Consumentenbond
---
9 oktober 2008
Onderzoek AFM wijst uit: beleggingsverzekeringen te duur
Consumentenbond eist geld terug voor consumenten
Eindelijk is duidelijk hoeveel kosten verzekeraars in rekening hebben
gebracht bij beleggingsverzekeringen. Bij maar liefst 73% van de
beleggingsverzekeringen wordt meer dan 2% kosten in rekening gebracht.
Daarnaast blijkt dat het vervroegd afkopen van een
beleggingsverzekering dramatische gevolgen kan hebben.
Consumenten die een beleggingsverzekering na bijvoorbeeld 5 jaar
afkopen, worden geconfronteerd met een zwaar negatief nettorendement
(bijvoorbeeld van -16,5%). Dat blijkt uit het Feitenonderzoek
Beleggingsverzekeringen dat de AFM op 9 oktober 2008 presenteerde.
Duidelijk wordt dat bij de beleggingsverzekeringshypotheken van AXA,
Nationale-Nederlanden, Delta Lloyd en Falcon de meeste kosten in
rekening worden gebracht. De Consumentenbond eist dat alle
verzekeraars het te veel betaalde geld aan consumenten terugbetalen en
dat de AFM en de overheid er voor zorgen dat de kwaliteit van
aanbieders, producten en adviseurs voor consumenten inzichtelijk wordt
gemaakt. Wantoestanden als deze mogen in de toekomst niet meer
voorkomen.
De bond is blij dat het langverwachte onafhankelijke feitenonderzoek
gepubliceerd is. Het rapport geeft een waardevol inzicht in
ontwikkelingen en prestaties van beleggingsverzekeringen. Het
bevestigt de tekortkomingen van deze producten en de markt die door
consumentenorganisaties al jarenlang gesignaleerd worden.
Het rapport maakt heel duidelijk dat consumenten zijn misleid doordat
zij te hoge rendementen kregen voorgespiegeld. Wordt er een rendement
6,2% voorgespiegeld dan blijkt uit het rapport dat de
beleggingsverzekering maar 3,3% oplevert. Daarmee wordt een hypotheek
op het einde van de looptijd met geen mogelijkheid afgelost!
Uit het feitenonderzoek blijkt ook dat het merendeel van de
beleggingsverzekeringen Universal Life producten zijn. De AFM
waarschuwt voor de hefboomwerking bij dit type verzekering. Een
tegenvallend beursklimaat leidt dan tot een hogere
overlijdensrisicopremie die ten koste gaat van het te verwachten
eindresultaat. De Consumentenbond roept verzekeraars op consumenten
hier regelmatiger dan nu over te informeren, zeker gezien de huidige
financiële ontwikkelingen. Consumenten moeten op elk gewenst moment in
de gelegenheid gesteld worden kennis te nemen van de ontwikkeling van
hun totale beleggingsverzekeringsproduct.