Landelijk Aktie Komitee Scholieren
Onderwijsprobleem is achterstandsprobleem
Amsterdam, 9 oktober 2008 - Staatsecretaris van Bijsterveldt moet
erkennen dat er een verband is tussen concentratie van leerlingen met
een sociaal-economische achterstand en de prestaties van scholen. Dat
stelt het LAKS als reactie op de brief van de G4 aan de
staatsecretaris. Het LAKS roept de staatssecretaris op om de echte
oorzaak van de onderwijsproblemen in de G4 onder ogen te zien.
Bijna 20 procent van de scholieren in de vier grote steden heeft een
leerachterstand van meer dan anderhalf jaar. De toekomst van de
leerlingen en van de steden is daarmee ernstig in gevaar.
De vier onderwijswethouders menen dat de maatregelen van de
staatssecretaris, zoals financiële impulsen, de problemen niet
oplossen. "Dat komt omdat de analyse van het probleem niet juist is",
zegt Jelle Swaan, voorzitter van het LAKS. "De concentratie van zeer
zwakke scholen in de vier grote steden laat zien dat het gaat om een
sociaal-economisch probleem, niet met een onderwijsprobleem".
Het LAKS ondersteunt de oproep van de wethouders om de inspectie
sneller in te laten grijpen. Echter, met het sluiten van scholen
worden problemen niet opgelost maar verplaatst. De staatssecretaris
moet zorgen voor een permanente oplossing.
Bijna de helft van de zeer zwakke scholen bevindt zich in de vier
grote steden. Het onderwijsniveau is op die scholen volgens de
onderwijsinspectie al minstens drie jaar onder de maat. Ook heeft
bijna 20 procent van de leerlingen in de G4 een leerachterstand van
meer dan anderhalf jaar.