Gemeente Abcoude
AGENDA/BESLUITENLIJST
VAN DE VERGADERING VAN BURGEMEESTER EN WETHOUDERS VAN ABCOUDE
D.D. 7 oktober 2008
O P E N B A A R
PORTEFEUILLE: burgemeester J. Streng
1. Concept-besluitenlijst van de B&W-vergadering d.d. 30 september.
Toelichting:
Wekelijks wordt de besluitenlijst van de vorige vergadering vastgesteld.
Ambtelijk advies:
Instemmen met de besluitenlijst.
B&W-besluit:
Overeenkomstig voorstel besloten.
2. Parkeerzone vergunninghouders Stationsstraat.
Toelichting:
De parkeerzone in de Stationsstraat is niet meer noodzakelijk. Destijds is hij ingesteld om overstappers
van auto op trein (langparkeerders) te weren (zie bijlage). Door de verplaatsing van het treinstation zijn
de langparkeerders verdwenen en is daarmee het nut van de parkeerzone verdwenen.
Ambtelijk advies:
Geadviseerd wordt de parkeerzone voor vergunninghouders in de Stationsstraat te Abcoude op te
heffen.
B&W-besluit:
Overeenkomstig voorstel besloten.
3. Toetreding van de gemeenten Amersfoort, Baarn, Bunschoten, Eemnes, Leusden, Soest en
Woudenberg tot en wijziging van de Gemeenschappelijke regeling Gemeenschappelijke
Gezondheidsdienst Midden-Nederland.
Toelichting:
De reeds lang bestaande samenwerking in de provincie Utrecht met de GG&GD Utrecht en de GGD
Eemland loopt tegen haar grenzen aan. Extern onderzoek in opdracht van de twee GGD-besturen
wees in 2007 uit dat volledig samengaan van deze twee GGD'en het meest effectief is.
Daarom is het samengaan voorbereid in 2007/2008 en is nu een besluit daarover nodig van de
deelnemende gemeenten.
Ambtelijk advies:
- De raad voor te stellen in te stemmen met toetreding van 7 gemeenten in Eemland tot de GR GGD
Midden-Nederland;
- de raad voor te stellen in te stemmen met de wijziging van de GR GGD Midden Nederland.
B&W-besluit:
Overeenkomstig voorstel besloten.
4. Bestuursovereenkomst secretariaatsvoering volksgezondheid en I-JGZ Midden-Nederland.
Toelichting:
In het kader van de integrale jeugdgezondheidszorg (i-jgz) is een bovengemeentelijke regierol
ontstaan. Om invulling te geven aan deze regierol is het wenselijk een secretaris i-jgz/volksgezondheid
aan te stellen.
Tijdens het portefeuillehoudersoverleg i-jgz van 14 mei jl. zijn de portefeuillehouders akkoord gegaan
met het voorstel en de financiering van een secretaris i-jgz en volksgezondheid. Inmiddels is mw. Inger
Poorta reeds actief als secretaris i-jgz.
Ambtelijk advies:
- In te stemmen met de bestuursovereenkomst;
- een volmacht te geven aan wethouder Vonk-Vedder om de bestuursovereenkomst namens het
college van B&W te tekenen.
B&W-besluit:
Overeenkomstig voorstel besloten.
---
PORTEFEUILLE: wethouder D.L. Kok
1. Zienswijze SUW gemeenten op voorloper structuurvisie Groene Hart.
Toelichting:
De afspraak is dat in SUW-verband gereageerd wordt op nota's van rijk, provincies etc. Dit is de
gemeenschappelijke zienswijze op de structuurvisie Groene Hart, waarop al eerder door de gemeente
zelfstandig is gereageerd. De brief spreekt voor zich en is in de geest van de eerdere reactie door de
raad van de gemeente Abcoude gegeven.
Ambtelijk advies:
1. Voor kennisgeving aannemen.
2. Via griffier laten plaatsen op lijst van ingekomen stukken gemeenteraad.
B&W-besluit:
Overeenkomstig voorstel besloten.
2. Detailuitwerking Europese Kaderrichtlijn Water.
Toelichting:
In verband met de Kaderrichtlijn Water wordt aan de gemeente Abcoude medewerking gevraagd om
enkele acties te kunnen uitvoeren. Aan de gemeente wordt medewerking gevraagd voor de
voorgestelde acties.
Ambtelijk advies:
Medewerking verlenen aan de door AGV voorgestelde acties.
B&W-besluit:
Overeenkomstig voorstel besloten.
PORTEFEUILLE: wethouder J. Vonk-Vedder
1. Notitie wijziging Rechtmatigheidsformulier, Sociale Zaken.
Toelichting:
De afdeling Sociale Zaken werkt momenteel met een rechtmatigheidsformulier, dat maandelijks naar
alle klanten met een uitkering worden verstuurd, ongeacht hun leeftijd en/of uitkeringssituatie.
