Suzuki legt grote betrouwbaarheid aan de dag tijdens Rally de France
(10/13/2008)
De uitdagende asfaltwegen van Corsica hebben het WRC-team van Suzuki
dit weekend een mooie gelegenheid geboden om waardevolle ervaring op
te doen voor de toekomstige ontwikkeling van de SX4 WRC-auto. Na drie
zware dagen over hobbelige wegen, onverwacht warme temperaturen en
volop actie slaagde Toni Gardemeister er in nog een punt te pakken
voor het constructeurskampioenschap.
Ook de Suzukiâs Swift in het Junior-kampioenschap presteerden
uitstekend, met puntenfinishes tot gevolg.
Gardemeister finishte met zijn Suzuki SX4 WRC als 13^e, terwijl zijn
jonge teamgenoot P-G Andersson 17^e werd als gevolg van een ongeluk
aan het einde van de tweede dag. Ondanks deze tegenslag kijkt het
Japanse team met een positief gevoel terug op de rally. Suzuki heeft
veel opgestoken van de prestaties van de Suzuki SX4 WRC op asfalt en
heeft aangetoond over de snelheid te beschikken om in beide
kampioenschappen punten te kunnen scoren.
Optimale betrouwbaarheid
Opnieuw hebben beide Suzukiâs SX4 WRC wat betrouwbaarheid betreft
uitmuntend gepresteerd, met slechts een klein probleem met de
brandstofdruk waardoor Toni Gardemeister aan het einde van Dag 2 wat
vertraging opliep. Maar buiten dat heeft de Fin constant in de top
acht gereden, ondanks dat hij de rally met griep van start ging.
Gardemeister experimenteerde vandaag met verschillende set-ups om meer
grip en tractie te vinden. De data die hij daarbij vergaarde zal zeer
belangrijk worden bij de toekomstige ontwikkeling van de SX4 WRC.
P-G Andersson kampte een beetje met een gebrek aan zelfvertrouwen,
nadat hij op de tweede dag werd verrast door grind in een bocht,
waardoor zijn auto tegen een muur gleed. Hij startte de laatste dag
onder de superreglementen en gebruikte de laatste proeven van de rally
om nog meer ervaring op de doen op de Corsicaanse wegen en om zijn
rijtechniek op asfalt verder te verfijnen. Ook de jonge Zweed
veranderde de set-up van zijn auto, om meer te weten te komen over de
verschillende afstellingen en de wijze waarop zijn auto daarop
reageert.
Punt veilig stellen
Toni Gardemeister: âIk voelde me aan het begin van de rally erg ziek,
maar langzamerhand ging het beter en dat was een opluchting, want
afgelopen vrijdag was het voor mij bijna onmogelijk om te rijden. Over
het algemeen deed de auto het prima en gedurende de rally hebben we
een aantal verbeteringen doorgevoerd. De proeven van vandaag waren erg
mooi en ik heb me uitstekend vermaakt. Maar voor ons was het vandaag
vooral zaak om veilig naar de finish te rijden en het punt veilig te
stellen. Bij de volgende rally in Japan keren we terug naar het gravel
en daar kijk ik erg naar uit!â
P-G Andersson: âMijn grootste probleem tijdens deze rally was mijn
zelfvertrouwen. Tijdens de vorige rally in Spanje vloog ik er vanaf en
helaas gebeurde dat hier opnieuw. Ik wilde er vandaag dus zeker van
zijn dat ik veilig en zonder verdere tegenslagen bij de finish aan zou
komen. Gelukkig voelde de auto erg goed aan. Ik heb een aantal
zachtere set-ups geprobeerd, waar interessante gegevens uit naar voren
zijn gekomen. We leren continu nieuwe dingen, dus ik denk dat ik de
laatste twee rallies met vertrouwen tegemoet kan zien.â
Junior Suzukiâs Swift in de punten tijdens laatste ronde
De bochtige bergwegen van Corsica zijn altijd al een plezierige
ondergrond gebleken voor de Suzuki-rijders in het Junior-kampioenschap
en dit jaar vormde daarop geen uitzondering. Aan het einde van drie
zware dagen en 359 wedstrijdkilometers finishten twee Suzukiâs Swift
Super 1600 tijdens deze laatste ronde voor het Junior World Rally
Championship in de punten.
De Fransman Pierre Marché pakte een prachtige vierde plaats tijdens
zijn debuut in het wereldkampioenschap. Via een âwild cardâ, die hij
kreeg na het winnen van de Suzuki Rallye Cup in Frankrijk, mocht
Marché deelnemen aan de legendarische Tour de Corse. Suzuki Rallye
Junior Team Duitsland coureur Florian Niegel werd zevende en noteerde
daarmee zijn derde puntenfinish van het jaar. Beide autoâs lieten van
start tot finish optimale betrouwbaarheid zien, waardoor de twee
coureurs ondanks hun onervarenheid prima resultaten konden neerzetten.
AutoRai