07-10-2008
Keuzes maken cruciaal voor toekomst onafhankelijk autobedrijf
Het onafhankelijk autobedrijf opereert in een zeer dynamische
omgeving, vol kansen en bedreigingen. Het strategische
branche-onderzoek van BOVAG Onafhankelijke Autobedrijven brengt die
situatie in kaart. Een viertal tools helpen het onafhankelijke
autobedrijf zich voor te bereiden op zijn toekomst. Belangrijkste
conclusie: blijf niet stilzitten, maar zet op tijd een stap vooruit.
Waarbij marketing een sleutelrol speelt.
De vraag naar betaalbaar onderhoud neemt toe, er komen steeds meer
oudere autos en zelf sleutelen wordt steeds moeilijker. Allemaal zaken
die het onafhankelijke autobedrijf in de kaart spelen. Maar
bedreigingen zijn er ook. De BER dreigt geen opvolger te krijgen, de
autotechniek wordt steeds complexer, de consument veeleisender en de
concurrentie neemt toe.
BOVAG Onafhankelijke Autobedrijven heeft die kansen en bedreigingen
voor zijn leden in kaart laten brengen door bureau Meijer & Van der
Ham. Het resultaat is een heldere analyse van branche en omgeving nu
en in de nabije toekomst. De inzichten uit dit strategisch
branche-onderzoek zijn vertaald in een aantal strategische opties voor
onafhankelijke autobedrijven. Daarnaast heeft de BOVAG-afdeling een
aantal hulpmiddelen ontwikkeld waarmee leden hun eigen situatie in
kaart kunnen brengen. Vervolgens kan er een duidelijke keuze gemaakt
worden voor één van de strategische opties.
Bertho Eckhardt, voorzitter BOVAG Onafhankelijke Autobedrijven: Je
moet eerst weten waar je staat als bedrijf. Wat je kracht is. Dat is
al lastig genoeg. Want daarvoor is het nodig om even afstand te nemen
van de dagelijkse beslommeringen. Onze tools maken dat een stuk
eenvoudiger. Het Rekenmodel bepaalt de winstgevendheid van de diverse
bedrijfsactiviteiten. De Testkast stelt vast in hoeverre het bedrijf
voldoet aan de belangrijkste succesfactoren voor de komende jaren. Het
Marktpotentieel is een model waarmee de omvang van de lokale markt
bepaald wordt. De Beslisboom tenslotte helpt bij het maken van de o zo
belangrijke strategische keuzes.
Eckhardt erkent dat de situatie voor elk bedrijf anders is. Dat is
juist de kracht van onze scenarios en tools. Iedereen kan voor
zichzelf uitmaken wat de beste stappen zijn. Eén toverformule is er
niet. Maar elk bedrijf kan dankzij onze hulpmiddelen wel zijn éigen
magische formule samenstellen. Een heldere keuze maken voor de
toekomst is letterlijk van levensbelang voor een bedrijf in onze
sector. Ga je voor full-service? Is de (klein)zakelijke markt waar
jouw kansen liggen? Ga je je specialiseren in diagnose en complexe
reparaties?
Vast staat dat bij welke optie je ook uitkomt, marketing een
sleutelrol moet vervullen, zo wijst het onderzoek uit. Eckhardt:
Consumenten gaan steeds makkelijker naar een nieuw adres voor
onderhoud of reparatie. Slimme marketing is nodig om de juiste
klanten naar je toe te trekken en aan je te binden.
Bron: BOVAG Persbericht
Datum: 07-10-2008
BOVAG