Gemeente Elburg


Verkeersbesluit
Heidezoom

Inleiding
Momenteel wordt de laatste hand gelegd aan de planvoorbereiding voor de nieuwe woonwijk Heide- zoom, gelegen tegen de westelijke grens van de bebouwde kom van 't Harde, ingeklemd tussen de Bo- venweg aan de noordzijde, de Brandweg aan de oostzijde, de (verlengde) Granietstraat aan de zuidzijde en de Verlengde Schietweg aan de westzijde.
Voor deze nieuwe woonwijk zijn de volgende verkeersjuridische aspecten van belang:
- Heidezoom gaat deel uitmaken van de bebouwde kom van 't Harde. De aansluiting op de Bovenweg blijft echter buiten de bebouwde kom liggen.

- Aangezien de wegen binnen Heidezoom worden geclassificeerd als erftoegangswegen, wordt Heide- zoom een woonwijk met een maximum snelheid van 30 km/uur.
- De parkeercapaciteit in Heidezoom is conform de landelijke richtlijnen (ASVV2004). Er is dan ook geen noodzaak om buiten de beoogde parkeerplaatsen te parkeren. Ter wille van de doorstroming wordt het parkeren buiten de vakken dan ook verboden.
- Heidezoom wordt ontsloten op het kruispunt Bovenweg/Schietweg/Verlengde Schietweg d.m.v. een rotonde.

- Het Korhoenpad wordt verhard. Daarom dient de voorrang op het kruispunt met de Bovenweg ­tot op heden geregeld door RVV-art. 15, lid 2a- nu met borden te worden geregeld.
- Het Korhoenpad wordt afgesloten voor doorgaand gemotoriseerd verkeer.
- Voor (brom)fietsers en voetgangers krijgt Heidezoom enkele aanvullende ontsluitingen, zowel rich- ting Verlengde Schietweg, als richting de (verlengde) Granietstraat en de Brandweg.

Het toevoegen van het plangebied Heidezoom aan de bebouwde kom van 't Harde (op grond van art. 20a van de Wegenverkeerswet 1994) zal door middel van een separaat (raads)besluit plaatsvinden. Het als zodanig aanwijzen van korte (brom)fiets- en voetpaden die als zodanig in het straatbeeld goed herkenbaar zijn en fysiek zijn afgesloten voor autoverkeer is conform het (mail)advies van de politie d.d. 18 februari 2008 overbodig.
De overige aspecten worden in dit verkeersbesluit geregeld.

Over alle wegen binnen en rondom het plangebied heeft de gemeente Elburg het eigendom en beheer.

BABW art. 24-advies
Het ontwerp-verkeersbesluit is conform art. 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW) ter advisering aan de politie aangeboden. In haar advies d.d. 11 juli 2008 heeft de politie met betrekking tot de voor dit verkeersbesluit relevante aspecten het volgende opgemerkt:

"Op hoofdlijnen heb ik geen bezwaar tegen de rotonde, de 30 km/h en parkeerzone alsmede de zuidelij- ke fietsontsluiting en de afsluiting van het Korhoenpad voor doorgaand gemotoriseerd verkeer. Het zou mij welkom zijn, wanneer de uitvoering van de verkeersmaatregelen door middel van het plaat- sen van borden wordt opgenomen in het verkeersbesluit, wat nu (nog) niet het geval is.

Sluiproute
Om ongewenste verkeersbewegingen `buitenom' de wijk Heidezoom over de Verlengde Schietweg naar de `Verlengde' Granietstraat in de nabije toekomst tegen te gaan, adviseer ik u een of meer uitneemba- re palen te plaatsen op de `Verlengde' Granietstraat nabij het kruispunt met de Verlengde Schietweg. Een andere mogelijkheid is om de afsluiting door middel van uitneembare palen te verwezenlijken op de Verlengde Schietweg even ten zuiden van Oostloo en de doorsteek van de Tapuit. Naar mijn mening hebben de hulpdiensten dan via twee wegen onbelemmerd toegang tot alle percelen in de wijk.


---

Bereikbaarheid fietspaden
De westelijke verbinding tussen de Veldbiesweg en de (verlengde) Granietstraat is niet opengesteld voor (brom)fietsers. Om (brom)fietsers te weren adviseren wij om hier fysieke maatregelen te treffen door b.v. het plaatsen van hekken.
Voor de fietser blijft de toegang naar het fietspad in zuidelijke richting ( nabij kruispunt Oostloo ) alleen bereikbaar via de westelijke verbinding met de Veldbiesweg en een verbinding ten noorden van het perceel Verlengde Schietweg 15. Een verbinding via Tapuit zou een oplossing kunnen zijn."

