NMBS

Operationeel resultaat (EBITDA) stabiel

08/10/2008

Netto resultaat stijgt met 47,4% - Daling van de schuld met 17%

De resultaten van de NMBS-Groep voor het eerste semester 2008 bevestigen opnieuw de verbetering van haar financiële gezondheid. Het geconsolideerd operationeel resultaat stijgt met 2,6% ten opzichte van het eerste semester 2007. Daarenboven stijgt het netto resultaat met 47% tot 131,6 miljoen euro. De geconsolideerde schuld daalt met 308 miljoen euro.

Aan de basis van de gestage verbetering van de resultaten voor het eerste semester 2008 ligt de verdere groei van het verkeer, in het bijzonder het binnenlands en het internationaal reizigersverkeer.

Het operationeel resultaat (EBITDA) van de NMBS-Groep bedraagt 80,7 miljoen euro voor het eerste semester, een stijging met 2,6% in vergelijking met dezelfde periode in 2007 (toen 78,6 miljoen euro). Ondanks een stijging van de exploitatiekosten met 4,6%, onder andere door de inflatie, zorgde de toename van de inkomsten (+4,5%) voor de stabilisatie van het operationeel resultaat (EBITDA).

De evolutie van de financiële elementen en van de provisies maakten een stijging van het geconsolideerd resultaat (EBT) mogelijk met 47,4% (+ 131,6 miljoen euro in het eerste semester 2008 t.o.v. + 89,3 miljoen euro in dezelfde periode in 2007).

Deze ontwikkelingen lieten een daling van de schuld toe tot 1.505 miljoen euro op 30 juni 2008, ten opzichte van 1.813 miljoen euro een jaar eerder (-17%).

De geconsolideerde omzet steeg met 3,0% tot 1,481 miljard euro.

De productiviteit van het personeel van de NMBS-Groep blijft stabiel op het niveau dat werd bereikt in 2007.

Resultaten per bedrijf:

· NMBS-Holding

De moedermaatschappij van de Groep, de NMBS-Holding, ondersteunt de groei van de Belgische spoorwegactiviteiten en staat garant voor het financiële evenwicht van elk van de onderdelen.

De EBITDA van de NMBS-Holding bedraagt 50,1 miljoen euro (+50,4%) op 30 juni 2008, ten opzichte van 33,3 miljoen euro een jaar eerder. De EBT beloopt + 75,7 miljoen euro, te vergelijken met + 58,7 miljoen euro verleden jaar.

De schuld van de NMBS-Holding stijgt licht tot 2.872 miljoen euro op 30 juni 2008 ten opzichte van 2.730 miljoen euro een jaar eerder (+ 142 miljoen euro). Die ontwikkeling is een afspiegeling van de aangehouden ondersteuning door de NMBS-Holding van haar operationele filialen.

Het gemiddelde personeelsbestand uitgedrukt in voltijds equivalenten (VTE) bestond op 30 juni 2008 uit 36.771 medewerkers, een honderdtal meer dan een jaar eerder (36.683). Gezien het vertrek op pensioen, op grote schaal, van het spoorwegpersoneel dat wordt gekenmerkt door een vrij hoge leeftijd, moeten de rekruteringsinspanningen dan ook intensief worden aangehouden. Dit jaar gingen er al 1240 nieuwe collegas aan de slag binnen de NMBS-Groep.

· NMBS

Spooroperator NMBS doet in de eerste helft van 2008 op operationeel vlak beter dan in dezelfde periode verleden jaar.

NMBS vervoerde tijdens de eerste zes maanden van dit jaar ruim 104,4 miljoen reizigers. Dat is 4,6% meer dan in 2007, en dus meer dan de doelstelling van 3,8% bepaald in het beheerscontract. Concreet komt het er op neer dat NMBS dagelijks ruim 25.000 reizigers meer vervoert dan tijdens het eerste semester van 2007.

Ook het aantal reizigers in het internationaal verkeer stijgt, met bijna 12%, tot 5,5 miljoen reizigers.

Het vervoerde tonnage door vrachtdivisie B-Cargo blijft stabiel: 29,7 miljoen ton.

