Gemeente Abcoude
Kwaliteit voorop bij aanbesteding hulp bij het huishouden
Goede kwaliteit en continuïteit in het aanbod zijn de belangrijkste
uitgangspunten voor de gemeente Abcoude en de mensen die hulp bij het
huishouden ontvangen. De gemeente gaat de hulp bij het huishouden in
2008 opnieuw aanbesteden. In de vergadering van 23 september besloot
het college van B&W hiervoor het nieuw ontwikkelde aanbestedingsmodel
Utrecht West te hanteren. Meer kwaliteit en continuïteit in het aanbod
huishoudelijke hulpen, meer keuzevrijheid voor mensen die hulp
ontvangen en een betere rechtspositie voor de hulpen staan daarbij
centraal.
De contracten met de huidige leveranciers van de hulp bij het
huishouden lopen dit jaar af. Daarom gaat de gemeente Abcoude in 2008
de hulp bij het huishouden, samen met zeven andere gemeenten uit de
regio Utrecht West, opnieuw aanbesteden. Hiervoor hebben de gemeenten
een compleet nieuw aanbestedingsmodel ontwikkeld, het model Utrecht
West. Dit model is ontwikkeld in overleg met de Wmo raden. Ook zijn
verschillende leveranciers geraadpleegd. Op 26 september is het
raamwerk voor de aanbesteding gepubliceerd op
www.aanbestedingskalender.nl.
Kwaliteit en keuzevrijheid
Met het nieuwe model hebben de gemeenten meer mogelijkheden om te
sturen op resultaten. Het vastgestelde kwaliteitsniveau en een maximum
uurtarief zijn belangrijke maatstaven in het model. Elke leverancier
(bijvoorbeeld een thuiszorgorganisatie, zorgcentrum of schoonmaker)
die het kwaliteitsniveau kan bieden, tegen een maximum uurtarief van
EUR 22,- wordt gecontracteerd door de gemeente. Concreet betekent dit
tevens meer keuzevrijheid, want hoe meer leveranciers worden
gecontracteerd, hoe meer keuzevrijheid voor de cliënt.
Behoud vertrouwde hulp
Het onderscheid tussen hulp bij het huishouden 1 en 2 (HH1 en HH2)
blijft bestaan in het nieuwe model. Voor beide vormen van hulp geldt
één maximum uurtarief van EUR 22,-. Daarmee wordt het mogelijk dat
mensen hun vertrouwde hulp behouden. Als de vraag naar hulp bij het
huishouden van de cliënt verandert, kan de hulp bijgeschoold worden en
bij de cliënt blijven. Het takenpakket van de hulp bij het huishouder
wordt hierdoor breder en afwisselender.
Terugdringen alfahulpen
Een ander belangrijk aandachtspunt is het terugdringen van de inzet
van alfahulpen. Vooruitlopend op de landelijke wetswijziging, streven
de regiogemeenten ernaar dat de leveranciers nu al zoveel mogelijk
hulpen in dienstverband inzetten. In het nieuwe model wordt de hulp
bij het huishouden in natura niet geleverd met de alfahulpconstructie.
In deze constructie werkt de hulp zelfstandig en is de cliënt
werkgever van de hulp. Alleen als de cliënt hier zelf voor kiest is
dit mogelijk.
Informatie over deze aanbesteding verloopt via Significant,
contactpersoon mevrouw H.T. Kruimer. U kunt uw vragen, onder
vermelding van Hulp bij het huishouden gemeenten via e-mail richten
aan: hannah.kruimer@significant.nl, of per post via Significant,
t.a.v mevrouw H.T. Kruimer, Thorbeckelaan 91, 3771 ED, Barneveld.
---
9 oktober 2008
Banner zorg en overlast
Burgerjaarverslag2007