyc.ams@aviareps.com - www.nycvisit.com

Gerda Kloezeman
Account Director Public Relations
AVIAREPSBrouwerBetist

NYC & Company
Beechavenue 104
1119 PP Schiphol, The Netherlands
+31 (0)20 655 11 71 tel
+31 (0)20 623 01 51 fax
gkloezeman@a-bb.nl
nycvisit.com