Naar aanleiding van het bovenstaande politie-advies merken wij het volgende op:
- De politie zou graag bij de beoordeling van een (enigszins) complex ontwerp-verkeersbesluit be- schikken over een plattegrond, waarop de in het verkeersbesluit beoogde borden staan ingetekend. Wij hebben begrip voor dit verzoek, en zullen er in de toekomst zoveel als mogelijk rekening mee houden.

- De politie kan zich vinden in het weren van doorgaand verkeer op de route Verlengde Schietweg ­ (verlengde) Granietstraat, maar geeft in overweging de daartoe benodigde fysieke afsluiting niet ten noorden, maar ten zuiden van de Oostloo te situeren. Deze suggestie nemen wij hieronder mee bij onze reactie op de zienswijzen.

- De politie vraagt aandacht voor de wenselijkheid van een fietsverbinding tussen Heidezoom en het buitengebied in de zuidwestpunt van het plangebied, hetzij door ook de westelijke verbinding tus- sen de Veldbiesweg en de (verlengde) Granietstraat open te stellen voor (brom)fietsers, hetzij door het voetpad tussen de Tapuit en de Verlengde Schietweg open te stellen voor (brom)fietsers. Zou dit niet gebeuren, dan moeten op beide routes zodanige fysieke maatregelen worden genomen dat illegaal (brom)fietsverkeer zo goed mogelijk wordt tegengegaan. Dat kan onvoldoende met uit- neembare palen, wel met een zgn. `slalom-hek'. Regelmatige handhaving van een niet voldoende door fysieke maatregelen ondersteund voetpad is niet realistisch. Wij zijn met de politie van mening dat `handhaven' resp. `fysiek onmogelijk maken' slechts moet worden toegepast wanneer `toestaan' op zwaarwegende bezwaren stuit. Dat laatste is hier niet het geval. Daarom zal ook de westelijke verbinding tussen de Veldbiesweg en de (verlengde) Graniet- straat worden opengesteld voor (brom)fietsers.
- Aangezien in de oostelijke verbinding een of meer uitneembare palen zullen worden geplaatst, is daarmee voor de hulpdiensten de zuidelijke toegang tot Heidezoom gegarandeerd. Daarom zullen wij de suggestie van de politie overnemen.

Inspraak
Het concept-besluit heeft van 4 juni t/m 15 juli 2008 voor een ieder ter inzage gelegen. In dezelfde periode is aan belanghebbenden gelegenheid geboden zienswijzen in te dienen. Van deze gelegenheid is gebruik gemaakt door (in volgorde van ontvangst van de zienswijzen): de heer A. Spaan, Oostloo 10, de heer E. Regtop, Brandweg 5, en de heren H. Nagelhout, Verlengde Schietweg
2, en L. Nagelhout, Verlengde Schietweg 4.
De door hen ingediende zienswijzen worden hieronder kort samengevat, en van een reactie voorzien.

De heer Spaan ziet graag de beoogde afsluiting van de Verlengde Schietweg niet juist ten noorden van de Oostloo, maar juist ten noorden van de (verlengde) Granietstraat. Hierdoor blijft (vracht)verkeer tussen de Oostloo en de Bovenweg via de Verlengde Schietweg mogelijk. Door de afsluiting zo dicht mogelijk tegen de (verlengde) Granietstraat aan te leggen, ontstaat ­bijv. voor de vuilophaaldienst- een keermogelijkheid.
Voor onze reactie verwijzen wij naar onze reactie op de zienswijze van de heren Nagelhout, verderop in dit besluit.

De heer Regtop vreest, mede namens de andere bewoners van Brandweg 5, een toename van het (au- to)verkeer over de Granietstraat. Verder wijst hij op de slechte naleving van verkeersregels en ver- keersborden.
In reactie hierop delen wij mee dat wij dezelfde vrees hadden als de heer Regtop, en daarom in ons ontwerp-besluit reeds hebben aangegeven dat de doorsteken tussen de Veldbiesweg en de (verlengde) Granietstraat uitsluitend mogen worden gebruikt door langzaam verkeer, en dat wij fysieke maatregelen zouden treffen om dat af te dwingen. Ook hebben wij in PS bij het ontwerp-besluit aangegeven te over- wegen de Verlengde Schietweg juist ten noorden van de Oostloo af te sluiten voor doorgaand gemotori-
---

seerd verkeer. (Op de uiteindelijke uitvoering hiervan komen wij hierna nog terug.) Daarmee is de vrees van de heer Regtop niet meer aan de orde.
Naleving en handhaving van het huidige verbod valt buiten de rijkwijdte van dit besluit. Wel is deze opmerking aan de politie doorgegeven.

