Hogeschool Windesheim
Persbericht, 30 september 2008
Debat, gesprek en discussie over het binnenklimaat op scholen, in
Peper & Zout: Smaakmakende gesprekken in Zwolle op 8 oktober, in
aansluiting op het thema van de Nationale Onderwijsweek: Naar een
gezonde school.
Op 1 september zijn in Zwolle twee basisscholen geopend die het
predicaat âGezonde Klassen Scholenâ mogen dragen. Mooi voor deze
scholen maar het betekent ook dat 98% van de basisscholen in Zwolle
nog geen gezond binnenklimaat heeft. Deze kinderen bijten voorlopig
nog in het stof en hebben te warme of te koude lokalen. Ventilatie
gebeurt hier op de oude manier: ramen open, ramen dicht, wat een enorm
verlies aan energie betekent. Alles behalve duurzaam. Maar ventilatie
is noodzakelijk omdat de CO2 uitstoot in klaslokalen gedurende de dag
enorm oploopt. Daardoor gaan de prestaties van leerlingen én
leerkrachten achteruit.
Drie Zwolse bedrijven hebben een oplossing: geen verlies van warmte,
schone lokalen, schone lucht én geen onnodig verlies van warmte. Een
duurzaam product, waarvan het belang voor vele partijen overduidelijk
is en dus rap ingevoerd moet worden. Zou je zeggen. Maar zo eenvoudig
ligt dat niet. Waar ligt dat aan? Aan gebrek aan financiële middelen?
Of willen we teveel? Kunnen we er zelf voor zorgen dat dergelijke
goede ideeën sneller in en doorgevoerd worden? En hebben wij daar
invloed op? Sprekers zijn: De heer Ab de Graaf, manager Business
Development J.E. StorkAir en De heer Joost Kuijper, innovatiemanager
Zwolle-Kampen Netwerkstad. De avond staat onder leiding van Jelmer
Krom, woordvoerder van het Astma Fonds. De avond vindt plaats op
woensdagavond 8 oktober, om 20.00 uur in het pand Koestraat 3 (naast
Odeon).
Van 5 t/m 12 oktober is er de Nationale Onderwijsweek. Thema is: naar
een gezonde school. Een van de aspecten van een gezonde school is de
luchtkwaliteit in scholen. Die is niet goed. Zoân 80% van de scholen
in Nederland kampt met een slecht binnenklimaat. Dat zie je niet, maar
je herkent het aan een muffe lucht die vaak lang blijft hangen, de
beslagen ramen en de tocht als er geventileerd wordt.
Een slecht binnenklimaat veroorzaakt allerlei klachten.
Zo is aangetoond dat het concentratievermogen van leerlingen én
leerkrachten achteruit gaat als het CO2 gehalte gedurende de dag in
een klaslokaal stijgt. Kinderen die werken in een goed binnenklimaat,
presteren aantoonbaar beter. Ventileren door ramen open te zetten is
praktisch niet altijd een oplossing of haalbaar. Daarnaast is het
energie verslindend, slecht voor het milieu en de energiekosten â die
scholen zelf moeten betalen - rijzen de pan uit.
Ook is uit onderzoek gebleken dat ongeveer een kwart van het
gemiddelde ziekteverzuim op scholen is toe te schrijven aan een slecht
binnenklimaat. Om nog maar niet te spreken over kinderen die last
hebben van luchtwegproblemen. Voor hen is het uiteraard een verademing
als het klimaat schoner en frisser is, en de school schoon is. Kortom:
elke school krijgt binnenkort een systeem waarmee het binnenklimaat
fris en schoon is?
Dat ligt toch even iets anders. Innovatieve producten als deze worden
niet zo snel in en doorgevoerd als we zouden willen. Ook niet als ze
zo overduidelijk op allerlei gebied een meerwaarde hebben.
Hoe komt het dat innovaties maar langzaam doorgevoerd worden? Ligt het
nu alleen aan de al of niet beschikbare financiële middelen? Of
willen we teveel en moeten we keuzes maken? Misschien zijn er andere
oplossingen mogelijk? Kunnen wij zelf oplossingen aandragen? Hebben
hierop invloed?
Op deze avond zijn er twee sprekers:
De heer Ab de Graaf, manager Business Development J.E. StorkAir en
De heer Joost Kuijper, Innovatiemanager Zwolle-Kampen Netwerkstad
De avond staat onder leiding van Jelmer Krom, woordvoerder van het
Astma Fonds.