Gezamenlijk persbericht INOP, Giralis en AOb
OnderwijsTopTalentPrijs 2008
De beste studenten van de lerarenopleidingen:
Samira Ezzoubaa (Fontys Pabo 's-Hertogenbosch)
Bardo Soer (Hogeschool Windesheim, Zwolle)
Tijdens haar afstudeeropdracht ontwikkelde pabo-studente Samira Ezzoubaa een stappenplan voor docenten om sociaal zwakke kinderen te leren samenwerken in de groep. Bardo Soer zette in de slotfase van zijn studie een vmbo-tl opleiding op voor leerlingen in de jeugdgevangenis. De jury vindt dat beide kandidaten voortreffelijk laten zien dat op de lerarenopleidingen toptalent rondloopt, waar het onderwijs de komende jaren veel aan zal hebben.
Staatssecretaris Sharon Dijksma reikte de OnderwijsTopTalentPrijs vanmiddag uit in de Rode Hoed in Amsterdam aan beide kandidaten. Zij werden gekozen uit negentien genomineerden van alle lerarenopleidingen. De prijs bestaat uit een bronzen trofee, een geldbedrag van duizend euro en een jaar gratis lidmaatschap van de Algemene Onderwijsbond.
Samira Ezzoubaa van de Fontys-pabo in 's Hertogenbosch liep stage op basisschool 't Span in Drunen. Zij boog zich over de vraag welke interventies nodig zijn om sociaal zwakke leerlingen zo toe te rusten dat zij sociale vaardigheden ontwikkelen om te kunnen samenwerken met andere kinderen in het huidige onderwijs. Volgens de jury heeft zij een prima stappenplan ontwikkeld voor collega's in de bovenbouw, zodat deze materiaal in handen kregen om deze ontwikkeling bij leerlingen te bevorderen binnen het coöperatief leren. "Het door haar ingezonden materiaal is verrassend en overtuigt de jury van haar capaciteiten als leerkracht", aldus het juryrapport. "De kandidate toont zich kritisch ten aanzien van de wijze waarop kinderen worden geobserveerd en de bestaande instrumenten." Alles bij elkaar meer dan voldoende reden om haar in de categorie primair onderwijs de OnderwijsTopTalentPrijs 2008 toe te kennen.
De jury was daarnaast onder de indruk van Bardo Soer van hogeschool Windesheim, die koos voor het geven van natuurkunde op de school De Sprengen van de jeugdgevangenis in Wapenveld. "Kundig, inventief, (zelf)kritisch en lerend", omschrijft het juryrapport zijn houding. Hij geeft een goede beschrijving van zijn doelstelling: het ontwikkelen van een VMBO TL opleiding binnen een inrichting. Belangrijker nog dan zijn werk - verrassend en kundig - vindt de jury zijn instelling als leerkracht. "Deze kandidaat is niet bang voor kritische zelfbeschouwing. Hij stelt zich erg lerend en onderzoekend op." Reden om hem de OnderwijsTop TalentPrijs voor het voortgezet onderwijs 2008 toe te kennen. Bardo Soer was bij de prijsuitreiking niet aanwezig vanwege een onderwijsproject dat hij uitvoert op Bali.