Landschap Noord-Holland


Persbericht

Castricum, 30 september 2008

Leerlingen St. Jozef uit t Zand planten stinsenbollen in houtwallen Zijpe

Volgend voorjaar kan iedereen langs de Korte Ruigeweg in de Zijpe genieten van bloeiende wilde hyacint, sneeuwklokje, bostulp, winterakoniet en bosanemoon. Leerlingen van groep 8 van basisschool St. Jozef uit t Zand gaan namelijk op 8 oktober stinsenbollen planten in de houtwal. Het is de kroon op het werk van het houtwalherstelplan waaraan door gemeente, Hoogheemraadschap, aanwonende eigenaars en Landschap Noord-Holland wordt gewerkt. Twee jaar geleden is een vergelijkbare actie gehouden in een ander deel van de Korte Ruigeweg, met elk voorjaar een fleurig resultaat.

Houtwallen zijn bijzonder voor Noord-Holland en helemaal voor de Zijpe, waar het landschap wordt gedomineerd door akkerbouw en bollenteelt. De Zijpepolder is in 1597 als eerste grote droogmakerij ontstaan door het indijken van aangeslibde zand- en wadplaten. De polder is doorsneden door drie assen waarlangs de boerderijen zijn gebouwd. Langs deze wegen zijn al vrij snel na de inpoldering houtwallen geplant, bedoelt als windvanger. Deze bomen werden ook gebruikt als hak- en geriefhout. Tijdens de oorlogsjaren is het hakhout gekapt en na 1950 heeft er bijna geen hakhoutbeheer plaatsgevonden. Daardoor zijn de boomkronen nu te zwaar geworden en dreigen de stobben te scheuren of af te sterven. Hierdoor vallen er gaten in de karakteristieke houtwallen, waardoor de functie als windvanger wegvalt en ook de ecologische waarde afneemt. Door weer hakhoutbeheer toe te passen, worden de houtwallen verjongd.

Het planten door de circa 24 leerlingen gebeurt tussen de Keins en het Noordhollands Kanaal en wordt begeleid door eigenaren van de houtwallen en Landschap Noord-Holland. Het werk maakt deel uit van een herstelplan voor alle houtwallen in de Zijpe. Dit plan wordt gedragen door de gemeente Zijpe, het Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier en de eigenaren van de houtwallen. Landschap Noord-Holland begeleidt het project.