Leidschendam, 7 oktober 2008
CBL: revolutie voltrekt zich in het schap; 50.000 vrachtwagens minder vet, suiker, zout
Vandaag biedt het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL), de koepelorganisatie en spreekbuis van de supermarkten in Nederland, het CBL Zichtboek GEZOND aan aan de voorzitter en de leden van de Vaste Kamercommissie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.
'Op gebied van gezonde voeding voltrekt zich een ware revolutie in het schap. Zo prijkt nu op ruim 3500 producten een gezondheidslogo. Wij verwachten over twee jaar een verdubbeling naar 7000 producten met gezondheidslogo. Dit betekent 500.000 ton minder vet, suiker en zout in levensmiddelen. Dat zijn 50.000 vrachtwagens. Dit is een mega-operatie', aldus Marc Jansen, directeur Consumentenzaken en Kwaliteit van het CBL.
Begin volgend jaar komt het Kabinet met de Nota Overgewicht. Het CBL vindt dat de consument zelf verantwoordelijk is voor een gezonde levensstijl. Supermarkten voelen niets voor overheidsingrijpen en betuttelende regels zoals heffingen op producten.
Met het CBL Zichtboek GEZOND laat de supermarktbranche zien dat zij volop inspelen op de wens van de consument naar gezonde producten. Ook staan in het boek belangrijke bijdragen van minister Klink, de voorzitter van het Convenant Overgewicht Paul Rosenmöller en de directeuren van de Consumentenbond en het Voedingscentrum. Met deze partners werkt het CBL samen in het Convenant Overgewicht om gezonde voeding, een gezonde levensstijl en voldoende beweging te bevorderen.
Het gezondheidslogo is een speerpunt in het actieplan 'Stimulans naar Balans' van het CBL. 'Supermarkten hebben niet stil gezeten', aldus Jansen. 'Zo staat nu op de huismerken de volledige voedingswaarde. Ook worden overal de calorieën per 100 gram of per portie genoemd en zijn de porties kleiner geworden. Daarnaast wordt het belang van 2 ons groenten en 2 stuks fruit volop gepromoot. Uit onderzoek van de EFMI Business School blijkt dat 98% van de supermarktklanten tevreden is over het aanbod van gezonde producten in de supermarkt. 93% geeft de supermarkt een voldoende voor de voorlichting en informatie over producten.
Speciale doelgroep voor het CBL is de jeugd. Samen met het Voedingscentrum werkt het CBL aan een supermarktrondleiding voor basisschoolklassen. Zo worden kinderen op een speelse manier onder begeleiding van een diëtist bekendgemaakt met gezond en lekker voedsel. Eind oktober starten de eerste rondleidingen.
Nieuw is ook dat een groeiend aantal supermarktorganisaties de jeugdsport ondersteunen.
Met vragen kunt u terecht bij Miranda Boer, Hoofd PR en Voorlichting van het CBL, 06-51502772.
De aanbieding vindt plaats om 13.30 uur in de Statenpassage van de Tweede Kamer.
Een foto van de overhandiging is op te vragen via