Stadsdeel Amsterdam Zuidoost
Markt Social return
7 oktober 2008
Wat is Social return en hoe werkt het?
Stadsdeel Zuidoost heeft Social return vorig jaar november verplicht
gesteld. De gemeente Amsterdam heeft in april van dit jaar besloten om
Social return verplicht te stellen voor álle gemeentelijke diensten en
bedrijven. Maar wat is Social return nu precies en hoe werkt het?
Donderdagmiddag 9 oktober wordt hier een antwoord op gegeven tijdens
de markt Social return. Op deze markt zullen letterlijk voorbeelden te
zien zijn van hoe invulling kan worden gegeven aan de uitvoering van
Social return.
Social return is het stellen van sociale voorwaarden bij het aangaan
van contracten met leveranciers. Dus als het stadsdeel bij een
ondernemer een dienst of product inkoopt, dan vragen wij aan deze
ondernemer om alles in het werk te stellen om bewoners die langs de
kant staan te betrekken bij de opdracht, bijvoorbeeld door het
beschikbaar stellen van stage- of werkplekken of het bieden van
opleidingsmogelijkheden. Alles wat wordt ingekocht of aanbesteed
levert zo, naast het gewone 'rendement' ook een concrete sociale winst
(= return) op.
Stadsdeel Zuidoost heeft al de nodige ervaring met Social return. De
markt vindt plaats in Brasserie Boerderij Langerlust, een
leerwerkbedrijf in Zuidoost waar jongeren en volwassen met een grote
afstand tot de arbeidsmarkt ervaring kunnen opdoen in de horeca,
administratie, groen en techniek. Een ander succesvol leerwerkbedrijf
in Zuidoost is lunchroom Sweet Store in de Amsterdamse Poort, waar
Wajongeren een diploma kunnen halen en doorstromen naar een betaalde
baan.
Jude Kehla, portefeuillehouder Arbeidsmarktbeleid: "Van de
traditionele manieren om mensen aan het werk te helpen, bijvoorbeeld
via re-integratietrajecten, profiteert nog lang niet iedereen. Het is
daarom hoog tijd voor een andere aanpak. Er zijn altijd mensen die
zelf niet in staat zijn een baan te vinden, omdat de afstand tot de
arbeidsmarkt te groot is. Daar zul je extra moeite voor moeten doen,
ook omdat werkgevers niet staan te popelen om hen in dienst te nemen.
Ons antwoord hierop is Social return. We kunnen leveranciers niet
dwingen om zich te binden aan onze sociale doelstellingen. Nog los van
eventuele juridische consequenties veroorzaakt het animositeit. Wij
kiezen voor een andere manier en doen een beroep op de creativiteit en
de expertise van onze leveranciers."