De heren Nagelhout verzoeken in een gezamenlijke reactie de beoogde afsluiting van de Verlengde Schietweg niet te situeren juist ten noorden van de Oostloo, maar juist ten zuiden ervan, zodat: a. de verbinding Oostloo-Bovenweg ook via de Verlengde Schietweg in stand blijft, zowel voor dienst- verlenend verkeer (zoals de vuilophaaldienst) als het overige verkeer; b. er voor vrachtverkeer met een bestemming aan de Verlengde Schietweg geen keerlus hoeft te wor- den aangelegd, waarvoor de ruimte bovendien ontbreekt, met alle verkeersonveiligheid van achter- uit rijdende vrachtwagens van dien;
c. op deze manier ook doorgaand gemotoriseerd verkeer Oostloo ­ Granietstraat v.v. fysiek onmoge- lijk wordt gemaakt.
In reactie hierop merken wij op dat met het dienstverlenend verkeer overleg is gepleegd over de locatie van de afsluiting, en dat zij, mede door het ter beschikking stellen van een sleutel van de uitneembare palen, geen bezwaren tegen deze locatie hebben.
De Oostloo zou, ook voor vrachtverkeer, bereikbaar blijven via de aansluiting Bovenweg/Oostloo. Naast de hulp- en dienstverlenende diensten, die een sleutel hebben/krijgen van de uitneembare palen, verwachten wij, mede door het beëindigen van het landbouwbedrijf van de heren Nagelhout, op de Ver- lengde Schietweg slechts zeer incidenteel vrachtverkeer (bijv. verhuiswagens en bezorgdiensten). Deze zullen doorgaans (kunnen) keren via de privé-inrit van het betreffende huis. Het aantal achteruit rijden- de vrachtwagens zal dus verwaarloosbaar zijn. De heren Nagelhout merken terecht op dat achteruitrij- dend (vracht)verkeer zoveel mogelijk moet worden voorkomen, maar het op grond van het voorgaande verwachte verwaarloosbare aantal is naar onze mening geen onaanvaardbare aantasting van de ver- keersveiligheid. Maar wanneer een eenvoudige oplossing kan worden gevonden waardoor er zelfs geen verwaarloosbaar aantal achteruitrijdende vrachtwagens is, is dat natuurlijk altijd prettig en te verkiezen boven ons oorspronkelijke voorstel.
Samenvattend zijn wij van mening dat de suggestie van de heren Nagelhout overweging verdient, ech- ter met name om zo ook doorgaand gemotoriseerd verkeer Oostloo ­ Granietstraat v.v. te voorkomen. In het verleden was het openhouden van de verbinding Oostloo ­ Granietstraat v.v. voor ontheffinghou- ders van het ter plaatse geldende inrijverbod een belangrijk gegeven. Mede door het beëindigen van het landbouwbedrijf van de heren Nagelhout is deze urgentie duidelijk afgenomen. Toen in 1995 het inrij- verbod is ingesteld, is aan de toenmalige aanwonenden een ontheffing (op kenteken) verstrekt. Daarbij is uitdrukkelijk gesteld dat bij aanschaf van een andere auto, of bij de komst van nieuwe bewoners een (nieuwe) ontheffing zou moeten worden aangevraagd. Hoewel de meesten van de toenmalige aanwo- nenden er nog steeds wonen, is er de afgelopen 11 jaar geen (nieuwe) ontheffing aangevraagd. In re- delijkheid mag dan ook niet worden verwacht dat er nog personen met een geldige ontheffing zijn, zo- dat de huidige noodzaak daarvan niet groot zal zijn. Het is dan ook denkbaar dat de huidige situatie wordt beëindigd, en dat aan diegenen die momenteel nog steeds beschikken over een geldige ontheffing en voor wie nog steeds redelijkerwijs de noodzaak voor het gebruik van deze route bestaat een nieuwe ontheffing kan worden verstrekt, inclusief een sleutel van de uitneembare palen. Uit het voorgaande kunnen wij niet concluderen dat er op dit moment nog personen zijn met een geldi- ge ontheffing. En mocht dat wel zo zijn, dan is voor hen voortzetting van die ontheffing, zij het in ge- wijzigde vorm, mogelijk. Daarmee zijn er geen zwaarwegende argumenten die zich vanuit de belangen van huidige ontheffinghouders zouden verzetten tegen het overnemen van de suggestie van de heren Nagelhout.
Alles overwegende komen wij tot de conclusie dat het afsluiten van de Verlengde Schietweg juist ten zuiden van de Oostloo meer voordelen heeft dan het afsluiten juist ten noorden van de Oostloo (met name met het oog op de hoeveelheid te weren doorgaand verkeer op de ver- lengde Granietstraat), dat ons daartegen geen overwegende bezwaren bekend zijn, en dat wij daarom de suggestie van de heren Nagelhout overnemen; zie punt 7 van het besluit. In het voorgaande is reeds gebleken dat de politie dezelfde suggestie heeft gedaan, en er dus mee kan instemmen. Bij de overige hulpdiensten is navraag gedaan. Ook zij kunnen zich hierin vinden.


