Operationeel resultaat (EBITDA) stabiel
08/10/2008
Netto resultaat stijgt met 47,4% - Daling van de schuld met 17%
De resultaten van de NMBS-Groep voor het eerste semester 2008
bevestigen opnieuw de verbetering van haar financiële gezondheid. Het
geconsolideerd operationeel resultaat stijgt met 2,6% ten opzichte van
het eerste semester 2007. Daarenboven stijgt het netto resultaat met
47% tot 131,6 miljoen euro. De geconsolideerde schuld daalt met 308
miljoen euro.
Aan de basis van de gestage verbetering van de resultaten voor het
eerste semester 2008 ligt de verdere groei van het verkeer, in het
bijzonder het binnenlands en het internationaal reizigersverkeer.
Het operationeel resultaat (EBITDA) van de NMBS-Groep bedraagt 80,7
miljoen euro voor het eerste semester, een stijging met 2,6% in
vergelijking met dezelfde periode in 2007 (toen 78,6 miljoen euro).
Ondanks een stijging van de exploitatiekosten met 4,6%, onder andere
door de inflatie, zorgde de toename van de inkomsten (+4,5%) voor de
stabilisatie van het operationeel resultaat (EBITDA).
De evolutie van de financiële elementen en van de provisies maakten
een stijging van het geconsolideerd resultaat (EBT) mogelijk met 47,4%
(+ 131,6 miljoen euro in het eerste semester 2008 t.o.v. + 89,3
miljoen euro in dezelfde periode in 2007).
Deze ontwikkelingen lieten een daling van de schuld toe tot 1.505
miljoen euro op 30 juni 2008, ten opzichte van 1.813 miljoen euro een
jaar eerder (-17%).
De geconsolideerde omzet steeg met 3,0% tot 1,481 miljard euro.
De productiviteit van het personeel van de NMBS-Groep blijft stabiel
op het niveau dat werd bereikt in 2007.
Resultaten per bedrijf:
· NMBS-Holding
De moedermaatschappij van de Groep, de NMBS-Holding, ondersteunt de
groei van de Belgische spoorwegactiviteiten en staat garant voor het
financiële evenwicht van elk van de onderdelen.
De EBITDA van de NMBS-Holding bedraagt 50,1 miljoen euro (+50,4%) op
30 juni 2008, ten opzichte van 33,3 miljoen euro een jaar eerder. De
EBT beloopt + 75,7 miljoen euro, te vergelijken met + 58,7 miljoen
euro verleden jaar.
De schuld van de NMBS-Holding stijgt licht tot 2.872 miljoen euro op
30 juni 2008 ten opzichte van 2.730 miljoen euro een jaar eerder (+
142 miljoen euro). Die ontwikkeling is een afspiegeling van de
aangehouden ondersteuning door de NMBS-Holding van haar operationele
filialen.
Het gemiddelde personeelsbestand uitgedrukt in voltijds equivalenten
(VTE) bestond op 30 juni 2008 uit 36.771 medewerkers, een honderdtal
meer dan een jaar eerder (36.683). Gezien het vertrek op pensioen, op
grote schaal, van het spoorwegpersoneel dat wordt gekenmerkt door een
vrij hoge leeftijd, moeten de rekruteringsinspanningen dan ook
intensief worden aangehouden. Dit jaar gingen er al 1240 nieuwe
collegas aan de slag binnen de NMBS-Groep.
· NMBS
Spooroperator NMBS doet in de eerste helft van 2008 op operationeel
vlak beter dan in dezelfde periode verleden jaar.
NMBS vervoerde tijdens de eerste zes maanden van dit jaar ruim 104,4
miljoen reizigers. Dat is 4,6% meer dan in 2007, en dus meer dan de
doelstelling van 3,8% bepaald in het beheerscontract. Concreet komt
het er op neer dat NMBS dagelijks ruim 25.000 reizigers meer vervoert
dan tijdens het eerste semester van 2007.
Ook het aantal reizigers in het internationaal verkeer stijgt, met
bijna 12%, tot 5,5 miljoen reizigers.
Het vervoerde tonnage door vrachtdivisie B-Cargo blijft stabiel: 29,7
miljoen ton.
