BOVAG

07-10-2008
Keuzes maken cruciaal voor toekomst onafhankelijk autobedrijf

Het onafhankelijk autobedrijf opereert in een zeer dynamische omgeving, vol kansen en bedreigingen. Het strategische branche-onderzoek van BOVAG Onafhankelijke Autobedrijven brengt die situatie in kaart. Een viertal tools helpen het onafhankelijke autobedrijf zich voor te bereiden op zijn toekomst. Belangrijkste conclusie: blijf niet stilzitten, maar zet op tijd een stap vooruit. Waarbij marketing een sleutelrol speelt.

De vraag naar betaalbaar onderhoud neemt toe, er komen steeds meer oudere autos en zelf sleutelen wordt steeds moeilijker. Allemaal zaken die het onafhankelijke autobedrijf in de kaart spelen. Maar bedreigingen zijn er ook. De BER dreigt geen opvolger te krijgen, de autotechniek wordt steeds complexer, de consument veeleisender en de concurrentie neemt toe.
BOVAG Onafhankelijke Autobedrijven heeft die kansen en bedreigingen voor zijn leden in kaart laten brengen door bureau Meijer & Van der Ham. Het resultaat is een heldere analyse van branche en omgeving nu en in de nabije toekomst. De inzichten uit dit strategisch branche-onderzoek zijn vertaald in een aantal strategische opties voor onafhankelijke autobedrijven. Daarnaast heeft de BOVAG-afdeling een aantal hulpmiddelen ontwikkeld waarmee leden hun eigen situatie in kaart kunnen brengen. Vervolgens kan er een duidelijke keuze gemaakt worden voor één van de strategische opties.

Bertho Eckhardt, voorzitter BOVAG Onafhankelijke Autobedrijven: Je moet eerst weten waar je staat als bedrijf. Wat je kracht is. Dat is al lastig genoeg. Want daarvoor is het nodig om even afstand te nemen van de dagelijkse beslommeringen. Onze tools maken dat een stuk eenvoudiger. Het Rekenmodel bepaalt de winstgevendheid van de diverse bedrijfsactiviteiten. De Testkast stelt vast in hoeverre het bedrijf voldoet aan de belangrijkste succesfactoren voor de komende jaren. Het Marktpotentieel is een model waarmee de omvang van de lokale markt bepaald wordt. De Beslisboom tenslotte helpt bij het maken van de o zo belangrijke strategische keuzes.

Eckhardt erkent dat de situatie voor elk bedrijf anders is. Dat is juist de kracht van onze scenarios en tools. Iedereen kan voor zichzelf uitmaken wat de beste stappen zijn. Eén toverformule is er niet. Maar elk bedrijf kan dankzij onze hulpmiddelen wel zijn éigen magische formule samenstellen. Een heldere keuze maken voor de toekomst is letterlijk van levensbelang voor een bedrijf in onze sector. Ga je voor full-service? Is de (klein)zakelijke markt waar jouw kansen liggen? Ga je je specialiseren in diagnose en complexe reparaties?
Vast staat dat bij welke optie je ook uitkomt, marketing een sleutelrol moet vervullen, zo wijst het onderzoek uit. Eckhardt: Consumenten gaan steeds makkelijker naar een nieuw adres voor onderhoud of reparatie. Slimme marketing is nodig om de juiste klanten naar je toe te trekken en aan je te binden. Bron: BOVAG Persbericht
Datum: 07-10-2008