Brussel, 8 oktober 2008
Consumentenbescherming: Commissie doet voorstellen voor EU-rechten voor
consumenten
De Europese Commissie heeft vandaag voorstellen gedaan om consumenten in de
hele EU meer rechten te geven en het winkelen via internet en in winkels te
vergemakkelijken. De nieuwe voorstellen garanderen consumenten, ongeacht
waar in de EU zij winkelen, duidelijke informatie over prijzen en bijkomende
kosten voordat zij een overeenkomst tekenen. Het voorstel beschermt de
consument beter tegen late levering en niet-levering en stelt harde, in de
hele EU geldende, consumentenrechten vast over kwesties zoals bedenktijd,
terugbetalingen, vergoedingen, reparaties, garanties en oneerlijke
contractbedingen. De voorgestelde richtlijn 'consumentenrechten'
vereenvoudigt vier bestaande richtlijnen op het gebied van
consumentenrechten en brengt ze samen in één pakket van voorschriften. De
richtlijn richt zich op e-handel in het kader van een grondige herziening en
verbetering van de bestaande consumentenrechten in de EU bij aankopen via
internet en in winkels. Het doel is het consumentenvertrouwen te vergroten
en tegelijkertijd de administratieve rompslomp te verminderen die ertoe
leidt dat ondernemingen binnen de landsgrenzen blijven en de consument een
ruimere keuze en interessante aanbiedingen misloopt. Een standaardpakket van
voorwaarden voor consumentenovereenkomsten zal de nalevingskosten
aanzienlijk verlagen - met tot 97% voor marktdeelnemers die in de hele EU
actief zijn. De voorgestelde richtlijn verbetert de bestaande
consumentenbescherming op de gebieden waarover de afgelopen jaren veel
klachten zijn ontvangen, zoals verkooptechnieken waarbij de consument onder
druk wordt gezet. De wetgeving wordt aangepast aan nieuwe technologieën en
verkoopmethodes, zoals m-handel en online-veilingen (bijvoorbeeld e-Bay).
Het nieuwe voorstel bevat een duidelijk voorschrift dat op het verkooppunt
duidelijke informatie over de rechten van de consument moet worden gegeven.
EU-commissaris voor consumentenbescherming Meglena Kuneva zei het
volgende: "Nu de huishoudbudgets onder druk staan en de burgers zich
veel zorgen maken over hun koopkracht, is het des te belangrijker dat
de consument prijzen kan vergelijken en kan rondkijken waar hij het
beste aanbod kan krijgen. Deze nieuwe voorschriften moeten de
bescherming verbeteren en de mazen in de wet dichten op belangrijke
gebieden waar het consumentenvertrouwen wordt ondermijnd. De interne
markt heeft het potentieel om de consument veel meer keuze en
mogelijkheden te bieden. Maar dan moeten we wel in de hele EU een
juridisch vangnet hebben zodat de consument met een gerust hart overal
zijn aankopen kan doen."
Belangrijke feiten en cijfers
Internet is een instrument waarmee de consument veel macht in handen
heeft gekregen. Het biedt een schat aan informatie over producten en
prijzen en verleent eenvoudige toegang tot veel meer detailhandelaren
dan ooit het geval was. Reeds 150 miljoen EU-burgers - een derde van
de bevolking - doen aankopen via internet. Tot dusverre winkelen er
slechts 30 miljoen online over de grens binnen de EU.
In totaal besteden degenen die over de grens kopen gemiddeld 800 euro
per jaar, wat neerkomt op een totaal van 24 miljard euro. Hieruit
blijkt het enorme potentieel van de internetmarkt indien meer mensen
het zouden aandurven om over de nationale grens te winkelen.
De huidige voorschriften
De huidige EU-wetgeving voor consumentenbescherming is gebaseerd op
vier richtlijnen: Oneerlijke contractvoorwaarden , Verkoop en
garantie^ , Verkoop op afstand^ en Huis-aan-huisverkoop . Deze
richtlijnen omvatten bepaalde mimimumvoorschriften; in de loop van de
jaren hebben de lidstaten ongecoördineerd voorschriften toegevoegd,
zodat de EU-recht op het gebied van consumentencontracten een
lappendeken van 27 verschillende rechtsstelsels is geworden met
uiteenlopende informatieverplichtingen, bedenktijden die variëren van
7 tot 14 dagen en uiteenlopende verplichtingen met betrekking tot
terugbetalingen en reparaties.
