Blauw New Media
---
Filevrije Dag ook echt file vrij!
Rotterdam , 7 oktober 2008
De Filevrije Dag wordt ook echt filevrij! Althans, als de werkende
Nederlander de daad bij het woord voegt. Bijna vier op de tien
Nederlanders die normaal gesproken tijdens de spits met de auto naar
hun werk gaan zijn van plan om mee te doen aan de Filevrije Dag. Dat
concludeert Blauw Research uit een onderzoek onder Nederlanders die
minimaal 24 uur per week werkzaam zijn. De Filevrije dag wordt op 9
oktober georganiseerd door ANWB, NS en Rabobank. Al met 10% minder
verkeer in de spits wordt het fileprobleem opgelost, volgens ANWB.
Kwart van werkende Nederlander vindt oplossen van files niet alleen
taak van overheid
Met name de fiets (36%) en het reizen op een ander tijdstip (24%)
wordt door deelnemers gezien als een manier waarop zij de spits gaan
mijden op deze Filevrije Dag. De fiets is vooral een goed alternatief
voor de jonge werkenden. Weinig deelnemers aan de Filevrije dag denken
met de trein naar hun werk te gaan (6%). Opvallend hierbij is dat
eenderde van de automobilisten wel denkt dat er als gevolg van de
Filevrije Dag chaos zal ontstaan op de treinstations. Hoewel de
intentie voor deelname aan de Filevrije Dag hoog is, vindt de helft
van de werkende Nederlanders dat het oplossen van files een taak is
van de overheid. Een kwart is het hier overigens niet mee eens. En als
deze laatste groep ook daadwerkelijk hiernaar zou handelen is het
fileprobleem ook opgelost.
Belangrijke rol voor werkgevers in voorkomen files
Eén van de belangrijkste redenen om de auto niet te laten staan
tijdens de spits op 9 oktober is omdat men geen last heeft van files
(44%). Ook is de slechte bereikbaarheid van het werk met het openbaar
vervoer een veel genoemde reden om toch die auto in te stappen.
Daarnaast is er ook nog een rol voor werkgevers weggelegd; 13% doet
niet mee aan de Filevrije Dag omdat de werkgever geen flexibele
werktijden toestaat. Voor een kwart laten de werkzaamheden thuiswerken
of flexibele werktijden niet toe waardoor deelname aan de Filevrije
Dag niet mogelijk is. Met name mannen doen niet mee omdat ze denken
dat het toch niet lukt om de dag filevrij te houden (19%).
60% van de werkende bevolking is bekend met de Filevrije Dag
Er is gevraagd naar zowel het verwachte eigen gedrag op 9 oktober als
naar wat men verwacht dat anderen gaan doen. Daarbij valt op dat 36%
denkt te gaan fietsen terwijl de inschatting over anderen is dat 12%
met de fiets zal gaan. In dat licht bezien is het ook frappant dat men
sceptisch is over het aantal kilometer file op 9 oktober; de helft
denkt dat er s ochtends om 8:00 uur toch meer dan 100 kilometer file
staat. Dit geldt eveneens voor de avondspits om 18:00. De Filevrije
Dag leeft onder de werkende bevolking; 60% is bekend met de Filevrije
Dag op 9 oktober. Ook heeft bijna de helft hiervan met anderen
gesproken over dit initiatief en weet men vaak te noemen dat ANWB een
van de initiatiefnemers is (77%).De bekendheid van NS (35% en Rabobank
(11%) als organisatoren loopt nog achter. Met name werkenden tot 30
jaar zijn goed bekend met de initiatiefnemers. Volgens Nederlanders
handelt met name ANWB met dit initiatief uit oprechte overtuiging.
Voor een kwart van de werkende Nederlanders gaat een filevrije Dag
zelfs niet ver genoeg. Zij hebben liever een geheel autovrije dag.
Over het onderzoek
Dit onderzoek is uitgevoerd door het online panel BlauwNL van Blauw
Research onder Nederlanders tussen de 18 en 65 jaar die minimaal 24
uur per week werkzaam zijn. In totaal hebben 690 mensen deelgenomen
aan het onderzoek. Na 9 oktober worden er aan het online panel van
BlauwNL opnieuw vragen gesteld over deelname aan de Filevrije Dag. De
uitkomsten van dit onderzoek verwachten wij in de loop van week 42
bekend te maken.
Over BlauwNL
BlauwNL is een Nederlands online consumentenpanel. Eind 2005 is Blauw
Research gestart met BlauwNL.nl, een grootschalig, kwalitatief
hoogwaardig research only Online Access Panel. Momenteel zijn er
35.000 panelleden ingeschreven.
Noot voor de pers:
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met: Caroline Nevens; +31
10 4000 988; Blauw Research BV
Over Blauw
Blauw Research B.V. is het snelst groeiende full service top 10
onderzoekbureau van Nederland met vestigingen in Rotterdam,
Amersfoort, Neurenberg en Londen. Ze ondersteunt bedrijven en
instellingen bij het nemen van beslissingen die leiden tot verbeterde
stakeholderrelaties, producten en diensten en inzet van middelen. Het
bureau levert wezenlijke informatie en heldere inzichten op basis van
gedegen onderzoek. Blauw Research staat voor betrokkenheid en
originaliteit en is gedreven om haar opdrachtgevers vooruit te helpen.
Blauw werkt voor (internationale) klanten in diverse branches o.a.
Public, FMCG, Durables, Finance, Energie - en is actief in diverse
werkvelden zoals Marketing, Communicatie, Sponsoring, Customer
Relations en Pricing. In 2008 verwacht Blauw Research internationaal
met 145 medewerkers een omzet van 16 miljoen te hebben gerealiseerd.
« terug