Ingezonden persbericht
PERSBERICHT
Voorburg, 9 oktober 2008
Besturenraad:
Fusiestop voedt borrelpraat over schaalgrootte in het onderwijs
De tijdelijke fusiestop in het onderwijs, waarop de Tweede Kamer deze week per motie heeft aangedrongen, is gebaseerd op ongefundeerde negatieve beeldvorming over grootschalige onderwijsinstellingen. Dat vindt de Besturenraad, de organisatie van het christelijk en bijzonder onderwijs. Er is geen bewijs voor de stelling dat grote onderwijsinstellingen een negatieve invloed hebben op de leerprestaties en het welbevinden van leerlingen, deelnemers en studenten.
Door aan te dringen op een tijdelijke fusiestop, draagt de Tweede Kamer bij aan vertroebeling van de discussie over schaalgrootte in het onderwijs. De onderliggende gedachte dat grote instellingen slecht zijn voor leerlingen, deelnemers en studenten, is nergens op gebaseerd. Uit onderzoek blijkt dat twee derde van de leerlingen met plezier naar school gaat en 85% zich veilig voelt, en dat vier op de vijf ouders tevreden zijn. Voor leerlingen en ouders doet de omvang van de instelling er kennelijk niets toe. Bestuurlijke schaalgrootte heeft dan ook niets te maken met de grootte van een school, vestiging of klas. Grote onderwijsinstellingen kunnen heel goed bestaan uit kleinschalige vestigingen.
Een fusiestop maakt de grote voordelen van bestuurlijke schaalvergroting onmogelijk. Grote onderwijsinstellingen kunnen efficiënter werken en hebben veel meer ruimte en capaciteit om hun eigen beleid te maken, juist in het belang van goed onderwijs.
De Besturenraad
De Besturenraad is het centrum voor bijzonder en christelijk onderwijs en partner voor bezieling, verdieping en verbetering van de professionele en maatschappelijke rol van onderwijsinstellingen.
De Besturenraad vertegenwoordigt scholen bij overheden en instellingen, en verleent diensten rondom de thema's onderwijs & identiteit, financiën, personeel & organisatie, huisvesting, communicatie & kwaliteit en maatschappelijk draagvlak. Bij de Besturenraad zijn 650 besturen aangesloten, met zo'n 2.250 scholen en ruim 800.000 leerlingen, deelnemers en studenten, in de sectoren primair en voortgezet onderwijs, middelbaar beroepsonderwijs en volwasseneneducatie, en hoger beroeps- en wetenschappelijk onderwijs.