Ingezonden persbericht


Amadeus en Vueling sluiten distributieovereenkomst voor Benelux


· Vueling integreert BSP-betalingssysteem en e-ticketing voor betere afstemming op feitelijke werkwijze reisbureaus.


· Vueling publiceert merendeel programma zomer 2009 voor Amsterdam en Brussel

Hoofddorp, Nederland, 8 oktober 2008 ­ Vueling heeft om haar positie in het netwerk van Nederlandse en Belgische reisbureaus te versterken een overeenkomst met Amadeus gesloten. Deze behelst de distributie van haar volledige ticketaanbod voor de gehele Benelux via dit vermaarde wereldwijde distributiesysteem. Tevens gebruikt Vueling voortaan het BSP-systeem van IATA als een van haar standaardbetalingssystemen.

Op deze wijze komt Vueling dichter bij de reisbureaus te staan, omdat deze volledige toegang krijgen tot alle tickets en tarieven van de maatschappij. Dankzij BSP kan Vueling ook nieuwe boekings- en e-ticketingfuncties bieden, zoals restitutie en betaling in contanten.

Met de toetreding van Vueling tot Amadeus worden de werkzaamheden van reisbureaus vereenvoudigd. Vanaf vandaag kunnen ze de tickets van Vueling net zo boeken en uitgeven als die van andere maatschappijen en loopt de betaling via BSP. Op deze manier past de luchtvaartmaatschappij zich aan de dagelijkse werkwijze van de reisbureaus aan.

De reisbureaus hebben ook toegang tot het onlangs gelanceerde Flextarief, een product dat speciaal is ontwikkeld voor passagiers die flexibiliteit bij hun boeking wensen. Dit soort tickets biedt bepaalde wijzigingsmogelijkheden, zoals van data en vluchtschema's, en ook een aantal kostenloze diensten, zoals een gratis ingecheckte eerste koffer en stoelkeuze; diensten die via andere verkoopkanalen, zoals internet, apart in rekening worden gebracht.

Naast toegang tot alle reguliere en flextarieven van Vueling biedt Amadeus reisbureaus ook de Negofares van Vueling aan. Dit zijn tarieven die na speciale onderhandelingen tussen maatschappij en klant tot stand komen.

Machiel Troost, Country Manager van Vueling voor de Benelux, legt uit dat deze overeenkomst voorvloeit uit de gewijzigde strategie van Vueling: "Wij streven naar multichannel-distributie door prioriteit te geven aan de verkoop via het reisbureau. Wij hebben onze werkwijze afgestemd op die van het reisbureau, in plaats van te verwachten dat het andersom gebeurt. Om die reden geven we nu elektronische tickets uit, hebben we ons aangesloten bij het BSP-systeem en zijn we veel duidelijker aanwezig in Amadeus."

"We zijn erg blij met de distributieovereenkomst tussen Amadeus en Vueling," aldus Olaf Leenders, Director Marketing & Product Management. "Dit versterkt de relatie die wij reeds hebben met Vueling in een aantal andere Europese markten. De integratie van Vueling in de Amadeus- omgeving betekent opnieuw een uitbreiding van het aantal low cost maatschappijen in ons systeem. Tevens benadrukt het ons streven om reisbureaus in de Benelux via Amadeus een breed aanbod aan content te geven. Het bevestigt het vertrouwen dat luchtvaartpartners in Amadeus hebben als IT-technologiepartner."

Ga voor meer informatie over het programma zomer 2009 van Vueling voor Amsterdam en Brussel naar onze website www.vueling.com


- einde ­

Opmerkingen voor de redactie

Vueling Airlines ging in juli 2004 de lucht in met als doel uitstekende service op de grond en aan boord tegen zeer concurrerende prijzen te bieden. Het is een maatschappij waar zulke schijnbaar onverenigbare doelstellingen perfect compatibel bleken te zijn.

Met dit doel voor ogen betrad Vueling de Europese luchtvaartmarkt als de eerste maatschappij van de nieuwe generatie: een maatschappij met vriendelijk personeel zonder barrières tussen hen en de klant, die met nieuwe vliegtuigen op belangrijke luchthavens ging vliegen. Zo simpel was het.

Vueling beschikt momenteel over een vloot van 19 splinternieuwe toestellen van het type Airbus A320 en vliegt vanaf 25 luchthavens op 47 routes. In september 2008 vervoerde Vueling haar 15-miljoenste passagier. Ga voor meer informatie naar www.vueling.com.

Over Amadeus
Amadeus is voor aanbieders, verkopers en afnemers van reizen de favoriete technologiepartner in de branche. Amadeus levert distributie-, IT- en verkoopoplossingen waarmee de klant kan inspelen op, groeien binnen en succes hebben in de snel veranderende reisindustrie. Tot de groepen klanten behoren aanbieders van reizen (luchtvaartmaatschappijen, hotels, autoverhuurbedrijven, spoorwegmaatschappijen, veerbootbedrijven, cruiselijnen, verzekeringsmaatschappijen en touroperators), verkopers van reizen (reisbureaus) en afnemers van reizen (bedrijven en reizigers). De oplossingen zijn ingedeeld in vier categorieën: Distribution & Content, Sales & e-Commerce, Business Management en Services & Consulting.

De belangrijkste bedrijfslocaties van Amadeus bevinden zich in Madrid (hoofdkantoor en marketing), Nice (ontwikkeling) en Erding (operationele taken ­ centrum voor gegevensverwerking). Daarnaast heeft Amadeus regionale kantoren in Miami, Buenos Aires en Bangkok. Op klantniveau is Amadeus actief in 76 landen en op meer dan 217 markten. Amadeus heeft wereldwijd, 8500 werknemers met 95 verschillende nationaliteiten in dienst.

Meer informatie over de luchtvaartoplossingen van Amadeus vindt u op: www.benelux.amadeus.com

Persdienst:
Amadeus Benelux
Luc Pannecoeck
T: +32 2 257 99 11 / +31 23 554 1430
F: +32 2 460 03 84 / +31 23 562 4272
E-mail : infobe@benelux.amadeus.com / infonl@benelux.amadeus.com

Vueling
Machiel Troost
Country Manager Benelux
T: +34 660 025 256
machiel.troost@vueling.com

Alfons Claver/Patricia Burgos/Barbara Fisa
Public Relations department
T: +34 93 378 78 83
press@vueling.com


---- --