Landelijk Aktie Komitee Scholieren


Onderwijsprobleem is achterstandsprobleem

Amsterdam, 9 oktober 2008 - Staatsecretaris van Bijsterveldt moet erkennen dat er een verband is tussen concentratie van leerlingen met een sociaal-economische achterstand en de prestaties van scholen. Dat stelt het LAKS als reactie op de brief van de G4 aan de staatsecretaris. Het LAKS roept de staatssecretaris op om de echte oorzaak van de onderwijsproblemen in de G4 onder ogen te zien.

Bijna 20 procent van de scholieren in de vier grote steden heeft een leerachterstand van meer dan anderhalf jaar. De toekomst van de leerlingen en van de steden is daarmee ernstig in gevaar.

De vier onderwijswethouders menen dat de maatregelen van de staatssecretaris, zoals financiële impulsen, de problemen niet oplossen. "Dat komt omdat de analyse van het probleem niet juist is", zegt Jelle Swaan, voorzitter van het LAKS. "De concentratie van zeer zwakke scholen in de vier grote steden laat zien dat het gaat om een sociaal-economisch probleem, niet met een onderwijsprobleem".

Het LAKS ondersteunt de oproep van de wethouders om de inspectie sneller in te laten grijpen. Echter, met het sluiten van scholen worden problemen niet opgelost maar verplaatst. De staatssecretaris moet zorgen voor een permanente oplossing.

Bijna de helft van de zeer zwakke scholen bevindt zich in de vier grote steden. Het onderwijsniveau is op die scholen volgens de onderwijsinspectie al minstens drie jaar onder de maat. Ook heeft bijna 20 procent van de leerlingen in de G4 een leerachterstand van meer dan anderhalf jaar.