RTL Nederland maakt nieuwe organisatie bekend
Om haar marktleiderschap te versterken, gaat RTL Nederland zich
volledig richten op de kernactiviteiten televisie en radio. Daarnaast
zet het bedrijf sterk in op nieuwe media, zoals de verdere
ontwikkeling van digitale en mobiele media, crossmediale producten en
diensten. De organisatie van RTL Nederland wordt bovendien zo
aangepast dat optimaal kan worden ingespeeld op de behoefte aan
onderscheidende communicatieconcepten bij adverteerders. De technisch
facilitaire diensten van het bedrijfsonderdeel Broadcast Operations
gaat RTL Nederland uitbesteden.
Bert Habets, CEO van RTL Nederland: De mediamarkt verandert
razendsnel. Onze kijkers en luisteraars, maar ook adverteerders
stellen andere eisen. Om daarop in te spelen, rationaliseren we onze
organisatie, met een volledige focus op televisie, radio en nieuwe
media. We gaan minder managen en meer doen, we gaan onze afdeling
nieuwe media versterken en uitbreiden. Daarnaast besteden we
werkzaamheden uit die niet meer bij onze kernactiviteiten horen.
Eerder dit jaar maakte de directie van RTL Nederland al een nieuwe
strategie bekend voor de komende jaren. Het versterken van de
kernactiviteiten televisie, radio en nieuwe media, het bouwen aan een
zenderfamilie, groei door diversificatie van de inkomsten en het
zorgen voor een vernieuwend en onderscheidend productaanbod voor de
adverteerder zijn daarvan de belangrijkste doelstellingen. Om deze te
bereiken, zijn vandaag structurele wijzigingen in de organisatie
aangekondigd.
In de nieuwe opzet wordt ondernemerschap gestimuleerd; creativiteit,
ontwikkeling van talent en innovatie staan centraal. Het nieuwe RTL
Nederland wordt een platte, slagvaardige organisatie met heldere
keuzes in bedrijfsactiviteiten en het talent op de juiste plek. In de
nieuwe organisatie wordt integrale verantwoordelijkheid binnen de
business units televisie en nieuwe media belegd en maken de direct
ondersteunende functies deel uit van deze units. Er verdwijnt een
aanzienlijk aantal management- en coördinatiefuncties. Anderzijds
worden juist nieuwe functies gecreëerd en krijgt talent de kans om
door te groeien.
Door de organisatiewijzigingen verdwijnen de functies van zon 50
medewerkers. Voor een klein aantal van hen behoort doorgroeien of
overstappen naar een nieuwe functie tot de mogelijkheden.
De technisch facilitaire diensten van Broadcast Operations worden
ondergebracht bij een externe partij, marktleider DutchView, een
bedrijf dat dezelfde services biedt als Broadcast Operations.
DutchView zal het grootste deel van het personeel van Broadcast
Operations, circa 80 medewerkers, per 1 januari 2009 in dienst nemen.
De ondernemingsraad en de betrokken vakbonden zijn van de voorgenomen
reorganisatie op de hoogte gebracht. In de komende periode wordt met
de betrokken managers en medewerkers gewerkt aan de volledige
invulling van de nieuwe organisatie.
---
Noot aan de redactie: voor meer informatie kunt u contact opnemen met
Kim Koppenol, Interne en Externe Communicatie RTL Nederland via tel.
035-6718597. U kunt daarnaast ook onze website
www.pressroomrtlnederland.nl bezoeken.
RTL Group