Het huidige rechtmatigheidsformulier dat door de afdeling Sociale Zaken wordt gebruikt kan
klantvriendelijker. Het voorstel is om een nieuw formulier te gaan hanteren en de frequentie van
inleveren van dit formulier te koppelen aan de arbeidsverplichtingen en eigen inkomsten van de klant.
Het klantenbestand wordt in twee categorieën verdeeld. Klanten die onder categorie 1 vallen zullen het
nieuwe formulier maandelijks ontvangen. De klanten uit categorie 2 zullen het nieuwe formulier eens in
het halfjaar ontvangen.
Ambtelijk advies:
Voorgesteld wordt:
· de Notitie "wijziging rechtmatigheidsformulier, Sociale Zaken" vast te stellen;
· het nieuwe vereenvoudigde formulier "Rechtmatigheidsverklaring" vast te stellen;
· klanten (uitkeringsgerechtigden) die onder categorie 1 vallen de
Rechtmatigheidsverklaring maandelijks te laten inleveren;
· klanten (uitkeringsgerechtigden) die onder categorie 2 vallen de Rechtmatigheidsverklaring
eens in het halfjaar te laten inleveren.
B&W-besluit:
Overeenkomstig voorstel besloten.
2. Intentieverklaring Partners Teleweide.
Toelichting:
Vanuit het samenwerkingsverband Utrecht West (SUW) komt het verzoek om een éénmalige mandaat
te verlenen aan de heren Van Breukelen en/of Wisse voor ondertekening van een Intentieverklaring
Partners Teleweide. Dit is een logische stap in de voortgang van project Teleweide. Wethouder Vonk-
Vedder is de bestuurlijke trekker (kopgroep) van dit project. Het is noodzakelijk dat de toestemming
voor dit mandaat uiterlijk 14 oktober a.s. wordt gecommuniceerd met het secretariaat SUW.
Ambtelijk advies:
Eénmalig mandaat verlenen aan de heer Jan van Breukelen of (indien deze verhinderd is) de heer
Gerjet Wisse om namens het college van burgemeester en wethouders van Abcoude de
Intentieverklaring Partners Teleweide op 16 oktober 2008 te ondertekenen.
B&W-besluit:
Overeenkomstig voorstel besloten.
---
3. Financiële ondersteuning verhuizing Radio Rosa.
Toelichting:
I.v.m verhuizing en nieuwe huisvesting heeft Radio Rosa de gemeente om financiële ondersteuning
gevraagd. R.R. is tijdelijk gehuisvest in portocabins van de gemeente. De van UPC ontvangen gelden
zouden hiervoor ingezet kunnen worden (bestedingsdoelstellling o.a. media). Geadviseerd wordt in
principe, i.v.m. overleg met UPC, akkoord te gaan met een tegemoetkoming in de verhuiskosten van
45.000,--, het beschikbaar stellen van een renteloze lening van 25.000,-- en om met ingang van 2009
jaarlijks de gemeentefondsuitkering voor lokale omroep aan Radio Rosa beschikbaar te stellen.
Ambtelijk advies:
-Als tegemoetkoming in de verhuiskosten een bedrag van 45.000,- beschikbaar te stellen;
-een renteloze geldlening van 25.000,- te verstrekken voor een periode van 5 jaar;
-met ingang van 2009 jaarlijks een bijdrage van 3.200,-- beschikbaar te stellen.
B&W-besluit:
Overeenkomstig voorstel besloten. B&W gaat per uitzondering akkoord om af te wijken van de
gebruikelijke financiële lijn gezien het breder belang.
PORTEFEUILLE: wethouder T. de Roode
1. Najaarsnota 2008, behorende bij de begroting 2009 2012.
Toelichting:
De Najaarsnota 2008 wordt aan de raad aangeboden voor gelijktijdige behandeling met de
programmabegroting 2009 - 2012. De najaarsnota vormt een belangrijke pijler voor deze begroting. In
de najaarsnota wordt ingegaan op de actuele ontwikkelingen van de diverse beleidsterreinen die van
invloed zijn op de financiële positie van de gemeente.
Ambtelijk advies:
In te stemmen met de Najaarsnota 2008, behorende bij de begroting 2009 - 2012 en deze ter
goedkeuring voor te legen aan de gemeenteraad.
B&W-besluit:
Overeenkomstig voorstel besloten.
2. Programmabegroting 2009 2012.
Toelichting:
De begroting 2009 - 2012 is samengesteld overeenkomstig de voorschriften die zijn opgenomen in het
Besluit Begroting en Verantwoording. De Opzet van de programmabegroting is gelijk aan voorgaande
jaren.
Ambtelijk advies:
In te stemmen met de Programmabegroting 2009 - 2012 en deze ter goedkeuring voor te leggen aan
de gemeenteraad.
B&W-besluit:
Overeenkomstig voorstel besloten.