---

BESLUIT
Op grond van het voorgaande besluit de gemeente Elburg:


1a. Het plangebied Heidezoom aan te wijzen als 30 km/uur-zone en als parkeerverbodszone
1b. Dit kenbaar te maken door op de grenzen van het plangebied borden A0130E01zb en A0230E01ze (begin resp. einde 30 km- en parkeerverbodszone) van bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV) te plaatsen, en de als zodanig bedoelde parkeerplaatsen te voorzien van zgn. p-tegels.


2a. Op het kruispunt Bovenweg/Schietweg/Verlengde Schietweg een rotonde te realiseren, waarop alle verkeer voorrang heeft.

2b. Dit kenbaar te maken door in het middeneiland borden D1 (rotonde) te plaatsen, en op de toelei- dende wegen borden J9 (nadering rotonde) en B6 (nadering voorrangskruispunt) met haaientan- den.
2c. Mocht de rotonde ­direct of in een later stadium- worden voorzien van vrijliggende fietspaden, dan zullen de fietsoversteken "uit de voorrang worden gehouden". 2d. Het onder lid c bedoelde zal kenbaar worden gemaakt door aanvullende bebording en markering conform CROW-publicatie 126a, figuur 3, danwel een geactualiseerde versie hiervan.


3a. Het kruispunt Bovenweg/Korhoenpad aan te wijzen als voorrangskruispunt, zodanig dat de Boven- weg voorrang heeft.
3b. Dit kenbaar te maken door het plaatsen van borden B4 en B5 (voorrangskruispunt) op de Boven- weg, en bord B6 (nadering voorrangskruispunt op het Korhoenpad.


4a. Doorgaand gemotoriseerd verkeer over het Korhoenpad onmogelijk te maken door het plaatsen van een (uitneembare) paal aan de zijde van de Veldbiesweg.
4b. Dit kenbaar te maken door het plaatsen van bord L8 (doodlopende weg) met onderbord OB54 (uit- gezonderd (brom)fietsers) op het Korhoenpad aan de zijde van de Bovenweg.


5a. De Nachtzwaluw, de Duinpieper, de IJsvogel, de Goudvink en de Tapuit aan te duiden als doodlo- pende weg, uitgezonderd voetgangers.
5b. Dit kenbaar te maken door het plaatsen van bord L8 (doodlopende weg) op de genoemde straten aan de zijde van de Buntgraslaan.


6a. De beide verbindingen tussen de Veldbiesweg en de (verlengde) Granietstraat en de verbinding tussen de Buntgraslaan en de Verlengde Schietweg open te stellen voor (brom)fietsers. 6b. Dit kenbaar te maken in het straatbeeld, aangevuld met fysieke maatregelen (uitneembare palen). Aanvullende bebording is conform het advies van de politie d.d. 18 februari 2008 overbodig.


7a. De Verlengde Schietweg voor doorgaand gemotoriseerd verkeer af te sluiten tussen de Oostloo en de (verlengde) Granietstraat.
7b. Dit kenbaar te maken door het plaatsen van (uitneembare) palen. Aanvullende bebording is con- form het advies van de politie d.d. 18 februari 2008 overbodig.

Dit besluit is genomen in overeenstemming met artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW), met artikel 18 van de Wegenverkeerswet 1994 (WVW), en met het B&W-besluit d.d. 1 april 2008.

Aldus besloten op 2 september 2008 door het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Elburg,

, burgemeester.

, secretaris.
---