AutoRai

Suzuki legt grote betrouwbaarheid aan de dag tijdens Rally de France

(10/13/2008)
De uitdagende asfaltwegen van Corsica hebben het WRC-team van Suzuki dit weekend een mooie gelegenheid geboden om waardevolle ervaring op te doen voor de toekomstige ontwikkeling van de SX4 WRC-auto. Na drie zware dagen over hobbelige wegen, onverwacht warme temperaturen en volop actie slaagde Toni Gardemeister er in nog een punt te pakken voor het constructeurskampioenschap.

Ook de Suzukiâs Swift in het Junior-kampioenschap presteerden uitstekend, met puntenfinishes tot gevolg.

Gardemeister finishte met zijn Suzuki SX4 WRC als 13^e, terwijl zijn jonge teamgenoot P-G Andersson 17^e werd als gevolg van een ongeluk aan het einde van de tweede dag. Ondanks deze tegenslag kijkt het Japanse team met een positief gevoel terug op de rally. Suzuki heeft veel opgestoken van de prestaties van de Suzuki SX4 WRC op asfalt en heeft aangetoond over de snelheid te beschikken om in beide kampioenschappen punten te kunnen scoren.

Optimale betrouwbaarheid
Opnieuw hebben beide Suzukiâs SX4 WRC wat betrouwbaarheid betreft uitmuntend gepresteerd, met slechts een klein probleem met de brandstofdruk waardoor Toni Gardemeister aan het einde van Dag 2 wat vertraging opliep. Maar buiten dat heeft de Fin constant in de top acht gereden, ondanks dat hij de rally met griep van start ging. Gardemeister experimenteerde vandaag met verschillende set-ups om meer grip en tractie te vinden. De data die hij daarbij vergaarde zal zeer belangrijk worden bij de toekomstige ontwikkeling van de SX4 WRC.

P-G Andersson kampte een beetje met een gebrek aan zelfvertrouwen, nadat hij op de tweede dag werd verrast door grind in een bocht, waardoor zijn auto tegen een muur gleed. Hij startte de laatste dag onder de superreglementen en gebruikte de laatste proeven van de rally om nog meer ervaring op de doen op de Corsicaanse wegen en om zijn rijtechniek op asfalt verder te verfijnen. Ook de jonge Zweed veranderde de set-up van zijn auto, om meer te weten te komen over de verschillende afstellingen en de wijze waarop zijn auto daarop reageert.

Punt veilig stellen
Toni Gardemeister: âIk voelde me aan het begin van de rally erg ziek, maar langzamerhand ging het beter en dat was een opluchting, want afgelopen vrijdag was het voor mij bijna onmogelijk om te rijden. Over het algemeen deed de auto het prima en gedurende de rally hebben we een aantal verbeteringen doorgevoerd. De proeven van vandaag waren erg mooi en ik heb me uitstekend vermaakt. Maar voor ons was het vandaag vooral zaak om veilig naar de finish te rijden en het punt veilig te stellen. Bij de volgende rally in Japan keren we terug naar het gravel en daar kijk ik erg naar uit!â

P-G Andersson: âMijn grootste probleem tijdens deze rally was mijn zelfvertrouwen. Tijdens de vorige rally in Spanje vloog ik er vanaf en helaas gebeurde dat hier opnieuw. Ik wilde er vandaag dus zeker van zijn dat ik veilig en zonder verdere tegenslagen bij de finish aan zou komen. Gelukkig voelde de auto erg goed aan. Ik heb een aantal zachtere set-ups geprobeerd, waar interessante gegevens uit naar voren zijn gekomen. We leren continu nieuwe dingen, dus ik denk dat ik de laatste twee rallies met vertrouwen tegemoet kan zien.â

Junior Suzukiâs Swift in de punten tijdens laatste ronde De bochtige bergwegen van Corsica zijn altijd al een plezierige ondergrond gebleken voor de Suzuki-rijders in het Junior-kampioenschap en dit jaar vormde daarop geen uitzondering. Aan het einde van drie zware dagen en 359 wedstrijdkilometers finishten twee Suzukiâs Swift Super 1600 tijdens deze laatste ronde voor het Junior World Rally Championship in de punten.

De Fransman Pierre Marché pakte een prachtige vierde plaats tijdens zijn debuut in het wereldkampioenschap. Via een âwild cardâ, die hij kreeg na het winnen van de Suzuki Rallye Cup in Frankrijk, mocht Marché deelnemen aan de legendarische Tour de Corse. Suzuki Rallye Junior Team Duitsland coureur Florian Niegel werd zevende en noteerde daarmee zijn derde puntenfinish van het jaar. Beide autoâs lieten van start tot finish optimale betrouwbaarheid zien, waardoor de twee coureurs ondanks hun onervarenheid prima resultaten konden neerzetten.