Commissie Meerkosten OV-chipkaart: goed beraden en vastberaden verder
07/10/2008 09:21
Commissie Meerkosten OV-chipkaart
"Schaf zo snel als verantwoord mogelijk de strippenkaart af in de stadsregio's Rotterdam en Amsterdam, om zo de OV-chipkaart ècht te testen." Daarvoor pleit Anne Willem Kist (Commissie Meerkosten OV-chipkaart) in zijn advies bij het onderzoek naar de extra kosten van het chipkaartproject sinds 2006. Alleen aan de hand van zo'n volledige test kan worden beoordeeld wanneer de chipkaart klaar is voor een landelijke invoering.
Om dit met het oog op de risico's verantwoord te doen, moeten de bij de invoering van de chipkaart betrokken partijen (de vervoerders, Trans Link Systems en de decentrale overheden) de organisatie van die invoering daarop aanpassen, schrijft Kist. Hij denkt daarbij aan een adequate planning van de invoering, een duidelijke verdeling van de verantwoordelijkheden over de betrokken partijen, scherp risicomanagement, transparantie van de resultaten van de pilots en een precieze bewaking van de reizigersbelangen.
Kist baseert zijn adviezen op het onderzoek dat de Commissie in opdracht van de Staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat heeft uitgevoerd naar de extra kosten van de introductie van de OV-chipkaart ten opzichte van de verwachtingen van 2006. In 2006 werd voor de periode 2006-2008 nog gerekend met een nominaal bedrag van 249 miljoen Euro aan investeringen en kosten voor het OV-chipkaartsysteem in het stads- en streekvervoer.
De Commissie, zich bewust van het sterk indicatieve karakter van de opgaven, constateert dat volgens die opgaven van de vervoerders sprake is van substantiële meerkosten. Het gaat om een bedrag van ruwweg 100 miljoen Euro. Deze zijn met name veroorzaakt door vertragingen in de ontwikkeling en implementatie van de OV-chipkaart. Een groot deel van de kosten hangt samen met het in stand houden van twee systemen, de strippenkaart naast de OV-chipkaart. Bij voortgang van het project vallen deze kosten weg en ontstaan terugverdienmogelijkheden voor met name de stadsvervoerders. Een kleiner deel hangt samen met extra kosten voor niet-voorziene systeemontwikkeling en distributie. Veruit het grootste deel van de hiermee gemoeide meerkosten ligt primair in het domein van Trans Link Systems en de bij de oprichting van TLS betrokken vervoerders. Voor zover sturing door decentrale overheden en streekvervoerders bijgedragen heeft aan vertraging, liggen de daar mee verbonden meerkosten in hun domein. De recentelijk aan het licht getreden beveiligingsdiscussie van de OV-chipkaart heeft geleid tot vertraging. Voor zover de uit die vertraging voortvloeiende meerkosten hun oorzaak vinden in de nieuwe eisen, die door het Rijk zijn gesteld alvorens het chipkaartproject verder voortgang kan vinden, liggen deze naar het oordeel van de Commissie in het domein van het Rijk.
De Commissie beveelt aan om zo snel mogelijk de allocatie van de meerkosten tussen de betrokken partijen te regelen.
Nadere informatie kunt u krijgen bij Peter Blok, RebelGroup Advisory (010 - 275 59 95) of
bij René van de Klashorst, Pels Rijcken & Droogleever Fortuijn (070 - 515 38 47)