Ingezonden persbericht

P E R S B E R I C H T

Galerie Smarius, Sonnega, 28 september 2008

Mirjam Veldhuis 12-10-2008 t/m 09-11-2008

Barokke en frivole keramische sculpturen

Zondag 12 oktober opent Arie Hartog, conservator van het Gerhard Marcks Haus, Bremen (Duitsland) om 15.00 de solo-expositie van Mirjam Veldhuis (1961) bij Galerie Smarius in Sonnega. Hartog nodigde Veldhuis in 2004 uit een expositie te maken in het paviljoen van het museum: getiteld 'Wunderkammer'. Zo heette vroeger een opstelling van kasten waarin wonderen van de natuur waren tentoongesteld.
Veldhuis volgde haar opleiding aan de Academie Minerva en woont en werkt momenteel in het hoge Noorden. Ze maakt keramische beelden, waarbij ze een onorthodoxe omgang en benadering van het materiaal hanteert. Bouwde ze voorheen uiterst gracieuze constructies, sinds haar laatste expositie bij Galerie Smarius in 2006 zijn haar beelden robuuster geworden. Glazuur, kleur en oppervlaktebewerking spelen een prominentere rol. Veldhuis: "Een bezoek aan Indonesië heeft mijn belangstelling voor het verschijnsel 'overvolle huid' van een sculptuur weer gewekt." Haar werkproces heeft een intuïtief, soms kinderlijk karakter. Serendipity en trail and error kenmerken haar werkhouding. Alle mogelijke invloeden worden verwerkt, direct en indirect.
Veldhuis: "Ik zoek een zodanig beeld te kleien dat het bij de toeschouwer allerlei associaties oproept en in gang zet. Het moet ook iets vertrouwds hebben. Maar het is geen afbeelding van iets bekends of bestaands.
Tegelijkertijd beschouw ik mezelf als een fundamentele beeldhouwer. Zwaartekracht, volume, vorm en tegenvorm, massa en transparantie blijven me fascineren."
Haar recente keramische sculpturen worden tot en met zondag 9 november bij Galerie Smarius extra onder de aandacht gebracht. De galerie vertegenwoordigt het werk van Mirjam Veldhuis en presenteerde in 2007 haar werk op Art Amsterdam.

Ogenschijnlijke grilligheid

Mirjam Veldhuis laat zich in haar beeldhouwwerk graag inspireren door toevallige verassingen en ontdekkingen. De ogenschijnlijke grilligheid van haar keramische sculpturen komt ook tot uiting in haar titels. Veldhuis: "De titel Ornamental Landscape ( een serie werken van een paar jaar terug) vond ik toen ik een verzameling jadesculpturen uit China zag: 'miniature mountains' en 'ornamental landscape', zo werden ze omschreven. 'Rotstuintjes' is daar weer een vervolg op. 'Fontana's zwarte wandje' is er ook zo een.
'Bluevinnievoodoo' heeft een prachtige klank. Bluevinnie is een heerlijke schimmelkaas uit Dorset met precies dezelfde kleur als het glazuur dat ik toen veel gebruikte. Voodoo slaat op de wijze waarop er in die beelden stukken gebakken klei in de zacht romp van het beeld zijn gestoken. Als spijkers in een voodoopop."

De schoonheid van imperfecties
"Sinds 2000 maak ik bijna uitsluitend keramisch beeldhouwwerk", licht Veldhuis toe. 'Niet figuratief en met gebruikmaking van een onorthodoxe omgang en benadering van het materiaal. Ik zoek bewust de grens op van wat acceptabel is en wat over de schreef gaat. Dit uit zich zowel in de vorm, de techniek als in het glazuurgebruik."
De installatie Tableware voor de opening van het restaurant Dutch Design & Dinner, destijds gevestigd in Finsterwolde, vormde in 2000 de start van een hele reeks keramische sculpturen, die zich tot op de dag van vandaag uitbreidt. Veldhuis: "Het moderne interieur vroeg om een barokke en frivole toevoeging. De onderdelen van Tableware houden het midden tussen wat in Duitsland Tischaufsatz heet en beelden van opgetaste schalen met heerlijkheden. Het vervaardigen van Tableware betekende voor mij een terugkeer naar de klei en in een adem door naar het gebruik van kleur. De mogelijkheden van glazuur als finish voor een sculptuur en het gebruik ervan, staan wel in schril contrast met mijn eerder nogal puriteinse opvatting dat een beeld gewoon de kleur van het gebruikte materiaal moest hebben.'
De eerste echte oogst van de terugkeer tot de keramiek is er in 2004, toen ze het paviljoen op het terrein van het Gerhard Marcks Haus kon omvormen tot een Wunderkammer. Ze refereerde hiermee met een knipoog aan de positie van de kunstenaar in vergelijking met die van de kunstwetenschapper. De 'Wunderkammer' is tenslotte een verzameling ontstaan uit liefhebberij en hang naar het exotische en niet zozeer uit kunsthistorisch verantwoorde overwegingen.
Haar deelname aan de expositie in de Beeldentuin Anningahof te Zwolle in 2006 stond in het teken van haar 'Lavabeeld'. Hoewel je bij lava aan massa, volume en geweld denkt, haalt Veldhuis voor dit beeld ook inspiratie uit de 18e eeuwse engelse keramiek. De kleuren van haar glazuren en de vormentaal herinneren aan de siervoorwerpen die destijds en masse werden gemaakt. Met de ongeglazuurde zwarte klei, gecombineerd met gekleurde bloesemachtige elementen roept ze associaties op met lommerrijke hoekjes in engelse tuinen.
In 2006-2007 nam het Nationaal Keramiekmuseum Het Princessehof drie beelden op in de uitgebreide presentatie 'Hedendaagse Keramiek', waar o.a. ook werk van Hans van Bentem en Rob Birza deel van uitmaakte. Haar witte met goud omrande en zwarte keramische sculpturen stonden stoer in de museale ruimten.



Ingezonden persbericht