Ingezonden persbericht
Persbericht
Recente aanwinsten in Kröller-Müller Museum
Otterlo, 8 oktober 2008
Van 24 oktober 2008 tot en met 1 februari 2009 is in het Kröller-Müller Museum de tentoonstelling Natuur, ruimte en tijd - recente aanwinsten te zien. Het museum is erg blij met deze verrijking van de collectie met werken van Lara Almarcegui, Gerard Byrne, Wessel Couzijn, Jan Dibbets, Willie Doherty, Stano Filko, Mario Garcia Torres, Stephen Kaltenbach, On Kawara, Marta Pan, Jan van de Pavert, Robert Smithson, Simon Starling, Peter Struycken,Thomas Struth, Rob Sweere, Reiner Ruthenbeck, Ana Maria Tavares en Jeff Wall. Het gaat onder andere om dia's, foto's, (video-) installaties en werken op papier. Het grootste deel van deze nieuwe werken is verworven met steun van de BankGiro Loterij, de belangrijkste schenker van het museum. Ook de Mondriaan Stichting, de Vereniging Rembrandt en zijn Titus Fonds hebben een substantiële bijdrage geleverd aan deze aankopen.
In deze tentoonstelling ligt het accent op werk van kunstenaars met uiteenlopende opvattingen over tijd en ruimte en over hun verhouding tot natuur en geschiedenis. Met de keuze voor deze kunstenaars, die soms al met vroeger werk in de collectie vertegenwoordigd zijn, wil het museum wijzen op de waarde van de nuance en van alles wat kwetsbaar is.
In 1908 deed Helene Kröller-Müller haar eerste aankopen voor haar verzameling. In 2008 kent het museum een continue verzamelgeschiedenis van 100 jaar, waarbij, net als in het begin, de hedendaagse kunst steeds de standaard is voor de aankopen, ook die op het gebied van 'oude' kunst. Het lag nooit in de bedoeling om met de verzameling een encyclopedisch overzicht van 'de' ontwikkeling van 'de' moderne kunst te geven. Er is een zeer gelaagde verzameling ontstaan, waarin de ontwikkeling van de moderne abstracte kunst goed te volgen is, enkele visies op realistische kunst zichtbaar zijn geworden, enige hoofdstromingen uit de naoorlogse kunst, zoals arte povera, minimal art en conceptuele kunst goed vertegenwoordigd zijn en vele individuele kunstenaars cruciale plaatsen hebben ingenomen. Daarnaast wordt het unieke karakter van de verzameling versterkt door de wisselwerking met de beeldentuin. De verzameling van het Kröller-Müller Museum is een sfeervol complex waarin werken uit verschillende tijden opgaan in één samenhang, zonder hun herkomst uit een specifieke tijdgeest te hoeven prijsgeven.
Het Kröller-Müller Museum is een toevluchtsoord voor de beeldende kunst in de natuur, te midden van rust en ruimte. Het wil mensen liefde voor en inzicht in beeldende kunst bijbrengen en laat zich leiden door het besef dat het weliswaar door zijn status en geschiedenis een belangrijke positie inneemt in de dominante cultuur, maar dat het open moet staan voor de roerige dynamiek van de marge. Kunst is altijd anders dan het gebruikelijke en bekende, dat moet ze ook zijn, want daarin ligt haar bestaansrecht. In het paradijs dat Kröller-Müller is, moeten ook andere stemmen gehoord kunnen worden. Er zijn de laatste jaren werken verworven die impliciet en expliciet naar maatschappelijke thema's verwijzen en het kritische functioneren van de kunst en de kunstenaar aan de orde stellen.
De directeur van het museum heeft een uitgebreide zaaltekst bij de tentoonstelling geschreven.
# # # # #
Ingezonden persbericht