Unicef en Pampers voeren campagne tegen tetanus
07 oktober 2008, Den Haag - Elke drie minuten sterft een pasgeboren
baby aan de gevolgen van tetanus. Tetanus is jaarlijks
verantwoordelijk voor de dood van 140.000 pasgeboren baby's en 30.000
moeders. En dat terwijl de ziekte met een eenvoudige tetanusvaccinatie
te voorkomen is. Unicef en luierfabrikant Pampers voeren gezamenlijk
een wereldwijde campagne met als doel tetanus onder moeders en
pasgeboren baby's uit te bannen. Unicef en de
Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) schatten in dat uitbanning van deze
ziekte in 2012 haalbaar is.
Salma Hayek tijdens de lancering van de campagne op het
Unicef-kantoor in Genève.
Salma Hayek tijdens de lancering van de campagne op het Unicef-kantoor
in Genève.
Pampers doneert per verkochte actieverpakking luiers één vaccin aan
het tetanusvaccinatieprogramma van Unicef. Dit programma richt zich op
zwangere vrouwen in ontwikkelingslanden waar de ziekte op dit moment
nog een gevaar vormt voor de volksgezondheid. De Amerikaanse filmster
Salma Hayek, ambassadrice voor deze wereldwijde campagne en net terug
van een bezoek aan één van de vaccinatieprogramma's van Unicef in
Sierra Leone, vertelt: "De gedachte een kind te verliezen aan een
ziekte die gemakkelijk te voorkomen is lijkt mij ondraaglijk, zeker
wanneer het binnen onze macht ligt om het te voorkomen. Als je weet
hoe je kunt helpen het leven van een kind te redden, wat houd je dan
tegen? Het is zo simpel met de 1 pak = 1 vaccin campagne van Pampers
en Unicef."
Met twee vaccins zijn (toekomstige) moeders drie jaar lang beschermd
tegen de dodelijke ziekte. Alle baby's die zij in deze drie jaar
krijgen zijn tot twee maanden na de geboorte beschermd. Dit is de
periode waarin het risico op een tetanusinfectie voor pasgeboren
baby's het grootst is, omdat zij vaak besmet raken door onhygiënische
omstandigheden tijdens de geboorte.
Unicef en Pampers willen de komende drie jaar 200 miljoen vaccins
tegen tetanus financieren.
Unicef en Pampers willen de komende drie jaar 200 miljoen vaccins
tegen tetanus financieren.
200 miljoen vaccinaties in de komende drie jaar
Na een succesvolle start van de campagne in Groot-Brittannië en
Nederland in 2006, werd de campagne in 2007 uitgebreid naar andere
landen in West-Europa. Dit jaar wordt de campagne van Pampers en
Unicef wereldwijd uitgerold. De samenwerking tussen Pampers en Unicef
heeft tot nu toe 50 miljoen vaccins opgeleverd. "Wij zijn enorm
dankbaar dat Pampers overal ter wereld investeert in de
tetanus-immunisatieprogramma's van Unicef. Innovatieve
samenwerkingsverbanden als deze zijn van onschatbare waarde bij het op
de kaart zetten van deze dodelijke ziekte en helpen Unicef bij het
geven van de ondersteuning die nodig is om jaarlijks de levens van
duizenden moeders en baby's te kunnen redden," zegt Ann M. Veneman,
directeur Unicef Internationaal.
Met de wereldwijde uitbreiding van de campagne hopen Pampers en Unicef
de komende drie jaar nog eens 200 miljoen vaccins te verkrijgen.
Hiermee proberen zij hun gezamenlijke streven - het mede mogelijk
maken van uitbanning van de ziekte onder (toekomstige) moeders en
pasgeboren baby's - te verwezenlijken. De Nederlandse campagne van
Pampers en Unicef loopt tot 1 maart 2009.
Zie ook www.pampers.nl