Stadsdeel Amsterdam Zuidoost


Markt Social return

7 oktober 2008

Wat is Social return en hoe werkt het?

Stadsdeel Zuidoost heeft Social return vorig jaar november verplicht gesteld. De gemeente Amsterdam heeft in april van dit jaar besloten om Social return verplicht te stellen voor álle gemeentelijke diensten en bedrijven. Maar wat is Social return nu precies en hoe werkt het? Donderdagmiddag 9 oktober wordt hier een antwoord op gegeven tijdens de markt Social return. Op deze markt zullen letterlijk voorbeelden te zien zijn van hoe invulling kan worden gegeven aan de uitvoering van Social return.

Social return is het stellen van sociale voorwaarden bij het aangaan van contracten met leveranciers. Dus als het stadsdeel bij een ondernemer een dienst of product inkoopt, dan vragen wij aan deze ondernemer om alles in het werk te stellen om bewoners die langs de kant staan te betrekken bij de opdracht, bijvoorbeeld door het beschikbaar stellen van stage- of werkplekken of het bieden van opleidingsmogelijkheden. Alles wat wordt ingekocht of aanbesteed levert zo, naast het gewone 'rendement' ook een concrete sociale winst (= return) op.

Stadsdeel Zuidoost heeft al de nodige ervaring met Social return. De markt vindt plaats in Brasserie Boerderij Langerlust, een leerwerkbedrijf in Zuidoost waar jongeren en volwassen met een grote afstand tot de arbeidsmarkt ervaring kunnen opdoen in de horeca, administratie, groen en techniek. Een ander succesvol leerwerkbedrijf in Zuidoost is lunchroom Sweet Store in de Amsterdamse Poort, waar Wajongeren een diploma kunnen halen en doorstromen naar een betaalde baan.

Jude Kehla, portefeuillehouder Arbeidsmarktbeleid: "Van de traditionele manieren om mensen aan het werk te helpen, bijvoorbeeld via re-integratietrajecten, profiteert nog lang niet iedereen. Het is daarom hoog tijd voor een andere aanpak. Er zijn altijd mensen die zelf niet in staat zijn een baan te vinden, omdat de afstand tot de arbeidsmarkt te groot is. Daar zul je extra moeite voor moeten doen, ook omdat werkgevers niet staan te popelen om hen in dienst te nemen. Ons antwoord hierop is Social return. We kunnen leveranciers niet dwingen om zich te binden aan onze sociale doelstellingen. Nog los van eventuele juridische consequenties veroorzaakt het animositeit. Wij kiezen voor een andere manier en doen een beroep op de creativiteit en de expertise van onze leveranciers."