GM groeit bijna twee keer zo snel als concurrenten in Oost-Europa
(10/9/2008)
De verkoop van General Motors (GM) Eastern European bereikt een record
van 318.245 voertuigen in de periode van januari tot september 2008,
met een marktaandeel van 10,4 procent. Een prestatie die de groei in
de regio fors overstijgt met een volumegroei van 43 procent (ten
opzichte van 23 procent in de sector). Het totale Europese volume van
GM daalt met 1,9 procent tot 1.620.619 voertuigen.
Chevrolet gaf het groeiritme aan met een recordverkoop van 385.653
voertuigen, een stijging met 17 procent, met een marktaandeel van 2,2
procent in heel Europa. De resultaten van GM Eastern Europe
compenseerden de moeilijke marktomstandigheden in West-Europa, waar
het volume met 10,7 procent achteruit ging tot 1.148.535 voertuigen
met een marktaandeel van 9,2 procent.
âWe worden geconfronteerd met nooit geziene economische uitdagingen
als gevolg van de wereldwijde economische crisis,â zegt Carl-Peter
Forster, voorzitter van GM Europe. âDe kredietcrisis en de inflatie,
die het resultaat is van de torenhoge olie- en grondstoffenprijzen,
hebben het consumentenvertrouwen een harde klap toegebracht. We zetten
alles op alles om deze moeilijke periode te doorstaan met een reeks
nieuwe producten â waaronder de nieuwe Opel Insignia en de Chevrolet
Cruze â en door onze productie en kosten zo strikt mogelijk te
beheren. We hebben echter ook hulp van politieke leiders nodig om de
trend te keren. Op het niveau van de EU en binnen de regeringen van de
individuele landen moet er actie worden ondernomen om de economie te
stimuleren, de kredietcrisis op te vangen en het consumentenvertrouwen
te herstellen,â voegt Forster hieraan toe.
âWe kunnen steunen op twee achtereenvolgende jaren van recordverkopen
en een sterke groei van onze merken in Europa,â zegt Brent Dewar,
vice-voorzitter Verkoop Marketing en Aftersales bij GM Europe. âWe
breiden de portefeuille uit, differentiëren onze merken en maken
gebruik van ons brede aanbod om verschillende klantengroepen aan te
spreken en aan de marktvereisten te voldoen.â
Agressieve groeistrategie van GM voor Centraal- en Oost-Europa werpt
vruchten af
De capaciteit van GM om in de belangrijkste opkomende markten van de
wereld te groeien, is fundamenteel voor het succes van het bedrijf op
lange termijn. Vorig jaar was bijna 40 procent van de totale verkoop
in de sector afkomstig van de opkomende markten. Tegen 2012 zullen de
opkomende markten waarschijnlijk 45 procent van de totale verkopen in
de sector voor hun rekening nemen.
Vandaag worden driekwart van alle nieuwe voertuigen nog in West-Europa
geleverd, maar tegen 2011 zal meer dan een derde van de Europese
leveringen in Centraal- en Oost-Europa gebeuren. Het leeuwendeel van
dit toenemende volume in het Oosten zal afkomstig zijn van Rusland,
waar vorig jaar meer dan 2,7 miljoen nieuwe autoâs werden verkocht.
Andere markten in de regio spelen echter ook een belangrijke rol.
De agressieve groeistrategie van GM voor Centraal- en Oost-Europa
werpt zijn vruchten af. GM groeide in Rusland bijna twee keer zo snel
als de sector over het jaar, met een verkoopstijging van 44 procent
tot 256.765 voertuigen (tegenover 23 procent voor de sector). GM
tekent ook een snelle groei op in markten zoals Oekraïne (26 procent
in 2008), Turkije (17 procent) en Polen (12 procent).
âHoewel de Russische en andere Oost-Europese markten vorige maand
terrein verloren, verwachten we dat de duurzame economische
ontwikkeling de levensstandaard en de vraag naar mobiliteit in
Oost-Europa zal blijven verhogen,â zegt Forster. âGM profiteert van
deze ontwikkeling door een ongeëvenaarde keuze van vijf
gedifferentieerde internationale merken aan te bieden en door zeer
snel een lokaal distributienetwerk en lokale productiecapaciteit uit
te bouwen. De trends die we zien in het verkoopvolume en de koopkracht
overtuigen ons ervan dat Oost-Europa, vooral Rusland, enorme
mogelijkheden biedt voor GM op lange termijn. Ondanks de huidige
uitdagende en competitieve automarkt in Europa, zal GM zich toeleggen
op het ontwikkelen van onze troeven in Rusland en de andere landen in
de regioâ, aldus Forster.
Chevrolet haalt nieuwe records
Ondanks de uitdagingen in West-Europa en de verzwakking in Rusland in
september, blijft Chevrolet aan kracht winnen in Europa, met sterke
verkoopprestaties voor alle modellen. Het merk registreerde zijn
grootste verkoopvolume en marktaandeel ooit in de periode
januari-september met 385.653 voertuigen en een marktaandeel van 2,2
procent.
âChevrolet speelt een zeer belangrijke rol als value brand. We hebben
de juiste autoâs voor de klanten in de opkomende markten van Centraal-
en Oost-Europa en we bewijzen ook dat we zeer concurrerend zijn in de
instapsegmenten in West-Europa,â verklaart Dewar.
Opel groeit snel in Centraal- en Oost-Europa
Opel/Vauxhall verkocht 1.174.534 voertuigen in Europa in
januari-september 2008, een daling met 6 procent tegenover vorig jaar.
Het merk staat voor dezelfde uitdagingen als de concurrenten in
West-Europa met een verkoopdaling van 10,7 procent in de regio. Toch
blijven de resultaten van Opel in Centraal- en Oost-Europa
indrukwekkend. Opel groeide in Oost-Europa bijna drie keer zo snel en
in Centraal-Europa bijna twee keer zo snel als de sector.
Opel verkocht in het jaar 2008 tot nu toe 78.051 voertuigen in
Rusland, een groei van 73,3 procent tegenover vorig jaar. Het merk
zette ook sterke prestaties neer in belangrijke markten als Polen
(plus 12,2 procent) en Turkije (plus 13,3 procent).
âWe zijn erg gelukkig met de zeer positieve commentaren over de nieuwe
Insignia. De modellen van de Insignia-familie, waaronder de 4- en
5-deurs, ecoFLEX en Sports Tourer, zijn uitgerust met baanbrekende
technologie en een aantrekkelijk design, die het algemene segment van
de middenklasse modellen een extra dimensie geven. We zijn ervan
overtuigd dat de Insignia het merkimago van Opel verder zal
verbeterenâ, zegt Dewar.
Verkopen van Saab, Cadillac en HUMMER
Saab verkocht 53.805 autoâs in Europa van januari tot september 2008.
De verkoop van Cadillac groeide met 3,1 procent tot 3.746 eenheden ten
opzichte van 2007 en het volume van HUMMER klom met 9,5 procent tot
1.781 eenheden.
AutoRai