Ingezonden persbericht
PERSBERICHT
Leidschendam, 8 oktober 2008
Herziening Europees consumentenrecht belangrijke stap in goede richting
Platform Detailhandel Nederland verwelkomt dat eurocommissaris voor consumentenbescherming Meglena Kuneva vandaag met voorstellen is gekomen om het Europees consumentenrecht in alle 27 lidstaten gelijk te trekken. Nu is er sprake van grote verschillen omdat de huidige regels voor Europees consumentenrecht slechts minimumharmonisatie zijn, waar lidstaten bovenuit mogen gaan. In de praktijk gebeurt dit veelvuldig. Als gevolg is er sprake van een gefragmenteerde markt die veel onzekerheid oplevert voor consumenten die grensoverschrijdend willen kopen en winkeliers die grensoverschrijdend willen verkopen.
Platform Detailhandel Nederland juicht in het bijzonder toe dat Kuneva volledig de periode wil harmoniseren waarin een consument het recht heeft een winkelier aan te spreken in het geval hij bij de winkelier een product heeft gekocht dat niet in overeenstemming is met de verwachtingen die hij hiervan mocht hebben op basis van de gesloten overeenkomst. Indien bij een product sprake is van zogeheten non-conformiteit, oftewel gebreken, heeft de consument een aantal rechten. Hij kan herstel of vervanging verlangen of om een passende prijsverlaging of ontbinding van de koopovereenkomst verzoeken.
Momenteel kan de consument in de Europese Unie deze rechten uitoefenen binnen een termijn van minimaal twee jaar na aflevering van het goed. Kuneva stelt nu voor daar een vaste termijn van te maken van maximaal twee jaar.
Dit is een belangrijke stap voorwaarts omdat een vaste Europese vervaltermijn waarbinnen non-conformiteit mag worden geclaimd, voor zowel consumenten, leveranciers en winkeliers maximale duidelijkheid creëert.
De huidige situatie in Nederland levert veel onduidelijkheid en irritatie op en aan de zijde van de consument zelfs in toenemende mate agressie. Nederland heeft bij implementatie van de huidige Europese consumentenwetgeving gekozen voor een periode waarbinnen non-conformiteit kan worden geclaimd van minimaal twee jaar. In de praktijk wordt gewerkt met de verwachting die een consument heeft van de levensduur van een product. Deze verwachting kan afhankelijk van het soort product langer zijn dan twee jaar.
Dit systeem levert grote uitvoeringsproblemen op. Zo is onduidelijk wat de exacte gebruiksduurverwachting is per product. Er circuleren verschillende lijsten per product. Daarbij doen zich lastige vragen voor. Gaat een bankstel van euro 1000 per definitie minder lang mee dan een bankstel van euro 3000? Is de gebruiksduurverwachting van een espressoapparaat in Nederland langer dan in Oostenrijk?
Bovendien stellen grote internationale leveranciers hun eigen voorwaarden, hierop maken ze voor Nederland geen uitzondering. Vooral voor kleine Nederlandse winkeliers levert het door grote leveranciers hanteren van eigen uitvoeringsregels ten aanzien van non-conformiteit problemen op. Kleine winkeliers hebben deze in de praktijk maar te slikken, zodat het recht van regres van de schade door de winkelier op de leverancier niet altijd wordt gehaald en de consument niet altijd zijn recht krijgt. Dit klemt temeer omdat door gebrekkige voorlichting en consumentenprogramma's consumenten in toenemende mate zich onredelijk en vaker agressief opstellen.
Het Platform Detailhandel Nederland is het samenwerkingsverband van de Nationale Winkelraad van MKB-Nederland en de Raad Nederlandse Detailhandel (RND