3. Tweede Bestuursrapportage.
Toelichting:
In de de P&C-cylus is voorzien is het uitbrengen van twee tussentijds rapportage aan de raad, om de
raad te inzicht te geven in de begrotingsvoortgang en de stand van zaken van de activiteiten. De
bijgaande rapportage is de weerslag van de stand van zaken tot en met augustus/september 2008.
Ambtelijk advies:
In te stemmen met de tweede Bestuursrapportage 2008 en deze ter goedkeuring voor te leggen aan de
gemeenteraad.
B&W-besluit:
Overeenkomstig voorstel besloten.
Aldus vastgesteld in de B&W-vergadering van 14 oktober 2008.
De secretaris, de burgemeester,
---
MANDAATBESLUITENLIJST
BEHORENDE BIJ DE BESLUITENLIJST VAN DE VERGADERING VAN BURGEMEESTER EN
WETHOUDERS VAN ABCOUDE D.D. 7 oktober 2008
O P E N B A A R
PORTEFEUILLE: wethouder D.L. Kok
1. Aanvraag lichte bouwvergunning gedeeltelijk veranderen woonhuis, Kleiweg 34, Baambrugge.
Ambtelijk advies:
Bouwvergunning verlenen.
Mandaatbesluit d.d. 25-9-2008:
Overeenkomstig voorstel besloten.
2. Aanvraag lichte bouwvergunning plaatsen van een dakkapel en dakraam op het voordakvlak en
het doorbreken van een bouwmuur, Dr. Sloetlaan 41, Aboude.
Ambtelijk advies:
Bouwvergunning verlenen.
Mandaatbesluit d.d. 30-9-2008:
Overeenkomstig voorstel besloten.
3. Kapvergunningaanvraag 1 berk en 2 vliegdennen.
Toelichting:
Op 27 augustus 2008 is een verzoek om vergunning binnengekomen voor het kappen van 1 berk en 2
vliegdennen aan Amsterdamsestraatweg 4 te Abcoude. De bomen zijn buiten proportie en geven
overlast en er wordt gewerkt met een herplantplan. De gemeentelijke bomendeskundige heeft positief
geadviseerd. Er zijn geen weigeringsgronden (art. 4. 3 .3a APV) waardoor de kapvergunning kan
worden verleend. Na publicatie in de VAR van 11 september 2008 zijn geen zienswijzen
binnengekomen.
Ambtelijk advies:
Geadviseerd wordt de kapvergunning te verlenen.
Mandaatbesluit d.d. 30-9-2008:
Overeenkomstig voorstel besloten.
4. Kapvergunningaanvraag 2 coniferen.
Toelichting:
Op 3 september 2008 is een verzoek om vergunning binnengekomen voor het kappen van 2 coniferen
aan Zilverschoon 10 te Abcoude. De bomen zijn te groot voor de standplaats en in slechte staat. De
gemeentelijke bomendeskundige heeft positief geadviseerd. Er zijn geen weigeringsgronden (art. 4. 3
.3a APV) waardoor de kapvergunning kan worden verleend. Na publicatie in de VAR van 11 september
2008 zijn geen zienswijzen binnengekomen.
Ambtelijk advies:
Geadviseerd wordt de kapvergunning te verlenen.
Mandaatbesluit d.d. 30-9-2008:
Overeenkomstig voorstel besloten.
5. Kapvergunningaanvraag 1 conifeer.
Toelichting:
Op 4 september 2008 is een verzoek om vergunning binnengekomen voor het kappen van 1 conifeer
aan Brandweerplein 5 te Abcoude. De boom is te groot voor de standplaats en kan gevaar opleveren.
De gemeentelijke bomendeskundige heeft positief geadviseerd. Er zijn geen weigeringsgronden (art. 4.
3 .3a APV) waardoor de kapvergunning kan worden verleend. Na publicatie in de VAR van 11
september 2008 zijn geen zienswijzen binnengekomen.
Ambtelijk advies:
Geadviseerd wordt de kapvergunning te verlenen.
Mandaatbesluit d.d. 30-09-2008:
Overeenkomstig voorstel besloten.
---
6. Het verwijderen van asbesthoudende beplating zolder woonhuis, Janshof 45, Abcoude.
Toelichting:
Op grond van de Bouwverordening c.q. Woningwet dient een sloopvergunning te worden aangevraagd
voor het verwijderen van grote hoeveelheden asbesthoudende materialen. De werkzaamheden worden
uitgevoerd conform de wettelijke eisen.
De vergunning wordt onder voorwaarden verleend die betrekking hebben op de veiligheid.
Ambtelijk advies:
Sloopvergunning verlenen.
Mandaatbesluit d.d. 30-9-2008:
Overeenkomstig voorstel besloten.
7. Aanvraag lichte bouwvergunning vernieuwen en vergroten serre (bij een buitenplaats), Gein-
Zuid 60, Abcoude.
Ambtelijk advies:
Bouwvergunning verlenen.
Mandaatbesluit d.d. 1-10-2008:
Overeenkomstig voorstel besloten.
---