http://www.evo.nl
Persbericht
7 oktober 2008
EVO: "DOORBREKEN IMPASSE BESLUITVORMING OVER REGIO AMSTERDAM HARD NODIG"
EVO vindt dat het afgelopen moet zijn met het gesteggel over het oplossen van de files op en rond de A10 Amsterdam. Het is daarom goed dat de regionale overheden en Rijkswaterstaat de handen ineen slaan. Zij gaan zorgen voor een beter afgestelde verkeerslichten en op- en afritten aanpassen. Volgens EVO is het nu zaak om snel door te pakken.
De realisatie van de Tweede Coentunnel, de N201 tussen Uithoorn en Vinkeveen, de Westrandweg en de verbreding van de A6 en A9 mogen niet langer gefrustreerd worden door politieke besluiteloosheid en juridische procedures. Hetzelfde geldt voor het beter ontsluiten van Noord-Holland naar het oosten over de Houtribdijk. Het is vijf voor twaalf, volgens EVO.
Er komt een stortvloed aan mobiliteit op ons af. Voor 2020 wordt een stijging van personenmobiliteit van 20% verwacht. Het goederenvervoer zal met 80% stijgen. Deze ontwikkeling zorgt er in 2012 al voor dat het tijdsverlies voor automobilisten en chauffeurs met 47 % zal zijn toegenomen. Meer files dus, die leiden tot meer uitstoot en meer economische schade.
Alle partijen moeten daarom water bij de wijn doen. Om de mobiliteitsgroei te verwerken zonder het milieu onnodig zwaar te belasten moet er ook snel meer wegcapaciteit bij. Dit kan dan uiteraard in combinatie met investeringen in het openbaar vervoer en vervoer over water. Het vervoerend bedrijfsleven heeft laten zien mee te willen denken over duurzame oplossingen in Amsterdam door bijvoorbeeld te investeren in schoner vervoer en volledig mee te werken aan de invoering van een milieuzone voor het vrachtverkeer. Het zou de milieubeweging sieren wanneer zij zich meer richt op dit soort concrete projecten en minder op het juridisch tegenhouden van iedere uitbreiding van wegcapaciteit.