SP: Breek contracten gehandicaptenvervoer Valys open

09/10/2008 16:31

SP

SP-Kamerlid Renske Leijten is verbijsterd dat nog geen 10 procent van de chauffeurs die zieken en gehandicapten door het land vervoeren beschikt over de juiste papieren. Dat blijkt uit onderzoek van FNV Bondgenoten. Leijten: "De staatssecretaris wordt besodemieterd waar ze bij staat. Slechts 10 procent van de chauffeurs heeft de vereiste diploma's, terwijl 100 procent een keiharde afspraak was bij de contractonderhandelingen met de vervoerders. De staatssecretaris moet nu verbetering eisen, of anders de contracten openbreken."

Dat de meeste chauffeurs die diploma's niet hebben, kan volgens het Kamerlid twee dingen betekenen. Of de 100 procent-eis heeft het uiteindelijke contract niet gehaald, of de afspraak uit het contract wordt niet nageleefd. Leijten is het met de FNV eens dat beide opties niet te verantwoorden zijn.

Al tijden stromen bij de SP, en ook bij het FNV, de klachten binnen over de kwaliteit van het gehandicaptenvervoer. Mensen moeten soms uren wachten op vervoer. In sommige gevallen is het vervoer helemaal niet geschikt om gehandicapten te vervoeren. Zo werd een vrouw in een scootmobiel opgehaald met een personentaxi. Bovendien krijgen mensen maar een beperkt aantal kilometers vergoed. Valys is bedoeld voor sociaal-recreatief vervoer voor gehandicapten en ouderen zodat zij volwaardig mee kunnen draaien in de maatschappij. De staatssecretaris heeft dit vervoer aanbesteed met als gevolg dat nu de prijs boven kwaliteit gaat. "Het vervoer van onze ouderen en gehandicapten is te waardevol om aan te besteden als een product", zegt Leijten. "De ervaringen bij het overige taxivervoer heeft ons al geleerd dat aanbesteding de kwaliteit niet ten goede komt en er slechts gekeken wordt naar de laagste prijs. Stoppen met die aanbesteding dus."

Vorig jaar presenteerde de SP een rapport met een aantal voorstellen om de kwaliteit van het gehandicaptenvervoer te verbeteren. Het voorstel om gehandicapten bij vertraging hun geld terug te geven werd toen al overgenomen. De voorstellen:


- Het ministerie wordt weer direct verantwoordelijk voor de kwaliteit van het gehandicaptenvervoer. Bij de afloop van de gunning aan Connexxion neemt het ministerie weer de verantwoordelijkheid en wordt het bovenregionaal vervoer niet meer aanbesteed. Hierdoor kan beter en directer worden toegezien op de kwaliteit en de punctualiteit van het vervoer.


- In de gunning aan lokale vervoersbedrijven worden kwaliteitscriteria boven prijscriteria gesteld.


- Schaf het maximum op het kilometerbudget af. Dit beperkt de vrijheid van gehandicapten en ouderen om te gaan waar ze willen en hun leven zelfstandig en onafhankelijk in te richten.





http://www.sp.nl