Het nieuwe voorstel
De richtlijn `consumentenrechten' betreft overeenkomsten voor de
verkoop van goederen en diensten door bedrijven aan de consument
(`business-to-consumer" - B2C). Hieronder vallen in principe alle
contracten, d.w.z. aankopen in winkels, op afstand en via
huis-aan-huisverkoop.
* Precontractuele informatie: De richtlijn verplicht de handelaar om
de consument bij alle overeenkomsten duidelijke informatie te
geven, zodat de consument met kennis van zaken een keuze kan maken
en onder meer op de hoogte is van de voornaamste kenmerken van het
product, het geografische adres en de identiteit van de handelaar,
de prijs inclusief belastingen en alle extra vracht-, bezorgings-
of portokosten.
* Voorschriften betreffende levering en risico-overdracht aan de
consument (nu nog niet geregeld op EU-niveau): De handelaar
beschikt over een termijn van 30 kalenderdagen vanaf de
ondertekening van het contract om het goed aan de consument te
leveren. De handelaar draagt het risico en de kosten van
aantasting of verlies van het goed tot het moment waarop de
consument het goed ontvangt. Indien de levering te laat is of
uitblijft, heeft de consument een recht - dat in de meeste
lidstaten nieuw is - op terugbetaling, zo spoedig mogelijk en in
elk geval binnen zeven dagen na de leveringsdatum.
* Bedenktijd (verkoop op afstand, bv. verkoop via internet, gsm,
catalogus en verkoop onder druk): Een in de hele EU geldende
afkoelingsperiode van 14 kalenderdagen waarbinnen de consument
zich kan bedenken. Invoering van een gemakkelijk te gebruiken
standaard-annuleringsformulier.
* Reparaties, vervanging, garanties: Om meer zekerheid te bieden,
krijgen alle consumenten die een ondeugdelijk product hebben
gekocht de beschikking over één en hetzelfde standaardpakket van
rechtsmiddelen (in eerste instantie reparatie of vervanging,
gevolgd door een korting op de prijs of schadevergoeding).
* Oneerlijke contractvoorwaarden: Een nieuwe zwarte lijst van
oneerlijke contractvoorwaarden die in alle gevallen in de hele EU
verboden zijn en een in de hele EU geldende grijze lijst met
contractvoorwaarden die als oneerlijk worden beschouwd indien de
handelaar niet het tegendeel bewijst.
De bescherming wordt ook op vele gebieden verbeterd, zoals
* online-veilingen: op grond van de richtlijn moeten veilingen, met
inbegrip van elektronische veilingen, aan de standaardinformatie
verplichtingen voldoen.
* verkoop onder druk: de bescherming tegen verkoop onder druk -
verkopen verricht buiten de bedrijfsgebouwen / "direct selling" -
wordt aanzienlijk verbeterd naar aanleiding van veel klachten van
consumenten, vooral over situaties waarbij sprake was van verkoop
onder druk en onvoldoende consumentenbescherming werd geboden, met
een ruimere nieuwe definitie van overeenkomsten uit directe
verkoop en andere maatregelen om de mazen in de wet te dichten
Hoe gaat het verder?
De richtlijn contractenrecht moet worden goedgekeurd door het Europees
Parlement en de regeringen van de EU in de Raad van ministers alvorens
in werking te treden.
http://ec.europa.eu/consumers/overview/cons_policy/index_en.htm
---
Richtlijn 93/13/EEG van de Raad: oneerlijke contractvoorwaarden
Richtlijn 1999/44/EG: verkoop van en de garanties voor
consumptiegoederen
Richtlijn 97/7/EG: verkoop op afstand
Richtlijn 85/577/EEG van de Raad: huis-aan-huisverkoop
European Union