Ingezonden persbericht
Pe
Kwart VvE-leden weet niet exact waar hij voor betaalt
r
Veel leden van een Vereniging van Eigenaren (VvE) betalen zonder dat zij precies weten waarvoor. Van
s de VvE'ers weet 23% niet precies waaraan zijn bijdrage wordt besteed. De bijdrage aan hun VvE is voor
de meeste leden (42%) tussen 100 en 199 per maa
nd. Een kwart betaalt tussen 50 en 99. Dit blijk
t
b uit onderzoek van WoonKennis ten behoeve van het WoonKennis Jaarrapport dat begin november
verschijnt. WoonKennis is een zelfstandig onderdeel van BouwKennis en levert informatie over de
e woonconsument.
r Bewoners van een koopappartement worden automatisch lid van de VvE van het gebouw dat ze betrekken. In
de meeste gevallen betalen zij ook een maandelijkse bijdrage aan de VvE. Dit geld wordt volgens zeven van de
ic tien VvE-leden besteed aan onderhoudswerkzaamheden. Een kwart weet niet precies wat er met zijn
maandelijkse bijdrage gebeurt. Het is opmerkelijk dat zij aanzienlijke bedragen besteden zonder te weten waar
het geld naartoe gaat. Van de VvE-leden noemt 17% verfraaiing van het pand als bestemming voor haar
h lidmaatschapsgeld en volgens 15% gaat dat geld naar energiezuinige maatregelen.
t Besteding merendeel maandelijkse bijdragen van VvE's (in %)
Onderhoudswerkzaamheden 70
Verfraaiing van het pand 17
Energiezuinige maatregelen 15
Schoonmaak 2
Anders 9
Weet niet 23
Bron: WoonKennis, september 2008
Kosten lidmaatschapsgeld
De kosten voor het lidmaatschap van een VvE lopen sterk uiteen. Het grootste deel van de VvE-leden, 42%,
betaalt tussen de 100 en 199. De één na grootst
e groep, bestaande uit een kwart van de VvE-leden draagt
tussen 50 en 99 bij. Een bijdrage van minder dan
50 wordt betaald door 17% van de VvE-leden. Slech ts
6% besteedt tussen 200 en 299 aan zijn VvE.
WoonKennis Jaarrapport
In het WoonKennis Jaarrapport wordt dieper ingegaan op de mening van consumenten over VvE's. Zo wordt de
kwaliteit van verschillende VvE-werkzaamheden onder de loep genomen. Net als de voorkeur voor verschillende
beheerders en hoeveel men bereid is daarvoor te betalen. Verder gaat het rapport in op klusgedrag van
consumenten, verhuisgeneigdheid, woonwensen, oriëntatiegedrag van woningzoekenden en bevat meer
informatie voor de professional die zich op de woonconsument richt.
WoonKennis is een product van BouwKennis, uitgever van marktinformatie over de bouw-, installatie-, woon-, en
vastgoedmarkt. De producten van WoonKennis ondersteunen managers bij het bepalen en invullen van het
strategisch beleid.