Op 30 juni 2008 lagen de NMBS-inkomsten 4,1% hoger dan een jaar eerder
met 1,149 miljard euro.
Door de stijging met 69 miljoen euro van de kosten, vooral ten gevolge
van de stijgende inflatie, het nieuwe sociaal akkoord en de sterk
gestegen energiekosten, blijven de financiële resultaten echter
beneden verwachting.
Het operationeel resultaat (EBITDA) bedraagt -27 miljoen euro, een
verslechtering met 24 miljoen ten opzichte van een jaar geleden.
Het netto-resultaat is echter bijna 10 miljoen beter dan tijdens de
eerste jaarhelft van 2007 en bedraagt nog -17,8 miljoen euro.
Deze semestriële resultaten houden geen rekening met die van de
NMBS-filialen.
Tijdens de eerste zes maanden van 2008 investeerde NMBS voor 131,5
miljoen euro. Het leeuwendeel hiervan komt ten goede aan de
vernieuwing en modernisering van het rollend materieel-park (102
miljoen euro), en dus aan het comfort van de reiziger en een
verbetering van de stiptheid.
Voor de aankoop van de 305 GEN-treinen werd immers al 38,5 miljoen
euro uitgetrokken tijdens het eerste semester. Ook de investering in
de M6-dubbeldekkers loopt door, wat goed was voor bijna 28 miljoen
euro. Daarnaast werd ruim 20 miljoen euro besteed aan de renovatie en
modernisering van treinen en locomotieven. Ten slotte werd meer dan 11
miljoen euro geïnvesteerd in de verschillende NMBS-werkplaatsen.
· Infrabel
Infrabel heeft tijdens het eerste semester van 2008 een operationeel
resultaat (EBITDA) van 58 miljoen euro gerealiseerd tegenover 49
miljoen euro voor dezelfde periode in 2007. Het globale resultaat
(EBT) tijdens het eerste semester bedraagt 67 miljoen euro tegenover
51 miljoen euro in 2007. Deze resultaten duiden op een gezonde
financiële situatie die onder controle is. De resultaten wijzen er op
dat de budgettaire doelstellingen voor het jaar 2008 zullen gehaald
worden.
Tijdens het eerste semester van 2008 heeft Infrabel in totaal 338
miljoen euro geïnvesteerd tegenover 312 miljoen euro in dezelfde
periode in 2007. Hiervan werd 108 miljoen euro geïnvesteerd in het
capaciteitsbehoud en 43 miljoen euro in de capaciteitsuitbreiding. De
investering voor de projecten concentratie van de seinhuizen, GEN, HSL
en de concentratie van de Logistieke Centra Infrastructuur (LCI)
bedroeg respectievelijk 64 miljoen euro, 34 miljoen euro, 29 miljoen
euro en 12 miljoen euro.
Het eerste semester van 2008 werd gekenmerkt door talrijke
investerings-projecten, zowel grote als kleinere. Zo werd bijvoorbeeld
eind april de Gentboog, een kleine maar belangrijke infrastructuur op
Antwerpen-Linkeroever, in dienst genomen met het oog op een optimale
intermodaliteit tussen het spoor en de havens van Antwerpen, Gent en
Zeebrugge. Voorts wordt er volop verder gewerkt aan de grote werven
van de verschillende GEN-lijnen en de Diabolo, de noordelijke
spoorontsluiting van de luchthaven Brussels Airport.
Parallel met deze werken voor een verhoging van de capaciteit en
performantie van het netwerk, heeft Infrabel dit eerste semester ook
verder gewerkt aan de realisatie van zijn concentratieplan voor de
seinhuizen (o.a. Libramont en Ottignies). Dit heeft als doel de
verdere verbetering van de veiligheid en regelmaat van het
spoorverkeer. De indienstneming in februari van het gloednieuwe en
ultramoderne seinhuis van Brugge, dat model staat voor het
concentratieplan in heel België, was hierbij een belangrijke stap.
Tenslotte zet Infrabel zijn inspanningen onverminderd verder om de
stiptheid op het spoorwegnet en de informatieverstrekking in de
stations en de stopplaatsen verder te verbeteren.
NMBS