Op 30 juni 2008 lagen de NMBS-inkomsten 4,1% hoger dan een jaar eerder met 1,149 miljard euro.

Door de stijging met 69 miljoen euro van de kosten, vooral ten gevolge van de stijgende inflatie, het nieuwe sociaal akkoord en de sterk gestegen energiekosten, blijven de financiële resultaten echter beneden verwachting.

Het operationeel resultaat (EBITDA) bedraagt -27 miljoen euro, een verslechtering met 24 miljoen ten opzichte van een jaar geleden.

Het netto-resultaat is echter bijna 10 miljoen beter dan tijdens de eerste jaarhelft van 2007 en bedraagt nog -17,8 miljoen euro.

Deze semestriële resultaten houden geen rekening met die van de NMBS-filialen.

Tijdens de eerste zes maanden van 2008 investeerde NMBS voor 131,5 miljoen euro. Het leeuwendeel hiervan komt ten goede aan de vernieuwing en modernisering van het rollend materieel-park (102 miljoen euro), en dus aan het comfort van de reiziger en een verbetering van de stiptheid.

Voor de aankoop van de 305 GEN-treinen werd immers al 38,5 miljoen euro uitgetrokken tijdens het eerste semester. Ook de investering in de M6-dubbeldekkers loopt door, wat goed was voor bijna 28 miljoen euro. Daarnaast werd ruim 20 miljoen euro besteed aan de renovatie en modernisering van treinen en locomotieven. Ten slotte werd meer dan 11 miljoen euro geïnvesteerd in de verschillende NMBS-werkplaatsen.

· Infrabel

Infrabel heeft tijdens het eerste semester van 2008 een operationeel resultaat (EBITDA) van 58 miljoen euro gerealiseerd tegenover 49 miljoen euro voor dezelfde periode in 2007. Het globale resultaat (EBT) tijdens het eerste semester bedraagt 67 miljoen euro tegenover 51 miljoen euro in 2007. Deze resultaten duiden op een gezonde financiële situatie die onder controle is. De resultaten wijzen er op dat de budgettaire doelstellingen voor het jaar 2008 zullen gehaald worden.

Tijdens het eerste semester van 2008 heeft Infrabel in totaal 338 miljoen euro geïnvesteerd tegenover 312 miljoen euro in dezelfde periode in 2007. Hiervan werd 108 miljoen euro geïnvesteerd in het capaciteitsbehoud en 43 miljoen euro in de capaciteitsuitbreiding. De investering voor de projecten concentratie van de seinhuizen, GEN, HSL en de concentratie van de Logistieke Centra Infrastructuur (LCI) bedroeg respectievelijk 64 miljoen euro, 34 miljoen euro, 29 miljoen euro en 12 miljoen euro.

Het eerste semester van 2008 werd gekenmerkt door talrijke investerings-projecten, zowel grote als kleinere. Zo werd bijvoorbeeld eind april de Gentboog, een kleine maar belangrijke infrastructuur op Antwerpen-Linkeroever, in dienst genomen met het oog op een optimale intermodaliteit tussen het spoor en de havens van Antwerpen, Gent en Zeebrugge. Voorts wordt er volop verder gewerkt aan de grote werven van de verschillende GEN-lijnen en de Diabolo, de noordelijke spoorontsluiting van de luchthaven Brussels Airport.

Parallel met deze werken voor een verhoging van de capaciteit en performantie van het netwerk, heeft Infrabel dit eerste semester ook verder gewerkt aan de realisatie van zijn concentratieplan voor de seinhuizen (o.a. Libramont en Ottignies). Dit heeft als doel de verdere verbetering van de veiligheid en regelmaat van het spoorverkeer. De indienstneming in februari van het gloednieuwe en ultramoderne seinhuis van Brugge, dat model staat voor het concentratieplan in heel België, was hierbij een belangrijke stap. Tenslotte zet Infrabel zijn inspanningen onverminderd verder om de stiptheid op het spoorwegnet en de informatieverstrekking in de stations en de stopplaatsen verder te verbeteren.