Gemeente Amsterdam


Bezoekadres
Stadhuis, Amstel 1
1011 PN Amsterdam
Directie Communicatie
Postbus 202
1000 AE Amsterdam
Telefoon 020 552 2117
Fax 020 624 5550
www.amsterdam.nl

Persbericht

Datum 8 oktober 2008

Kenmerk 195

Forse impuls voor Amsterdamse kunst en cultuur

College presenteert concept-Kunstenplan 2009-2012

Het college van B&W heeft vandaag zijn voorstellen voor het Kunstenplan 2009-2012 gepresenteerd. Hierin is vastgelegd in welke richting het Kunst en Cultuurbeleid van de gemeente Amsterdam zich de komende vier jaar beweegt. Het concept- Kunstenplan bevat voorstellen voor de meerjarige subsidiëring van 128 instellingen.

Voor het nieuwe Kunstenplan is een ruimer budget beschikbaar dan in de huidige periode: 4 miljoen voor het Kunstenplan zelf en 4,5 miljoen voor de aanpak van het cultureel vastgoed. Deze bedragen zijn inclusief de 2 miljoen voor het Kunstenplan en de 2,5 miljoen voor het cultureel vastgoed waartoe de gemeenteraad vorig jaar al besloot.

Meerjarige subsidiëring Voor het Kunstenplan 2009-2012 zijn 259 subsidieverzoeken van culturele instellingen behandeld. Mede op basis van de adviezen van de Amsterdamse Kunstraad stelt het college voor om 128 aanvragen te honoreren. Hiermee is in totaal een bedrag van bijna 86 miljoen gemoeid.
Wethouder Carolien Gehrels (Cultuur): "Het was niet altijd makkelijk om een goede en evenwichtige afweging te maken. We zijn kritisch geweest en hebben ons ten eerste afgevraagd welke taken nu expliciet bij het lokaal bestuur liggen. Ook hebben we bij de beoordeling heel scherp gekeken welke instellingen nu werkelijk aan vernieuwing bijdragen. We hebben gelet op voldoende signalen van goed ondernemerschap bij de instellingen en, ook heel belangrijk, doen we met dit voorstel voldoende recht aan de diversiteit die zo kenmerkend is voor Amsterdam! Want ik wil me inzetten voor Kunst en Cultuur voor álle Amsterdammers."

Vier ambities
In het Kunstenplan 2009-2012 heeft het college vier heldere ambities vastgelegd, die als volgt zijn benoemd: Talentontwikkeling, Laboratorium, Wereldklasse en Prachtstad. Onder Wereldklasse wordt verstaan: Het mooiste en beste dat Amsterdam te bieden heeft, instellingen van internationaal erkend vakmanschap. Instellingen als het Koninklijk Concertgebouworkest, Toneelgroep Amsterdam, Het Nationale Ballet, Museum het Rembrandthuis, het Holland Festival en de nieuwe Openbare Bibliotheek. Internationaal erkend, maar daarom niet minder kwetsbaar. Daarom verdienen ook deze instellingen soms extra steun. Onze internationaal erkende kunstenaars moeten worden gekoesterd. Zulke instellingen en kunstenaars dragen immers bij aan de status van Amsterdam als topstad, als gewilde vestigingsplaats voor personen en bedrijven. De ambitie Prachtstad betekent dat kunst dáár moet worden gestimuleerd waar ze ontstaat. Daarom krijgen Podium Mozaïek in Bos en Lommer, Krater en ZO! in Zuidoost, het Over `t IJ-festival in Noord, Studio West in Nieuw West, MC in Westerpark, Marmoucha en Cultuurlab extra steun. Cultuur draagt bij aan de zeggingskracht van de stad en het is de grootstedelijke verantwoordelijkheid om daarbij verder te kijken dan het Centrum. Het Centrum zelf blijft hierbij ook van belang, want ook het Rozentheater moet blijven door de doelgroep die het theater aanspreekt.

De ambitie Laboratorium verdient meer aandacht dan ze tot nu toe kreeg. Deze ambitie staat immers voor twee wezenlijke eigenschappen van Kunst en Cultuur, namelijk vernieuwing en innovatie. Instellingen die de grenzen van hun discipline opzoeken zijn wegbereiders voor nieuwe ontwikkelingen in Kunst en Cultuur. Zulke originaliteit en vernieuwing worden gesteund door extra te investeren in Smart Project Space, Waag Society en Imagine IC.
De ambitie Talentontwikkeling is naar de overtuiging van de gemeente Amsterdam de belangrijkste van de vier. In de ontwikkeling van jonge mensen zijn Kunst en Cultuur geen luxeartikelen, maar een basisbehoefte. Ze dragen bij aan harmonieuze zelfontplooiing en een gezond zelfbewustzijn van de jongeren zelf, daarmee aan vermindering van de tweedeling van de stad. Daarom worden initiatieven als NedPho Go!, Aslan, HW, 5 O'Clock Class Zuidoost, Cinekid en Planet jr. Productions gesteund. Zij laten de enorme voordelen zien van opgroeien in een grote stad. Zij dragen er toe bij dat jongeren kunnen zeggen: Wat ben ik blij dat ik in Amsterdam ben opgegroeid!

Pb-195