400 fitnesscentra voeren actie voor 30 minuten bewegen

02/10/2008 15:34

Nederlands Insituut voor Sport en Bewegen

(PERSBERICHT voor publicatie in week 41)

Angela Groothuizen nodigt Nederlanders uit in beweging te komen

Bennekom, 6 oktober 2008.

Deze week is de aftrap van de landelijke actie "Voel je fit met 30 minuten bewegen in het fitnesscentrum". Een ongekend aantal van 400 fitnesscentra, verspreid over het land, zetten de deuren open voor beginnende sporters. Angela Groothuizen, ambassadeur van de actie, roept alle Nederlanders op om dertig minuten per dag te gaan bewegen, in het fitnesscentrum en ook daar buiten. Voor 25 euro kan elke Nederlander vier weken lang kennis kan maken met fitnessen, of dit nu krachttraining, conditie, groepslessen of lessen gericht op "body en mind" zijn. Het fitnessprogramma wordt persoonlijk afgestemd aan de hand van een intake, een test, een evaluatie en een eindgesprek. De actieperiode loopt van 13 oktober tot eind december 2008.

De actie maakt deel uit van de meerjarige campagne 30minutenbewegen, uitgevoerd door het Nederlands Instituut voor Sport en Bewegen (NISB) in opdracht van het ministerie van VWS. Onder het motto 'Lekker in je vel" verleiden de centra de beginnende fitnesser om naar binnen te komen. De uitvoering gebeurt in nauwe samenwerking met de fitnessbranche. Met de wens om zich te verbreden van "krachthonk" naar "centrum voor actieve leefstijl" richt de branche haar pijlen op een grote groep Nederlanders, waaronder ook volwassen, inactieve mensen. Het fitnesscentrum begeleidt deze mensen in hun eerste stap op weg naar een gezonde leefstijl. Verder wordt de actie geadviseerd door de overkoepelende organisaties Fit!Vak, de VES, stichting LERF, Les Mills, Intenz, EFAA en FGHS.

In 26% van alle huishoudens in Nederland wordt aan fitness gedaan. Met een aanbod van 2.000 centra in Nederland zijn voldoende locaties voorhanden om meer mensen in beweging te krijgen. Een vijfde van alle fitnesscentra heeft zich al aangesloten bij de actie. Met de gratis StartFitKit voor elke consument wordt aangespoord om ook, naast het fitness programma, de eigen leefstijl eens onder de loep te nemen. Ook wandelen, fietsen of bijvoorbeeld zwemmen passen immers bij 30minutenbewegen.

Angela Groothuizen is het gezicht van de campagne, vanaf posters en folders spreekt zij de mensen aan om zich, net als zij, "lekker in hun vel" te gaan voelen. Een mystery guest gaat onderzoeken welk centrum zich het meest inspant om de actie te doen slagen. Regelmatig wordt een prijs uitgeloofd voor centra die voorop lopen, zoals een optreden van Angela. "Ik gun mezelf een paar keer in de week mijn eigen time-out. Ik ga bewust twee tot drie keer in de week lekker aan de slag in mijn fitnesscentrum. Om mij ondanks mijn drukke schema toch lekker in mijn vel te voelen.", aldus Angela, zangeres en bekend van het tv-programma "De uitdaging".

De actie gaat vanaf 13 oktober van start. In deze week wordt in alle huis-aan-huis-bladen een advertentie geplaatst met een lijst van de deelnemende centra in de omgeving. Meer informatie over de campagne is te lezen op www.30minutenbewegen.nl, met onder meer een overzicht van de deelnemende fitnesscentra