Consumentenbond
---
8 oktober 2008
Supermarkt moet gezonde keuze nog meer promoten
De brancheorganisatie van supermarkten (CBL) heeft dinsdag 7 oktober
de Tweede Kamer geïnformeerd over hun inspanningen om consumenten te
helpen bij het maken van een gezonde keuze. De Consumentenbond juicht
het toe dat supermarkten actie ondernemen, maar vindt ook dat de
initiatieven nog te weinig zoden aan de dijk zetten.
Het CBL noemt in zijn boek tal van voorbeelden. De beste actie is van
supermarkt Em-té, die het krachtige instrument van kidsmarketing juist
gebruikt om een gezond product (Disney FunFruit) aan te bieden. Dit
voorbeeld verdient navolging, te meer omdat kidsmarketing nu nog
vooral wordt ingezet om nog meer koek, snoep, chips en frisdrank te
verkopen.
`Super Gezonder'
In juni concludeerde de Consumentenbond op basis van het onderzoek
`Super Gezonder?' dat supermarkten nog onvoldoende den om de gezonde
keuze de makkelijke keuze te laten zijn. De bond adviseert een
krachtiger beleid vanuit de overheid en heeft voor supermarkten een
`boodschappenlijst' met 5 concrete aanbevelingen:
meer gezonde aanbiedingen
* geen snoep op kinderhoogte
* volledige voedingswaarde op alle producten
* minder zout en verzadigd vet
* zorg voor zeurvrije kassa's